Sovesofa Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Heisann.. skal fjerne alt som ligger på en gammel PC, og fant frem installasjonscden og satte i gang, men når programmet starter så står det at den xp`en som ligger på cd`en er eldre enn den som er installert og at den da ikke kan fortsette.. hvordan skal jeg gå frem da? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 laste ned ubuntu eller noe og formatere derfra. Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Hvis meningen med "fjerningen" er at det ikke skal være mulig å hente ut data mere, ville jeg gjort det med Kill Disk Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 oki, takker for tips, ja formålet er å bli kvitt alt, og bare reinstallere XP igjen.. hørt at disse fjerningsprogrammene bruker alvorlig langt tid, så får vel se om jeg får gjort det i morgen da.. Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 hørt at disse fjerningsprogrammene bruker alvorlig langt tid, så får vel se om jeg får gjort det i morgen da.. Jeg har ganske nylig brukt Kill Disk på en 100 GB disk , og den brukte ca 1 time på jobben. Brukte " Erases with one-pass zeros " som burde holde. Nevner du dette til IBAS , vil de vri seg av smerte .... Bruker forresten også dette på min bærbare , da jeg synes at reinstall av OS skjer raskere. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) laste ned ubuntu eller noe og formatere derfra. Hvorfor ikke bare starte opp fra XP platen (via BOOT) og formatere derfra? Bare sett Cd/DVD ROM som første oppstartsalternativ, og start pcen på nytt med XP platen i. Kjør så installasjonen derfra. Der kan du formatere, legge til og fjerne partisjoner etc... Tar vel 10 sekunder for å hurtigformatere pcen via XP plata Endret 28. desember 2009 av myhken Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 har prøvd å starte opp med xp-cd`en i men ingen ting skjer :S Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 har nå lastet ned killdisk, men er ikke så altfor stødig på formatering og "slikt", står at jeg må brenne en cd/dvd, hvorfor må jeg dette? når jeg skal slette alt som er der, og ikke trenger å kunne gjennomrette noe av dette. har xp-cd så jeg kan opprette ett nytt OS etter at jeg har slettet alt på disken.. Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Du må brenne programmet som et image på CD'en. Til det kan du f.eks bruke Active ISO Burner Deretter setter du BIOS til å boote opp fra CD. Putt inn CD plata og sett igang. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Det er nok for at du må ha Killdisk på et medium du kan boote. Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Det du har forsøkt å gjøre, er å installere en eldre versjon av XP (feks. en versjon med en eldre SP eller uten SP i det hele tatt) over den du allerede har. Det går ikke. Du må fjerne den gamle først. Det er bare å starte på XP-cd'en og når den spør deg om hvor du vil installere det, sletter du partisjonen, oppretter den på nytt og formatterer direkte (hurtigformattering tar ~2 sek). NB! Installerer du med en CD som ikke har SP2/SP3 integrert, bør du installere uten å ha nettverkskabelen i. Når du har installert ferdig, aktiverer du brannmuren (eller installerer din egen brannmur) FØR du plugger i kabelen. Har du en installasjons-cd med SP2 eller SP3 integrert, er ikke dette nødvendig. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 NB! Installerer du med en CD som ikke har SP2/SP3 integrert, bør du installere uten å ha nettverkskabelen i. Når du har installert ferdig, aktiverer du brannmuren (eller installerer din egen brannmur) FØR du plugger i kabelen. Har du en installasjons-cd med SP2 eller SP3 integrert, er ikke dette nødvendig. Dette er helt riktig dersom PC'en er direkte eksponert mot internett, dvs. at den f.eks. bruker PPPoE og et ADSL-modem. Nå for tiden vil de fleste være tilkoblet til internett via en eller annen form for NAT-router, og såfremt man ikke har åpnet porter i hytt & vær, kan man føle seg trygg under installasjonen av Windows. Bare sørg for å oppgradere til SP3 (+nyere updates), aktivere brannmuren og installere anti-virus (f.eks. MS Security Essentials) før maskinen tas i bruk. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Problemet er jo at trådstarter ikke får startet fra XP platen. Derfor vil det ikke hjelpe å formatere pcen med noe annet, for han vil jo ikke få lagt inn XP etterpå uansett. Alle originale XP plater er oppstartbare, så hvis det ikke er snakk om en piratkopi så er det bare innstillinger i BIOS som skal til for å kunne starte opp fra platen. Trådstarter må uansett greie å starte opp fra platen om han skal få inn XP igjen, også etter formateringen med annen programvare. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 er som sagt før ikke så altfor stødig på sånne operasjoner men det er ikke snakk om en piratkopi.. Casen er at den eldre versonen som er på cd`en ikke kan installers pga at det er en nyere verson på pc`en. så da får jeg ikke trykket på fortsett.. det skjer absolut ikke no spesielt når jeg starter pc`en med cd`en inni, den starter bare opp som vanlig.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 det skjer absolut ikke no spesielt når jeg starter pc`en med cd`en inni, den starter bare opp som vanlig.. Har du vært inne i BIOS og satt at maskinen skal boote fra CD/DVD først? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 det har jeg nok ikke gjort finnes det en enkel fremgangsmåte på dette? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Trykk delete/F1/F4/F8 under oppstart (Vanligvis delete, men det står gjerne noe med en gang PCen starter.). Du får da opp en blå skjerm som er BIOS. Du kan der velge at CD/DVD skal ha høyere boot priority enn HDD. Restarter du nå får du opp at du må trykke en knapp for å boote fra DVD/CD. Eventuelt booter den rett til installasjon uten at du trykker noe. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 det har jeg nok ikke gjort finnes det en enkel fremgangsmåte på dette? Når du slår på PC'en bruker det som regel å komme opp et skjermbilde der det står hvilken BIOS den har, hvilken CPU den har, hva slags RAM og hvor mye, hvilke disker den finner, osv. Nederst på skjermen står det gjerne: "Press [Del] to enter BIOS Setup" eller noe sånt. Det kan også være [F2] eller en annen tast, men poenget er at du skal trykke på denne så fort du ser teksten ovenfor. (Trykker du for sent vil maskinen starte opp som vanlig.) Når du kommer inn i BIOS Setup, vil du se et slags meny-system (- det finnes flere måter å gjøre dtte på -). Et sted vil du se noe som heter "boot menu", eller "boot order", eller "boot sequence" eller noe i den duren. Der står det gjerne "First boot device", "Second boot device" og "Third boot device", og så kan du velge hva som skal være hva. Velg "CD-ROM" som "First" og "HDD" som "Second", og lagre endringene. (Det bruker å stå hva du skal trykke på for å lagre - ikke sjelden er det [F10].) Restart PC'en, og nå skulle den begynne å lete etter en boot sector på CD'en. Når den sier "Press any key to boot from CD", så taster du (f.eks.) Enter, og da skal den begynne å laste fra CD'en. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 takker for svar, fikk det til nå tror jeg.. Men satt i cd, gikk inn i BIOS? (boot meny greier), trykket på installer XP home, Installerte den på en partisjon som allerede var der, formaterte den tilstedeværende partisjonen. håper dette blir riktig da Lenke til kommentar
myhken Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 takker for svar, fikk det til nå tror jeg.. Men satt i cd, gikk inn i BIOS? (boot meny greier), trykket på installer XP home, Installerte den på en partisjon som allerede var der, formaterte den tilstedeværende partisjonen. håper dette blir riktig da Høres riktig ut. Når du gjør det på denne måten, så spiller det ingen rolle hvilken SP versjon du har fra før av og hva du har på platen. Den installerer uansett om du formaterer pcen først. Du har prøvd å starte installasjonen fra XP, og det går ikke om du har en eldre plate enn siste SP installert på pcen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå