Gå til innhold

Speilrefleks, hva skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Som topic, hva skal jeg kjøpe?

Jeg har ikke satt meg noen makspris på dette, men tror at 5000 for hus og en eller annen linse gjør nytten i første omgang.

Jeg har lest tester opp og ned i mente og leser meg rett og slett blind på dette.

Jeg er helt blank på dette området og vet egentlig ikke hva skal se etter engang:)

Nytt eller brukt, har ingenting å si. Har vel funnet ut at jeg like godt kan kjøpe et brukt Canon EOS 20D i stedet for en økonomiløsning på Lefdal eller noe i den dur men finnes det noen "skjulte skatter" der ute som kan anskaffes for denne sum?

På forhånd takk for tilbakemelding:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Velkommen til forumet :thumbup:

Både finn.no og foto.no har fine bruktannonser.

Synes ofte at fotoutstyr blir overpriset brukt,hvis du følger med aktivt med kan du komme over noen funn.

Priser kan du sammenlingne i produktguiden her på forumet

Får du tak på en 30/40D for en 3/4000.- så har du et kjempekamera som fortsatt holder koken.

Jeg ville nå sagt 40D helst (minst)? Under det begynner å bli gammelt selv om det enda tar (forhåpentligvis) gode bilder. Men med en grense på 5000,- er det vel noe nytt som og kan anbefales kanskje?

Problemet med brukt for de som ikke følger med på priser er at det er lett å bli lurt og betale overpris for hauggammelt utstyr.

Tor

Lenke til kommentar
Jeg ville nå sagt 40D helst (minst)? Under det begynner å bli gammelt selv om det enda tar (forhåpentligvis) gode bilder. Men med en grense på 5000,- er det vel noe nytt som og kan anbefales kanskje?

Tor

Som 30D bruker burde jeg vel kommentere ditt utsagn grundig :)

Syntes både 40D og 50D hadde for lite oppgraderinger til å forsvare bytte,og bildene mine skal ikke kamera få skylden for.

Lenke til kommentar

Syntes både 40D og 50D hadde for lite oppgraderinger til å forsvare bytte,og bildene mine skal ikke kamera få skylden for.

Et meget godt poeng. I og med at 40D og 50D har økt pikseltallet så mye som de har gjort; så har de ikke klart å forbedre det viktigste - bildekvalitet på høy ISO (eller bildekvaliteten i det hele tatt ...). Men på andre fronter er det en del forbedringer.

Tom

Lenke til kommentar

Tor

Jeg mente vel å få nyest mulig for de 5000,- og ikke at 30D tar dårlige bilder :)

Når det er sagt ser jeg faktisk forskjeller mellom 400D og 50D/7D, særlig på detaljene, om det er bare sensoren som gjør det eller en kombinasjon av alt skal ikke jeg uttale meg om. Men når en snakker bildekvalitet/støy så vil nok alltid ff være best og vært mitt valg dersom speeden var bedre og objektivene (tele) billigere og lettere.

Tor

Lenke til kommentar
Takk for svar folkens, jeg har som sagt allerede vurdert EOS 20D så megapiksler er ikke alt.

Er det bare Canon som teller? Er andre kameraprodusenter dugende eller er det bare sporadiske dugende modeller?

Hva må du gi for et 20D? Og ser du bort fra sensorens oppløsning er det og andre områder hvor nyere hus er bedre. Et hus er ikke bare sensoren.

Jo det er flere merker, men jeg vil ikke kunne anbefale noe konkret der siden jeg ikke har særlig erfaring med disse. En annen sak er at for 5000,- kan du antagelig få gode kjøp av nytt nå i disse tider. Hvis du sjekker litt rundt hos fotoforhandlere på nettet, samt de store kjedene (elkjøp-lefdal) så får du litt overblikk over hva som finnes. Det kan og tenkes at det kommer flere tilbud over nyttår.

Å kjøpe brukt er ikke alltid enkelt det heller dersom en ikke vet helt hva som kan være en fornuftig pris på et gitt kamera. Mange har priser langt over hva det er verdt.

Tor

Lenke til kommentar

Å kjøpe et brukt entusiastkamera kan være lurere enn et nytt innstegskamera. Som med mye annet kan man være uheldig ved bruktkjøp, men hvis du ikke kjøper usett bør det gå greit.

Grunnen til at Canon D40 blir dratt frem er at det er det sist "utgåtte" kameraet. Nikon sin D80 er gammel som Pentax K10D (2007). Et alternativ til D40 kan være Pentax sin K20D modell som ble "avleggs" når K-7 kom ut, selv om bildekvaliteten ikke står tilbake for noe.

Canon D20 er et godt hus selv om det trekker på årene. Det du velger "bort" på eldre modeller er gjerne raskere autofokus, mindre bildestøy på høy ISO, ergonomiske endringer basert på tilbakemeldinger, større og bedre skjerm på kameraet og til sist flere megapixler - men det er ikke noe stort problem for de fleste.

Skal du vurdere et nytt kamera bør du sjekke ut Pentax K-x sammen med Canon D500 og tilsvarende fra Nikon om du ikke ønsker å legge såpass mye penger på bordet at du går opp en klasse til D50, D90 eller K-7.

Olympus sin E-serie er også verd en titt. Kjenner ikke til de selv, men de er kompakte, gode kameraer.

Lenke til kommentar
Takk for svar folkens, jeg har som sagt allerede vurdert EOS 20D så megapiksler er ikke alt.

Er det bare Canon som teller? Er andre kameraprodusenter dugende eller er det bare sporadiske dugende modeller?

Hva må du gi for et 20D? Og ser du bort fra sensorens oppløsning er det og andre områder hvor nyere hus er bedre. Et hus er ikke bare sensoren.

Jo det er flere merker, men jeg vil ikke kunne anbefale noe konkret der siden jeg ikke har særlig erfaring med disse. En annen sak er at for 5000,- kan du antagelig få gode kjøp av nytt nå i disse tider. Hvis du sjekker litt rundt hos fotoforhandlere på nettet, samt de store kjedene (elkjøp-lefdal) så får du litt overblikk over hva som finnes. Det kan og tenkes at det kommer flere tilbud over nyttår.

Å kjøpe brukt er ikke alltid enkelt det heller dersom en ikke vet helt hva som kan være en fornuftig pris på et gitt kamera. Mange har priser langt over hva det er verdt.

Tor

Fra 2000 og oppover etter hva jeg har funnet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...