Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Copyright/TM på "nick"?

Zepticon

Anbefalte innlegg

Hei.

Har brukt dette "nicket" så lenge jeg kan huske. Mener jeg laget det selv en gang seint på 90-tallet etter å ha hørt feil da jeg så min første Transformers episode (better late than never)

Bruker nicket overalt, og har desverre sett at det har blitt brukt av andre også.

Hvilke rettigheter/muligheter har jeg for å gjøre krav på dette nicket/navnet som "mitt"? både med tanke på nettsider, varer, tjenester osv. har ingen planer om å gå ettter folk som har brukt det men hadde vært kjekt om jeg kunne sikkret det slik at jeg har noe å slå i bordet med om noen andre prøver å bruke det i kommersiell sammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke forslaget til Dj_Evelen brukbart?

Det hindrer ikke fjortisser å bruke det som nick andre fora eller på IRC, men ingen andre bedrifter kan kalle seg helt det samme.

Er det ikke en regel som sier at hvis ordet du vil beskytte allerede finnes i dagligtalen, så kan andre firmaer bruke det kun hvis de driver i en ikke-konkurrerende bransje?

Du kan ikke starte en elektrobutikk som heter Expert, men du kan starte en blomsterbutikk som heter Expert uten å bryte noen lov.

Jeg vet ikke om man kan påstå at ordet finnes i dagligtalen. Det avhenger vel av hvor berømt denne Transformeren er, og hvor mye du har hørt feil. Mest sannsynlig er halve dette innlegget pisspreik.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Du kan registrere nicket ditt som varemerke, jf varemerkeloven § 1.

Alternativet er at du opparbeider deg rettigheter ved innarbeiding. Vilkåret for dette er opplisted i lovens § 2:

§ 2. Uten registrering oppnås enerett til et varemerke ved at merket innarbeides.

Et merke anses å være innarbeidet når det innen vedkommende omsetningskrets her i riket er godt kjent som særlig kjennetegn for noens varer.

Per dags dato er nicket Zepticon ikke "godt kjent", og det er ikke i bruk som "særlig kjennetegn for noens varer".

Det varemerkeregistrering gjør er at uttrykket "Zepticon" blir reservert slik at ingen andre kan bruke det som kjennetegn på sine varer. Det hindrer ikke andre i å bruke nicket på internett -- et nick er ikke vernet av noen lovgivning.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...