Gå til innhold

[Løst]Nytt stativ til speilrefleks - hjelp!


Anbefalte innlegg

Manfrotto er bedre enn de andre alternativene nevnt i denne tråden, men av personlig erfaring synes jeg ikke Manfrotto duger heller (uansett pris). Men dette er bare min personlige erfaring og mening :) Andre må får mene andre ting naturligvis.

 

Edit:

Produsenter av stativ med midtsøyle skulle det forøvrig vært skuddpremie på

Hehe..... og med disse påstandene har du vel selv et stativ å anbefale? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Manfrotto er bedre enn de andre alternativene nevnt i denne tråden, men av personlig erfaring synes jeg ikke Manfrotto duger heller (uansett pris). Men dette er bare min personlige erfaring og mening :) Andre må får mene andre ting naturligvis.

 

Edit:

Produsenter av stativ med midtsøyle skulle det forøvrig vært skuddpremie på

Hehe..... og med disse påstandene har du vel selv et stativ å anbefale? :)

Sitter for øyeblikket med et Manfrotto 055CX stativ, fungerer til nøds for innebruk men ikke så mye mer. Har hatt en del Gitzo også (har en brukbar monopod fra dem faktisk akkurat nå). Men etter å ha testet det som er å teste er det bare et merke som skiller seg ut: Sachtler.

 

For normalbruk uten for gigantiske tele objektiver: Sachtler Speed Lock 75 CF eller ENG 75/2 D.

 

For større teleobjektiv (300mm og oppover): Speed Lock CF eller ENG 2 CF

 

ENG 2 CF er uten tvil min favoritt av det jeg har prøvd. Da aller helst med Burzynski Ball Head II (eller versjon 1, betyr veldig lite hvilken).

 

Det siste her blir mest sannsynlig mitt valg, og sannsynligvis det siste stativet jeg kjøper noensinne. Holder i evig tid.

Lenke til kommentar
Du beveger deg opp i stativenes førstedivisjon TGB, så spørs det om TS er klar for såpass til investering da.

Er til en viss grad enig her, MEN jeg stiller spørsmålstegn med hva som er best økonomi. Gjøre som meg, prøve alt og betale 5-6 ganger mer en ett Sachtler stativ over 3-4 år og fortsatt ikke være fornøyd, eller kline til med et skikkelig med en gang.

 

Skulle jeg startet på nytt og hatt kunnskapen jeg sitter med nå ville jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde droppet alle mindre heldige steg på veien til det perfekte :)

Lenke til kommentar
Priser og linker til disse herlighetene da?

Burzynski ballhead fås bare fra en forhandler i tyskland (som distribuerer til hele verden). Ligger i området 300 Euro eks mva, noe som må sies å være et kupp med tanke på kvalitet.

 

Edit:

Glemte link

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hm.. er nok litt overkill foreløpig ja tror jeg...

 

Jeg er mildt sagt den glade amatør. :) Skulle mene at et stativ til 2k mer eller mindre er overkill også til mitt bruk.

 

Stort sett snakk om å ha et stativ slik at jeg kan ta bilder med lengre lukkertid i mørket + evt. lage litt stilige effekter - og til bruk av portrettfoto - evt. bilder hvor fotografen (les: jeg) vil være med sammen resten av familien. ;)

Lenke til kommentar
Hm.. er nok litt overkill foreløpig ja tror jeg...

 

Jeg er mildt sagt den glade amatør. :) Skulle mene at et stativ til 2k mer eller mindre er overkill også til mitt bruk.

 

Stort sett snakk om å ha et stativ slik at jeg kan ta bilder med lengre lukkertid i mørket + evt. lage litt stilige effekter - og til bruk av portrettfoto - evt. bilder hvor fotografen (les: jeg) vil være med sammen resten av familien. ;)

Da ville jeg sagt, kjøp det billigste du kommer over. Finn ut om du liker festeplatene som leveres, er mye rart her; og ikke alle passer like bra til alle hus. QuickRelease er veien å gå, så slipper du å skru fast kamera hver gang.

 

Om du synes foto er en spennende hobby vil du garantert kjøpe noe bedre om ikke veldig lenge :)

 

Edit:

Anbefaler kulehode som er kompatibel med Arca-Swiss sine quick-release festeplater. Så kan du f.eks kjøpe L-bracket fra RRS eller lignende i fremtiden. Uten tvil den mest fornuftige måten å ta bilder fra stativ i portrett-retningen.

 

En del kuldehoder har hakk for å tilte kamera i portrettretningen, men dette er i beste fall en halveis løsning. Du får vekten litt feil på stativet og stabiliteten lider brutalt.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
En del kuldehoder har hakk for å tilte kamera i portrettretningen, men dette er i beste fall en halveis løsning. Du får vekten litt feil på stativet og stabiliteten lider brutalt.
Det er så, men med Burzynski får du ikke gjort det en gang, så der er vel L-brakett nærmest påkrevd.

 

Siden jeg ikke kjører like tungt utstyr som visse Sachtler-kjøpere her så har jeg nøyd meg med et Benro-stativ i karbon foreløpig. Men med de skruklemmene på dette (som også på Gitzo (som er inspirasjonskilden til Benro)) bør man holde seg på tørt land. Kanskje jeg får meg skikkelig stativ når jeg blir stor. :)

Lenke til kommentar

Hadde nettopp en lengre telefon med Bjørn Rørslett rundt hvordan få Burzynski kuldehode så lavt ned i 100mm skåla til Sachtler ENG 2 CF som mulig, påkrevde filing/fresing av kuldehode eller å bruke ringen på et 77mm filter for å løfte hodet litt opp fra bunnen (er en idiotisk tapp der som ødelegger litt). Får se hvor "hardcore" jeg gjør dette, litt skeptisk til filing ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Takker for alle innspill! :new_woot:

 

Endte opp med Manfrotto Stativ 055X PROB m/ M804RC2. Tror ikke det skal bli for feil når stativet er til både speilrefleks og video. OG jeg er den relativt glade amatør.

 

Ble litt for high-tech de siste løsningene det ble snakk om. ;)

Det aller viktigste uansett produsent av stativ er at man bruker det :) Sikker på Manfrotto 055X vil gi deg mange nye muligheter du tidligere ikke hadde; Om man bare orker å ta det med og bruke det vil man bli belønnet.

Lenke til kommentar
Sitter for øyeblikket med et Manfrotto 055CX stativ, fungerer til nøds for innebruk men ikke så mye mer. Har hatt en del Gitzo også (har en brukbar monopod fra dem faktisk akkurat nå). Men etter å ha testet det som er å teste er det bare et merke som skiller seg ut: Sachtler.

 

For normalbruk uten for gigantiske tele objektiver: Sachtler Speed Lock 75 CF eller ENG 75/2 D.

 

For større teleobjektiv (300mm og oppover): Speed Lock CF eller ENG 2 CF

 

ENG 2 CF er uten tvil min favoritt av det jeg har prøvd. Da aller helst med Burzynski Ball Head II (eller versjon 1, betyr veldig lite hvilken).

 

Det siste her blir mest sannsynlig mitt valg, og sannsynligvis det siste stativet jeg kjøper noensinne. Holder i evig tid.

Hei,

 

Har du testet noe tre-stativer (Eks Svenske Stabil)? Hvilket bruksområde er det du har prioriterer? Kan du si noe om hvilket ca prisleie det er på ENG 2 CF?

 

Ellers gode kommentarer. Et stativ er noe som skal nedskrives over 15år, og dersom man mener alvor så bør man bruke mindre på all mulig optikk, og mer på stativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...