Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Obligatoriske utflukter og turer i skolen på fritiden

RainbowLady

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om skolen kan gjøre lengre utflukter (som spenner seg over perioder med fritid) obligatoriske, som f.eks. overnatting som strekker seg fra ettermiddag til neste morgen, og gi elever fravær for dette. En del elever i min klasse har reagert på slikt, fordi de ikke har trivdes på tidligere sosialiseringsturer til villmarka tidligere.

I tillegg pleier det å være språkturer, dvs. f.eks. tyskklassen drar til Tyskland i 5 dager/en uke. Kan dette i det hele tatt gjøres obligatorisk? Skjønner at skolen ikke kan si "enten er dere med til Tyskland, eller så får dere ta en uke fri hjemme", men de kan da vel ikke gi anmerkninger/fravær for oss elever som ikke vil være med til utlandet? Er de pålagt å tilby ordinær/alternativ undervisning for de som ikke vil?

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke tvinges til å være med på utflukter, skolen har som ansvar å skaffe deg undervisning i f.eks. 5 dager viss klassen din drar på tur og ikke du. men fri får du nok ikke, du har rett på den undervisningen i den perioden. viss du skalbort på tur må forelderene dine skrive under, viss du eller de ikke vil på tur., svarer du at du ikke vil på tur og skolen skal finne et opplegg for deg og.

rett meg viss jeg tar feil men sånn har jeg blitt forklart det.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at all undervisning er obligatorisk. Opplæringsforskrifta § 1-6 fastsetter at undervisningen hovedsaklig skal være mellom 0800 og 1530. Dette medfører at det kan gjøres unntak. Unntakene må være saklige, og ikke ha preg av vilkårlige avgjørelser. Dette gjelder dog grunnskolen, såvidt meg er bekjent er det ikke fastsatt noe lignende for videregående opplæring.

Skolen kan gjøre utflukter obligatoriske ved å legge undervisning til dem. At turen har et sosialt tilsnitt får her ingen betydning.

Fravær/anmerkninger har en dobbeltfunksjon i skolesystemet. Det skal både synliggjøre dårlig orden/oppførsel så vel som at det rett og slett er deler av undervisningen du ikke har fått med deg. Skolen har i alminnelighet ingen plikt til å sette opp eget undervisningsopplegg for de som ønsker å være hjemme, men ei heller har de noen plikt til å tilby ekstra undervisning så de som drar kan ta igjen klassen i andre fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...