Gå til innhold

Hvor skal jeg begynne? Trenger litt web-design hjelp!

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg har tenkt og begynne og lære meg og lage nettsider.

Så da trenger jeg din hjelp.

Hvor burde jeg begynne?

Og kan noen foreslå en bok fra "www.amazon.com" ? (Føler at jeg "må" studere noe visst jeg har en bok som jeg har kjøpt!)

MVH

JohansenTurbo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Kunne CSS før, men var så lite at jeg husker ikke noe nu.

Jeg skjønner meg mer på HTML.

Kan noen anbefale en bok? Helst en engelsk bok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Ok. Men vil fortsatt ha en bok. :)

Anyone?

EDIT: KULT. Jeg har allerede lært noe på w3school! dette blir arti. :)

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar

HTML Dog har en bok. Har ikke lest boken selv, men har lært mye fra nettstedet. Veldig grundig og godt forklart... Så har du jo w3schools som Nasciboy har gitt deg.

Hjemmeside.org er en meget grunnleggende plass hvor du kan få kjapp info via filmer... PHP er flott å lære seg her...

Var i samme båt som deg for noen uker siden eller noe. Ting begynner å falle på plass, men har lagt ned en del endeløse netter og nesten forandret språket mitt til HyperTextMarkupLanguage.

Lenke til kommentar

Har ingen HTML-bøker til anbefaling, men har erfaring med bøker om andre emner. Dette er noen bøker jeg fant av samme forlag/serie av bøker jeg har god erfaring med fra før, bøker som er av forholdsvis ny dato for å få lært siste standarder, og bøker som har fått grei kritikk. Jeg anbefaler deg egentlig å lese brukerkommentarene og gjerne se på andre bøker også.

http://www.amazon.com/Sams-Teach-Yourself-...1440&sr=8-5

http://www.amazon.com/HTML-XHTML-Dummies-C...1545&sr=8-2

http://www.amazon.com/HTML-XHTML-Reference...1545&sr=8-3

http://www.amazon.com/Design-All-One-Dummi...545&sr=8-14

http://www.amazon.com/HTML-XHTML-Bible-Ste...2430&sr=1-1

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Fant ut jeg ikke trenger bøker.

Så jeg kan det mest basice i HTML hva går jeg videre på nå?

OG hvilket program anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Fant ut jeg ikke trenger bøker.

Internett gir deg det du trenger men ei bok kan være fint å ha til oppslag når du er på farten.

Så jeg kan det mest basice i HTML hva går jeg videre på nå?

OG hvilket program anbefaler dere?

Hvis du ikke kan CSS forslår jeg at du lærer deg det, hvis ikke er PHP sterkt å anbefale.

PHP er vel det mest brukte scriptet på Web i dag.

Til editor ville jeg brukt PHP Editor, tror det skal være gratis.

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg webdesigner, men jeg kan det som ligger bak store deler av det å bygge opp en nettside, så jeeg foreslår at du skaffer deg et domene du kan begynne å bygge på. Istedet for å lese gjennom en bok med eksempler på hva man kan gjøre, ville jeg bare startet med å lage litt farger og skrive litt tekst, i html, så sjekka om jeg fikk det fetere med css. Så tenker du kanskje at du vil ha et forum, en gjestebok, en blogg eller whatever, også setter du opp databaser og php på egenhånd for å se hvordan det funker fra grunnen av. Deretter kan man kanskje hoppe på ferdigprogrammer som dreamweaver, når man skjønner hvordan ting henger sammen grunnleggende.

Lenke til kommentar
Deretter kan man kanskje hoppe på ferdigprogrammer som dreamweaver, når man skjønner hvordan ting henger sammen grunnleggende.

Forsåvidt enig her, men jeg syns det er mye å lære av å sitte med et program som Dreamweaver og veksle mellom code-view og design-view og se hva som skjer når man gjør endringer, dog ikke uten en god bok eller et tutorial som forklarer tingene i riktig rekkefølge også. Og så må man være såpass fortrolig med programmer a'la Dreamweaver at man ikke bare roter seg ut på viddene da.

Javascript er jo også rimelig sentralt, men jeg ville kanskje venta bittelitt før jeg begynte å blande inn det også. Html, css, php og Dreamweaver holder lenge helt i begynnelsen :o)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan komme igang?

HTML -> CSS -> JavaScript -> PHP

HTML og CSS henger en del sammen da du bygger opp strukturen til siden i CSS samt at text-font/size/align/weight etc styres derifra via id's og class'es...

JavaScript gjør siden din dynamisk. Kan være mer brukervennlig.

PHP er nødvendig om du ønsker gjestebok, kontakt-forms, forum etc.

Hvis-om-så-hva moduler er noe som du helt sikkert finner nødvendig med tiden, så PHP, absolutt ett must å lære seg.

Programmer:

Anbefaler Adobe Dreamweaver på det varmeste, uansett om du ønsker å lære deg koding fra bunnen av, eller eksperimentere med ferdig script for å se hvordan kodene forandrer seg sammen med det visuelle du utfører.

Det som er, er at det finnes så utrolig mange koder/formler som det ikke nytter å holde styr på. Så da er det greit med ett programm som har alle disse innebygget samt synkronisert med Adobe's database som gjevnlig oppdateres. Valideringsfunksjoner og live-rapporter samt tips/rettesler til nødvendige korrigeringer kan være nyttig i starten.

Det å kunne se ett ca. utsnitt av hvordan siden din vil komme til å se ut i Live-view er før du laster den opp på nett er også greit til tider, i starten da.

Steder å få hjelp:

- #1 hjemmeside.org

her får du god og tett oppfølging... Han er dyktig, og han gir deg meget tydlige og detaljerte svar... Har hjulpet meg en god del på vei...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...