Gå til innhold

Final Fantasy XIII-tråden


lknight

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan nå prøve. Har du noe accessory for å få igjen TP etter kampen, eller hva?

For sånne shrouds er så innmari dyre.

 

Edit: Never mind, ser jeg har energy sash i inventory, så da går det nok greit :)

Endret av AndrineF
Lenke til kommentar

Så man blir egentlig tvunget til å velge en "klasse" for hver party member og holde seg til den? Hva når man møter en boss som kun har weakness for lightning, og ingen av rollene dine har det?

 

Fram til kapittel 9 så er alle mine karakterer nesten makset ut i alle sine 3 roller (uten grind) så da er det ikke noe problem. I kapittel 9 så får man endelig kontroll over hvilke "party members" man vil bruke, så da er det bare å passe på at alle spesialiserer seg ulikt, slik at man alltid har alternativer hvis en "boss" viser seg problematisk med ditt vanlige oppsett.

Lenke til kommentar

Neida, den latet egentlig bare som den var død. Drager er veldig kloke skapninger. Han skjønte at hvis han ikke hadde spilt død når denne lille knotten med rar hatt kom og forstyrret middagsluren, hadde han ALDRI fått fred.

 

Akkurat som undersåttene til Darth Vader, de har blitt enige om å late som de blir kvalt når han holder ut hånda, også tar de på seg parykk eller løsbart og fortsetter i jobben sin.

Da blir DV fornøyd med at "the force" virker, og arbeiderne får ikke noe pes og kan fortsette med sitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Desto lenger ut i historien man kommer, desto bedre viser det seg hvor elendig kampsystemet er designet. Det faktum at du ikke kan be karakterene om å stå på bestemte plasser hverken direkte eller noe særlig indirekte (annet enn å håpe de skjønner tegninga når man gir dem roller) kan snu hele kampen så idiotisk på huet at det er nummeret før jeg knekker spilldiscen til tider. Hjelper ekstremt lite å ha en sentinel mot en behemoth når Ravengerne stiller seg rett ved siden av Sentinelen og da blir truffet av samme slag. De idiotiske menyanimasjonene hjelper ikke akkurat på å få fortgang i kampene heller, og det gjør potions helt bortkasta etter kap 2-3. Så har du de bosskampene før kap 10 hvor laget er splittet og du automatisk går inn i en bosskamp etter teambytte, slik at du ikke får mulighet til å bruke shrouds eller CPene det andre laget har tilegnet seg. Så har du den elendige kamerakontrollen som gjør at du nesten kan gi opp å noen gang få preemtive strike på noe som helst fordi kameraet auto-centrerer fremover så du ikke ser fiendden du prøver å flanke. Usynlige barrierer som er 5 meter ut fra den synlige veggen er også ytterst festlig når du prøver å komme deg fordi irriterende kamper. Så har du intelligensen- eller lack there of- til AIen på laget. Hvis teamlederen holder på å daue så er det kanskje en fordel å heale vedkommende motfor den andre gnomen med lite liv, slik at man ender med å måtte revive istedetfor game over. Jeg skjønner heller ikke hvorfor den absolutt skal veksle mellom alle effektive angrep hvis det er flere; har du en fiende som er svak mot electric og fire, så vil AIen og auto battle velge noe slik som fire, thunder, fire, thunder, og animasjonene den da gjør for å bytte mellom angrepene legger til kritiske sekunder i utførelsen av kommandoene motfor 4xfire/thunder alene.

 

Det virker i bunn og grunn som om kampsystemet er designet for de første to kapitlene og så har de ikke giddet sjekke hvordan det fungerer i praksis etter det. Å daue av en boss er greit nok, men foretrekker at det er fordi jeg valgte feil strategi, ikke fordi Vanille fant ut at det var passende tidspunkt å klå på Fang på når ho sto som Sentinel og tok imot angrep.

 

[/rant]

Lenke til kommentar

Tror nok heller du ikke fatter hvordan det funker jeg. Klart det har sine svakheter, men alt i alt har jeg kun hatt et fåtalls tilfeller hvor AIen har gjort noe dumt. Har du lite HP så lar én karakter være medic mens de to andre er command og ravager. Easy as pie. Du må jo bytte paradigmer så ofte som nødvendig, det er lissom derfor det er der. Selv om du suger i et spill betyr ikke det dermed sagt at spillet suger.

 

Til noe helt annet, er det bare meg eller er kapitell 9 temmelig mye mer vanskelig enn de forrige? Jeg har heller ikke gjort en eneste oppgradering av våpnene, litt fordi jeg ikke vet hvordan det der helt funker. Har ikke fått noen særlig tutorial for det heller.

Er redd for at det er dumt å oppgradere våpnene i tilfelle jeg finner noe som er bedre litt senere lissom.. Sånn har jeg forsåvidt tenkt helt siden jeg først kunne oppgradere våpen. Summons har jeg egentlig ikke brukt i heletatt enda, kanskje jeg burde gjøre det.

 

Og hvilke karakterer liker dere best å bruke? Virker på meg som at Light, Hope og Fang er det mest behagelige laget å bruke. Blir enten Fang eller Snow for min del tror jeg, men Snow driver og skryter av seg sjøl hele tida.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Selv om du suger i et spill betyr ikke det dermed sagt at spillet suger.

 

Bare fordi du har vært heldig betyr det ikke at han suger. Dette kampsystemet spiller mye på flaks, og jeg kan absolutt forstå hans rant.

 

Verste Final Fantasy hittil (har ikke spilt I og II). Det er ikke elendig, det er bare... Lite motiverende og kjedelig.

Lenke til kommentar

Hehe, FF1 kan du bare glemme. Det er nesten 0 historie annet enn et par dialoger, og når jeg sier dialoger mener jeg "I said I don't have tomatoes today!" fra en random NPC. 99% av spillet er å grinde penger for å kjøpe alle våpnene/armoren i den nye byen du kom til (som består av 5-6 generiske hus). XP'n kommer av seg selv siden du må grinde penger så sykt mye. For å outfitte alle 4 med nye våpen + spells i en by må du kanskje ha 10000 gold, og hver mobgruppe dropper 20-30. Gotta love that grind then.

 

Gidder du ikke, dør du som ei flue i neste bossfight.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Tror nok heller du ikke fatter hvordan det funker jeg. Klart det har sine svakheter, men alt i alt har jeg kun hatt et fåtalls tilfeller hvor AIen har gjort noe dumt. Har du lite HP så lar én karakter være medic mens de to andre er command og ravager. Easy as pie. Du må jo bytte paradigmer så ofte som nødvendig, det er lissom derfor det er der. Selv om du suger i et spill betyr ikke det dermed sagt at spillet suger.

 

Til noe helt annet, er det bare meg eller er kapitell 9 temmelig mye mer vanskelig enn de forrige? Jeg har heller ikke gjort en eneste oppgradering av våpnene, litt fordi jeg ikke vet hvordan det der helt funker. Har ikke fått noen særlig tutorial for det heller.

Er redd for at det er dumt å oppgradere våpnene i tilfelle jeg finner noe som er bedre litt senere lissom.. Sånn har jeg forsåvidt tenkt helt siden jeg først kunne oppgradere våpen. Summons har jeg egentlig ikke brukt i heletatt enda, kanskje jeg burde gjøre det.

 

Og hvilke karakterer liker dere best å bruke? Virker på meg som at Light, Hope og Fang er det mest behagelige laget å bruke. Blir enten Fang eller Snow for min del tror jeg, men Snow driver og skryter av seg sjøl hele tida.

 

 

 

Du er nå fortsatt i tutorialfasen av spillet der du ikke har unlocket alle kampsystemene, så ville vel ikke uttalt meg om hvorvidt andre skjønner hvordan spillet fungerer og iallefall ikke prøvd å belære noen om et kampsystem du bare har delvis tilgang til selv- det blir for dumt. Hvis du tror com/rav/med redder deg fra det du møter på når du får vimse rundt på egenhånd i kap 11+ kommer du til å få en skrekkelig overraskelse, spesielt hvis du sliter allerede i kapittel 9. Jeg har heller ikke sagt at jeg synes spillet er for vanskelig, eller at jeg sliter med å ta fiender- det bare irriterer meg med alle småtingene som gjør kampsystemet så mye tregere enn det trenger å være. Animerte menyoverganger hører ikke hjemme i et spill som ikke pauser mens du gir kommandoer.

 

Forøvrig er våpenoppgraderinger mer eller mindre ubrukelig så tidlig i spillet- det koster for mye i forhold til det du får ekstra. Isåfall ville jeg konsentret om å oppgradere våpen med spesielle egenskaper, eks Axis Blade. Når du får de accessoriene som gir magic/strength +50 kan det lønne seg å oppgradere dem da de oppgraderes relativt fort og du får en fin bonus på angrepsstyrke. Vet av erfaring at Sturdy Bone og Otherwordly Bone brukt et par ganger på Shaman's Mark og Sorcerer's Mark gir 3x XP bonus, pøser du så på med noe som gir høy XP oppgraderer du dem fort. Du finner en katalysator til den i løpet av pre-kap11 nor som gir deg en Sorcerer's Mark med +150ish magic. I forhold til hvor karakterene dine er hen utviklingsmessig på det stadiet gir det 20-25% magic boost (og tilsvarende hvis du gjør det med Strength utgaven) i rfohold til det du allerde har, og det kommer ekstremt til nytte når du vimser rundt før kap 11.

 

Ang folk å bruke så har du vel ikke unlocka å velge egne folk enda? Uansett, bruker Light/Fang/Vanille nå. Hope er å foretrekke over Vanille før i spillet siden han får sin 4. ATB mye tidligere, men Vanille får sin 4. omtrent samtidig som du får nok CP til å unlocke den 5. og da blir det litt hipp som happ, avhengig av om du trenger Synergist. Ingen bosser jeg har møtt på hittil som har krevd noe særlig med buffring så lar Hope sitte i stallen av kjønnsmessige grunner :p Snow har mer HP enn fang, men som du sier så skryter han av seg selv litt for mye...noen ganger høres det ut som en s1 episode av Heroes på repeate; "I'm a hiiiiiro"

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Hehe, FF1 kan du bare glemme. Det er nesten 0 historie annet enn et par dialoger, og når jeg sier dialoger mener jeg "I said I don't have tomatoes today!" fra en random NPC. 99% av spillet er å grinde penger for å kjøpe alle våpnene/armoren i den nye byen du kom til (som består av 5-6 generiske hus). XP'n kommer av seg selv siden du må grinde penger så sykt mye. For å outfitte alle 4 med nye våpen + spells i en by må du kanskje ha 10000 gold, og hver mobgruppe dropper 20-30. Gotta love that grind then.

 

Gidder du ikke, dør du som ei flue i neste bossfight.

Har null planer om å spille I eller II, de jo seff bare for nostalgifags.

Lenke til kommentar

Si meg. Selger ikke dette spillet noe bra?.

Kjøpte spillet i dag og trudde jeg var aalt for sein for å få en limited men selgeren var glad for at jeg valgte Limited Edition fordi han hadde så mange :dontgetit: .

Etter det skuffa han en haug FF kalendre ned i posen min. Sikkert for å bli kvitt dem.

Gikk så på min obligatoriske tur innom GameStop og fant 3 brukte kopier i hyllene :dontgetit: .

 

Er ikke Final Fantasy så spesielt som det engang var, eller hva har skjedd?

Endret av Dataprob
Lenke til kommentar

Vel, nå er minst halvparten av dagens gamer-unger av type Halomstr3130 på xbox live som aldri har spilt annet enn skytespill. De skjønner ikke bæret og leverer spillet tilbake dagen etter det ble kjøpt. Ingen Final Fantasy spill har vært på Xbox før heller, og mange har ikke hatt playstations.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Da er siste kapittel i gang... maksa ut crystariumen mer eller mindre nå så burde gå greit. Hope er sykt overpowered om han brukes riktig...lille kreket banket bossen i kap 12 så fort at han ikke rakk å iverksette andre "formen" sin. 2 mill HP gone på 30 sek.

Lenke til kommentar

Fadern, såpass. Skjønner jeg er nødt til å grinde en del på kapittel 11 skjønner jeg! Har ikke rukket å spilt noe mer siden tirsdag og det siste jeg gjordt var å bare komme til Pulse. Har sett litt på nettet og sånt og folk sier at man er helt sykt svak akkurat da og klarer ikke en drit når man kommer til Pulse. Plutselig da at spillet åpner seg helt opp. Blir vel å sitte hele Lørdagen å grinde tenker jeg :) Noen tips til akkurat det der? Mer viktig å planlegge Crystariumen nå?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...