Gå til innhold

Final Fantasy XIII-tråden


lknight

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oki, er bare litt forvirret for øyeblikket, sitter og leser på gamefaqs og der druknes jeg i tabeller og tall om forskjellige crystarium-setups og ditt og datt. Får bare prøve i praksis og bli vant med det istedet for å lese alt for mye og bli skremt vekk :)

 

Så generally i begynnelsen er det bare å holde inne A og godta det man får, og branche når den stopper av seg selv?

 

Du skjønner Lightningwolf, jeg er også typen som vil være overpowered i slike spill. Jeg grinder fletta av meg i Dragon Quest 4 og 5 for å være noen levels over bosser eller monstre generellt. Selv i Pokemon liker jeg å grinde masse så jeg alltid er noen levels over trainers jeg møter på. Men her virker det som at spillet "spenner beinet" under meg og tvinger meg til å jukse med load-systemet for å gjøre akkurat det.

 

La det være sagt at jeg aldri har spilt andre FF enn 7 (ikke fullført).

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det er bare en vei å gå i crystarium per rolle.

Alle har 3 "hovedroller" som man bør maxe ut først (til maksimum level 5, som man får mulighet til etter man har rundet spillet).

Etter hvert får man nemlig mulighet til å utvikle alle de forskjellige rollene for alle karakterene.

Men det er rett frem for alle de også, så skjønner ikke helt hva du mener.

Endret av AndrineF
Lenke til kommentar

Aha, grunnen til at Snow ikke ville lære noe mere var at han har fullt ut på trærne han kan utvikle. Så det er bare å fylle opp trærne på alle sammen da. Når man har save og reloadet kan man vel springe rundt hele mappet og drepe alle mobs på nytt hvis man vil, og få enda mere CP og maxe ut resten. Sånn liker jeg det :D

Lenke til kommentar

Grinding er ikke noe problem. Alt du trenger å gjøre er å gå et stykke tilbake etter at du har kverka noen fiender, så vil de (stort sett) respawne. Du trenger ikke loade noe som helst eller "jukse" på noen annen måte. Selv bruker jeg å velge to punkt (f.eks to savepoints) og patruljere mellom dem.

 

Angående Crystanium: Stort sett er det bare å holde inne A for å fylle dem ut, men enkelte steder kan du velge mellom flere ting. Da holder du bare A og drar spaken i den retningen du vil. Men når det er sagt har jeg ennå til gode å slippe opp for crystanium, spesielt om jeg grinder litt. Tvert imot har Snow f.eks mer crystanium enn han kan bruke, selv om han har tre klasser tilgjengelig. Har for øvrig merket at selv om klassene er de samme er ikke skillsene de samme, eller i hvertfall ikke i samme rekkefølge. Det er jo smart. :)

Lenke til kommentar

Har farma rundt 300.000 CP nå i noen timer... Begynner å bli jæææææævlig lei de samme 2 mobsa xD

 

Med mindre spillet har god level scaling kan dette ødelegge spillet da de siste "utfordringene" blir plankekjøring. Dette skjedde meg etter at jeg lekte med kaktussen i FFX.

Lenke til kommentar

Har farma rundt 300.000 CP nå i noen timer... Begynner å bli jæææææævlig lei de samme 2 mobsa xD

 

slikt er jo nesten å regne som juks.. ødelegger jo fullstendig all utfordring :)

 

men hver sin smak, mulig de ikke har sååå mye å si i FF13, har ikke komt så veldig langt ennå.

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar

Er jo ikke juks akkurat, men ser jo at ikke alle liker å spille på den måten, men etter all MMOen jeg har spilt er jeg vant til farming ^^ Tenkte jeg bare skulle legge ut metoden her i tilfellet noen var undertrained i gran pulse.

 

450.000 CP på de samme 2 mobsa nå btw :D Har snart maxa alle 3 main rollene til alle charsa.

Endret av Lightningwolf
Lenke til kommentar

Som jeg sa så skjønner jeg at dette ikke er alles "cup of tea" men jeg syns det er gøy, pluss at FF har aldri vært "vanskelig" med noen hederlige untak i optional bosses, og også de har vært lette med riktig utstyr.

 

Og det gjør jo ikke alt lett. Er fortsatt monstre her som oneshotter meg.

 

Edit: Har et spørsmål, er det ikke dmg limit i dette spillet? Slår for 14000 nå når fiendene nærmer seg 300% på den stagger greia, og på 999% (mens de er staggered) har jeg hatt 32000.

Endret av Lightningwolf
Lenke til kommentar

Jeg er ganske old-school når det gjelder Final Fantasy (har spilt stort sett alt siden FF3 på NES), og den eneste måten å gå gjennom de tidligere på er nok å grinde som fanken. I FF5 begynte jeg å grinde helt til jeg sluttet å få noe særlig XP i det området og gikk videre. Det gjorde at jeg fortsatt fikk en bra utfordring etterhvert, men det ble stort sett overkommelig. Jeg kom helt til sluttbossen i FF4 og 7 på det viset, og nært slutten i FF5 og 6. Ville nok ha kommet gjennom FF8 også om platen hadde fungert, og gikk gjennom FFX og FFX-2. Kom bare litt over halvveis i FF9, men gikk lei da jeg satt fast på verdenskartet uten å vite hvor jeg skulle. Etter å ha grindet så lenge er det vanskelig å ikke grinde her. ;)

 

Men når det sagt sliter jeg med en boss likevel.

 

 

Er i Kapittel 8, i den Chocobo Parken. Soldatene angrep, jeg må stikke av og fant en boss. Men der sa det stopp. Noen tips? Jeg har Sazh og Vanille på laget og stort sett makset alle tre klassene deres så langt. Hun bruker Healing Staff, og han de andre pistolene jeg fant. Husker ikke hva de kalles i farten.

 

Lenke til kommentar

Jeg har som prinsipp at jeg dreper alle fiendene én gang. Da grinder jeg ikke, men føler likevel at jeg følger progresjonen spillutviklerne hadde planlagt og dermed bør være i stand til å klare meg i de fleste kamper.

 

Møter jeg på en kamp jeg ikke klarer får jeg heller grinde da. Det skal nevnes at det faktisk kan være gøy å grinde til tider, når det går fort. Men det kan ødelegge spillet å være overlegen alle fiendene, spesielt i dette spillet hvor bosskampene er såpass intense.

 

En ting jeg har lurt på forresten, har ikke de ulike partymedlemmene tilgang til de samme skillsa innenfor de forskjellige grid-ene? Har f.eks kjøpt alt av ravager-skills til både Sazh og Vanille, men de har helt forskjellige skills.

Lenke til kommentar

Mulig, men har du flere tusen mer HP enn du trenger så skal det mye til for å drite seg ut ;)

 

Er forresten veldig fornøyd med vanskelighetsgraden så langt (15 timer uti historien nå)

Selv om jeg ikke grinder noe så er kampene akkurat passelig vanskelige. Til og med de verste bosskampene har gått greit så fort jeg har tenkt ut en fungerende strategi og klarer å bruke den.

 

Er forresten litt keen på å få samle teamet mitt snart. Lei av den kunstige inndeligen der man bare har to i partyet, og ikke får velge hvem som er leder osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Har delvis lagt spillet på hyllen av samme ting som Jakoozie poengterer... begynner å bli drit lei av å følge stier og bli sittende med sugende karakterer som er så bak mål å spille med at jeg løper forbi fiendene av ren giddesløshet. Beste eksempelet var en god del timer tilbake fra der jeg er nå, da men spilte med Afroman og Pinkboobs tror jeg det var (?) og man møtte på slike transformerende roboter som hadde (relativt sett) sykt mye HP og kun var svake mot elektriske angrep, noe ingen av dem hadde da. Ble til at man banket på dem til de daua og fikk latterlig lite CP for dem, selv om ratingen på kampen indikerte at man visstnok gjorde det riktig. Noe av den teoretiske moroa med spillet er å bruke fienders svakheter til sin fordel, ikke bli tvunget til å whacke dem ihjel med tåpelige angrep.

 

Et annet "problem" er bosskamper man kommer inn i rett etter cutscenes og karakterbytte. Da har man som oftest ekstremt mye CP samlet med de andre karakterene som man ikke har hatt fysisk mulighet til å bruke enda, og man får det heller ikke uten å enten daua eller velge retry.

 

Enda en ting som irriterer meg er hvor sykt statisk alt er. FF13 er det første FF spillet jeg spiller, er vant med spill som Borderlands, Fallout 3, Fable 2 etc der du har litt andre muligheter enn å følge sti etter sti. Greit nok at kampsystemet er totalt forskjellig, men det burde da ikke være helt nødvendig å ha usynlige vegger og markerte stier hele tiden. Det blir så hele gangsystemet kunne droppes fordi det er absolutt ingen vits i å se hvor man går uansett. Ikke kan du dette utenfor kanten, og ikke kan du gå deg bort.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...