Gå til innhold

Final Fantasy XIII-tråden

lknight

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste som har forhåndbestilt spillet fra elkjøp har også fått det, nærmere sagt, idag. Urettferdig ... i det jeg ikke forhåndbestilte derfra pga Heavy Rain forsinkelsen, måtte jo dette skje. Får se om jeg får God of War 3 tidlig.

Lenke til kommentar

Venter selv på at Absoluttspill.no skal sende meg min kopi. Ifølge ordrestatus venter de fortsatt på varen, noe som betyr at de muligens har problemer med en leverandør?

Noen som har erfaring med angrerett og absoluttspill? Tenker da på hvor fort man får igjen pengene.

Lenke til kommentar

Absoluttspill er ikke til å stole på mtp releasedatoer. Jeg bestilte Age of Conan CE derfra, men den kom ikke på releasedato, heller ikke uka etter, fordi de var "tom på lager". De greier altså ikke levere til de som har forhåndsbestilt engang.

Elkjøp klarte ikke å sende GTA4 til meg i posten på riktig dag heller. Så man sitter i dagevis etter release og bare venter istedet for å kunne dra opp på Elkjøp og bare kjøpe spillet likevel.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg ser det er veldig mye kritikk i de første sidene i denne tråden, og greit nok, dere har rett. Det er lite utforsking og så videre. Men når det er sagt kan jeg gi en egen anmeldelse. Nå har jeg bare spilt et godt stykke ut i tredje kapittel, men nærmer meg fem timer i strekk. Har dette på xbox.

Grafikk: Meget vakker, og har ingenting å utsette på den. Karakterene er litt vel tynne (skulle tro de ikke har spist på flere uker), men ellers er det svært godkjent.

Lyd: Meget bra, som vanlig. Musikken er ikke helt på høyde med tidligere spill, men også den er godkjent.

Klassene: I starten var det null klasser å velge mellom, men etter ca tre timer fikk jeg tilgang på flere klasser til hver karakter. Jeg kan bygge videre på de klassene jeg vil og skifte klasser midt i en kamp. Dette er kjekt da det gir en bra strategisk følelse i kampene. Er det små ufarlige fiender kan jeg la alle angripe hver sin og kverke dem raskt, men en boss krever langt mer taktikk. Rett før jeg skrev denne posten slet jeg med en boss, men tok den ved å tenke taktisk. I starten lot jeg alle tre folkene på laget angripe bossen, men ble wipet ganske raskt fordi den gjorde ca 136 HP i skade på alle tre flere ganger på rad. Når to av folkene har 300 HP og en ca 500 HP sliter man jo litt... Men løsningen ble å denge løs på ham en stund, så skifte jobber så en beskyttet de to andre, og tredjemann healet de andre. Vips døde han ganske raskt. :)

Historien: Litt klisjé, men like bra standard som de andre FF-spillene. Greit nok dreier det seg om å redde verden igjen, men trenger det være noe mer? I Castlevania drar vi inn i slottet til Dracula for å drepe ham. Det er alt vi får, og det er alt det trenger å være. Super Mario handler om å redde prinsessen. Ikke mer, ikke mindre. Hvorfor må FF være så utrolig originalt? Selv ser jeg ikke på målet, men selve reisen. Den er meget interessant her.

Lengde: Jeg digger kampene og klassesystemet, og har tenkt å prøve meg på achivementene. Det vil nok ta en del uker, for å si det mildt. ;)

Når det er sagt står det på coveret at dette er "the next step in the evolution of gaming". Fikk meg en latter der. Kampsystemet er ganske bra, men ikke noe vi ikke har sett før i tidligere FF-spill. Historien er mer av det samme, grafikken mer av det samme, og selv klassene er mer av det samme. Å skifte jobb midt i en kamp kunne vi jo for eksempel i FFX-2. (som jeg for øvrig elsket, og er det eneste FF-spillet jeg har fullført uten juks.)

Lenke til kommentar

Har spilt 27-28 timer nå, og jeg liker spillet veldig godt.

Klart, det er lineært ganske lenge, men når du først får frihet så er det sinnsykt mye å gjøre!

Liker godt paradigm-oppsettet, men ikke helt sikker på hva jeg syns om crystarium enda. Tror nok jeg likte sphere grid bedre, hvor man kunne gå i alle mulige retninger.

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål angående crystarium. Alle fem på laget får det, men av en eller annen grunn får jeg ikke brukt Snow's crystarium? Har oppgradert litt hos ham, men da sa det stopp. Det er ikke noe problem med de andre.Mener jeg har rundt 60 crystarium, så det er ikke det som er problemet.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Jeg har ikke spilt FF før, men jeg synes FF XIII har vært kjempeartig så langt. Kanskje det er en fordel at man IKKE har spilt FF før, for når jeg leser de mer negative synspunktene her så virker det som om mange av forventningene er basert på tidligere FF-spill. Dette er ikke ment som kritikk, men mer som en observasjon. Når man ikke har spilt denne serien før, så ser man det hele med ferske øyne og det kan jo være en fordel.

Generelt sett liker jeg RPG-spill men FF XIII virker litt annerledes enn mange av de andre RPG-spillene jeg har spilt. Det virker forholdsvis enkelt i formen og linjært (ihvertfall så langt), men jeg synes det er helt greit siden spillformen er underholdende. På mange måter minner det meg om et avansert plattform-spill. Jeg har spilt mer ulinjære og åpnere spill som f.eks. OBLIVION, uten at det i seg selv har gjort spillet noe særlig bedre (gikk lei av OBLIVION etter kort tid).

Jeg synes også spillet fortjener pluss i margen for flott presentasjon: Grafikken, karakterene (spesielt de kvinnelige) og filmsekvensene ser virkelig flotte ut. Musikken er grei nok og bidrar til litt dramatikk i kampsekvensene.

Selv om det er mye slåssing i spillet så er kampsekvensene bundet sammen av en overordnet handling. Akkurat dette synes jeg er viktig, for i lengden kan all slåssingen virke litt meningsløs dersom man ikke har noe mål.

Kanskje det positive inntrykket mitt så langt vil endre seg senere, jeg har tross alt ikke spilt det så veldig mye ennå. Men dersom det klarer å holde min interesse etter ytterligere noen titalls timer, så jeg vil karakterisere det som meget bra. Men om det viser seg å være bedre enn METAL GEAR SOLID 4 (et av de beste spillene jeg har spilt de siste årene) gjenstår å se...

Lenke til kommentar

Når man slår visse bosser så får man mulighet til å utvikle seg videre i crystarium.

Og ja, Vanille er veldig irriterende!!!

Orker ikke bruke henne :p

Bruker spoiler-tag for de som evt måtte syns det her er spoilende:

Har Lightning, Fang og Hope som mitt team jeg!

Man får jo ikke valgfrihet til dette før senere i spillet, så tenkte kanskje noen ville syns det var spoiler.

Endret av AndrineF
Lenke til kommentar

Pussig at du nevner MGS. Jeg vet mange klager over at det er altfor mange veldig lange cut-scenes, men MGS har blitt latterliggjort ganske mange ganger av nettopp samme grunn. Greit nok er det bra spill for de som liker sånt, men det er ikke å komme utenom at det er 80% cut-scenes. ;)

Tror jeg fant ut hva som skjedde med Snow. Jeg har rett og slett låst opp alle skillsene han har i den rollen på lvl 1. Jeg må nok opp i lvl 2 før jeg kan få mer. Det samme har skjedd med de andre, så jeg er på god vei til å fylle opp alle lvl 1 skillene i den tredje rollen hos noen. Litt kjipt at man ikke får lvl 2 automatisk. Rollesystemet minner veldig mye om jobb-systemet fra FF5 og FFX-2, men i begge to kunne man bruke skills man har åpnet opp uansett klasse. F.eks kunne vi være en magiker med skjold, eller blande hvit og sort magi. Her er skills låst til klassen. Men når det er sagt er det morsomt å bytte roller og strategier midt i kampene.

Men la oss snakke strategi. Hva bruker folket? Jeg bruker en Commado og to Ravagers vanligvis, men bytter til to Ravagers og en Healer når det trengs. Prøvde å bruke tre Ravagers, men det gikk litt til helvete for å si det mildt. To Commandoer funker på små fiender, men de angriper hele tiden hver sin fiende. Det er lite lurt mot farlige fiender.

Edit: Laget mitt...

Lightning (commando/ravager), Vanilla (ravager/healer), Shaz (ravager)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Bruker mye forskjellig, varierer i forhold til hvilken fiende jeg skal slåss mot.

Har standard command/command/ravager og command/ravager/ravager, men så har jeg også en medic/synergist/saboteur når jeg trenger å buffe opp og debuffe fienden. Har også en med medic/medic/sentinel og command/ravager/medic.

Ålreit å ha masse valgmuligheter!

Varierer dog på disse også. Noen ganger trenger jeg ravager/ravager/ravager for å oppnå stagger, og da må jeg ha det. Funker som regel bra med den command/ravager/ravager og da.

Endret av AndrineF
Lenke til kommentar

Pussig at du nevner MGS. Jeg vet mange klager over at det er altfor mange veldig lange cut-scenes, men MGS har blitt latterliggjort ganske mange ganger av nettopp samme grunn. Greit nok er det bra spill for de som liker sånt, men det er ikke å komme utenom at det er 80% cut-scenes. ;)

Ja, det er mange cutscenes, men 80% er en STOR overdrivelse :) Dessuten er det artig med cutscenes så lenge de bidrar til handlingen og gir spillet litt ekstra substans og kjøtt på bena. Man kan alltids hoppe over disse sekvensene hvis man ikke gidder å se dem (men da går man glipp av deler av handlingen). Jeg hadde stor sans for den "cinematiske" (filmaktige) flyten i spillet. Det blandet tradisjonell spilling med filmatiske elementer på en veldig effektiv måte, ihvertfall etter mitt syn.

Lenke til kommentar

spillt noen timer, greit førsteinntrykk.. litt skuffet over at spillet er så barnslig, men det er jo stort sett alt av final fantasy..

og ja.. når skal Square Enix skjønne at den JÆVLA stønningen er helt latterlig.. "*stønn* *grynt* hei hvem er du? *stønn* *kvin* *stønnnnnnn* *GRYNT*"

De overdriver det så sinnsykt og det skjemmer virkelig cut-scenene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...