MiniMoose Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) lenge siden jeg har oppgradert. Har nå bestemt meg for å gå tilbake til "snille" AMD grunnet at jeg syns AMD har mest bang for buck..heh. Jeg lurer på om det er noe dere eksperter ville forandret litt på. Har en god 500w strømforsyning og et Ati 4870 skjermkortjeg ikke gidder å oppgradere..hvis ikke noen virkelig har noen gode grunner for at jeg skal gjøre dette. Jeg vil ikke gå over 5000 kr for denne oppgraderingen og vil ha som mange andre, mest bang for da buck. AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX 5010366889 kr 1 449,00 kr NOCTUA NH-U12P SE2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3 5010332532 559,00 kr Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver Thermal Compound - termomasse 5010064527 69,00 kr ASUS M4A785TD-V EVO 785G AM3 ATX 5010328814 759,00 kr CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 (2X2GB) 5010153728 På lager 879,00 kr. Tilsammen 3715 kr fra DustinHome. Aldri handlet der før..men virker som den billigste butikken for tiden. Håper dere kan hjelpe meg Endret 28. desember 2009 av MiniMoose Lenke til kommentar
MiniMoose Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 lenge siden jeg har oppgradert. Har nå bestemt meg for å gå tilbake til "snille" AMD grunnet at jeg syns AMD har mest bang for buck..heh. Jeg lurer på om det er noe dere eksperter ville forandret litt på. Har en god 500w strømforsyning og et Ati 4870 skjermkortjeg ikke gidder å oppgradere..hvis ikke noen virkelig har noen gode grunner for at jeg skal gjøre dette. Jeg vil ikke gå over 5000 kr for denne oppgraderingen og vil ha som mange andre, mest bang for da buck. AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX 5010366889 kr 1 449,00 kr NOCTUA NH-U12P SE2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3 5010332532 559,00 kr Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver Thermal Compound - termomasse 5010064527 69,00 kr ASUS M4A785TD-V EVO 785G AM3 ATX 5010328814 759,00 kr CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 (2X2GB) 5010153728 På lager 879,00 kr. Tilsammen 3715 kr fra DustinHome. Aldri handlet der før..men virker som den billigste butikken for tiden. Håper dere kan hjelpe meg Pcen er til gaming only. Tilleggsspørsmål: Rammen, er det bedre til rundt samme pris? Er skjermkortet mitt for dårlig for en slik prosessor? Trenger jeg arctic silver compoundgelen? Lenke til kommentar
MiniMoose Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 lenge siden jeg har oppgradert. Har nå bestemt meg for å gå tilbake til "snille" AMD grunnet at jeg syns AMD har mest bang for buck..heh. Jeg lurer på om det er noe dere eksperter ville forandret litt på. Har en god 500w strømforsyning og et Ati 4870 skjermkortjeg ikke gidder å oppgradere..hvis ikke noen virkelig har noen gode grunner for at jeg skal gjøre dette. Jeg vil ikke gå over 5000 kr for denne oppgraderingen og vil ha som mange andre, mest bang for da buck. AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX 5010366889 kr 1 449,00 kr NOCTUA NH-U12P SE2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3 5010332532 559,00 kr Arctic Silver 5 High-Density Polysynthetic Silver Thermal Compound - termomasse 5010064527 69,00 kr ASUS M4A785TD-V EVO 785G AM3 ATX 5010328814 759,00 kr CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 (2X2GB) 5010153728 På lager 879,00 kr. Tilsammen 3715 kr fra DustinHome. Aldri handlet der før..men virker som den billigste butikken for tiden. Håper dere kan hjelpe meg Pcen er til gaming only. Tilleggsspørsmål: Rammen, er det bedre til rundt samme pris? Er skjermkortet mitt for dårlig for en slik prosessor? Trenger jeg arctic silver compoundgelen? Buhu! Jeg har gjort en del research, men det er så mye å tenke på at jeg helt klart MÅ ha gjort et eller annet feil underveis og jeg klarer ikke å gå videre med kjøpet før noen som har litt peiling peker vei. Hjelp...!? Bare foreslå noe dere heller ville kjøpt som er i samme gate. Jeg er egentlig veldig kean på å få noen andre forslag eller noen som sier.."hey, det der ser bra ut..ikke noe spesielt viktig du har glemt, kjør på!" Lenke til kommentar
andir Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Hovedkortet du har valgt har et integrert skjermkort, noe du ikke trenger. Har du vurdert å kjøpe et ekstra Radeon HD 4870-kort og kjøre Crossfire? I så fall er dette kortet å anbefale, så vidt jeg har forstått. Skjønt, hvis du har planer om det trenger du muligens en ny strømforsyning, for 500W kan bli litt lite. Du kan lese anmeldelse av kortet du har valgt ut her, og kortet jeg linket til her. Asus M4A79XTD EVO er ca. 100 kroner dyrere, men jeg tror det er et bedre kjøp. AMDs AM3-prosessorer er som du nevner veldig gode til prisen, og ettersom PC-en bare skal brukes til spill er Phenom II X4 965 BE helt klart det beste valget. RAM-en du har valgt ser helt kurrante ut, hvis du ikke skal overklokke de. Prosessorvifta ser veldig god ut, og den har fått gode anmeldelser, men jeg har nesten ingen erfaring med avkjøling. Jeg ble selv anbefalt denne, som er ca. 300 billigere, og den er visstnok både god og stillegående (bortsett fra på høyeste innstilling, hvor den bråker litt mye). Det er et alternativ hvis du synes 559 kr er mye å gi for en prosessorvifte. Skjermkortet er fortsatt kurrant. Usikker på hvordan den samspiller med prosessoren du har valgt, dog. Hvis du er på utkikk etter nytt skjermkort som fungerer veldig bra med den prosessoren, så er ATI Radeon 58xx-serien et godt valg. Det blir en del ekstra penger, så du kan nok vente litt til prisene faller før du kjøper nytt skjermkort. Men alt i alt ser det helt fint ut. Eneste jeg ville sett nærmere på er hovedkortet. Mulig du burde kjøpe en ny strømforsyning, men det kan sikkert andre med mer kunnskap enn meg svare på. Men hey, tror ikke du har glemt noe veldig viktig, så... kjør på (så snart noen andre gir grønt lys)! Endret 29. desember 2009 av andir Lenke til kommentar
MiniMoose Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Hovedkortet du har valgt har et integrert skjermkort, noe du ikke trenger. Har du vurdert å kjøpe et ekstra Radeon HD 4870-kort og kjøre Crossfire? I så fall er dette kortet å anbefale, så vidt jeg har forstått. Skjønt, hvis du har planer om det trenger du muligens en ny strømforsyning, for 500W kan bli litt lite. Du kan lese anmeldelse av kortet du har valgt ut her, og kortet jeg linket til her. Asus M4A79XTD EVO er ca. 100 kroner dyrere, men jeg tror det er et bedre kjøp. AMDs AM3-prosessorer er som du nevner veldig gode til prisen, og ettersom PC-en bare skal brukes til spill er Phenom II X4 965 BE helt klart det beste valget. RAM-en du har valgt ser helt kurrante ut, hvis du ikke skal overklokke de. Prosessorvifta ser veldig god ut, og den har fått gode anmeldelser, men jeg har nesten ingen erfaring med avkjøling. Jeg ble selv anbefalt denne, som er ca. 300 billigere, og den er visstnok både god og stillegående (bortsett fra på høyeste innstilling, hvor den bråker litt mye). Det er et alternativ hvis du synes 559 kr er mye å gi for en prosessorvifte. Skjermkortet er fortsatt kurrant. Usikker på hvordan den samspiller med prosessoren du har valgt, dog. Hvis du er på utkikk etter nytt skjermkort som fungerer veldig bra med den prosessoren, så er ATI Radeon 58xx-serien et godt valg. Det blir en del ekstra penger, så du kan nok vente litt til prisene faller før du kjøper nytt skjermkort. Men alt i alt ser det helt fint ut. Eneste jeg ville sett nærmere på er hovedkortet. Mulig du burde kjøpe en ny strømforsyning, men det kan sikkert andre med mer kunnskap enn meg svare på. Men hey, tror ikke du har glemt noe veldig viktig, så... kjør på (så snart noen andre gir grønt lys)! Tusen hjertelig takk for et godt svar! Nå tok det noen dager før jeg fikk tid til dette igjen..men! Crossfire frykter jeg blir for mye bråk da jeg syns ett skjermkort bråker mer enn nok Det med hovedkortet er jeg enig i. Liker ikke at det er integrert skjermkort der. Jeg syns prosessorvifta koster mye, men siden den får så mye skryt kanskje jeg skal prøve den. Svært mulig jeg kaster penger ut av vinduet der, men da vet jeg til neste gang om det er noe vits å legge inn mye penger i en vifte. Kommer ikke til å overklokke nei, det stemmer..hehe. Får lete etter et godt nok hovedkort da. Fikk ikke sett på hovedkortet du linket til grunnet at siden er nede nå..men det var med crossfire og det trenger jeg mest sannsynlig ikke..hvis ikke noen sier at det faktisk bråker mindre da..heh. Støy er en faktor som er litt viktig også..men ikke viktigst. Uansett, tusen takk for et skikkelig svar. Lenke til kommentar
andir Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Med en god prosessorvifte kan du overklokke og få mye mer ut av prosessoren, i alle fall, men siden du ikke har planer om det kan det være penger ut av vinduet. Men c'est la vie. For all del, hovedkortet du først valgte ut er trolig mer enn godt nok (har lest litt mer om det siden min første post, og sitter igjen med et godt inntrykk av det). Angående Crossfire: Det krever mer strøm, så du vil trenge en ny strømforsyning. Om det bråker mer enn vanlig, vet jeg ikke, da jeg ikke har førstehåndserfaring med Crossfire. All fornuft sier meg at to skjermkort bråker mer enn ett, men jeg er ikke viden kjent for å være en fornuftig type, hø hø. I tillegg lider Crossfire av et problem som heter Micro Stuttering. Ja, det er en grei måte å få mer ytelse ut spill, men du vil ikke ha noen problemer med ytelsen med ditt kort. Snart kommer GeForces 300-serie, og da kan du vurdere å heller kjøpe et nytt skjermkort, være det et nytt GeForce-kort eller ett i ATIs 5xxx-serie (og få DirectX 11-støtte med på kjøpet). Endret 31. desember 2009 av andir Lenke til kommentar
MiniMoose Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 Med en god prosessorvifte kan du overklokke og få mye mer ut av prosessoren, i alle fall, men siden du ikke har planer om det kan det være penger ut av vinduet. Men c'est la vie. For all del, hovedkortet du først valgte ut er trolig mer enn godt nok (har lest litt mer om det siden min første post, og sitter igjen med et godt inntrykk av det). Angående Crossfire: Det krever mer strøm, så du vil trenge en ny strømforsyning. Om det bråker mer enn vanlig, vet jeg ikke, da jeg ikke har førstehåndserfaring med Crossfire. All fornuft sier meg at to skjermkort bråker mer enn ett, men jeg er ikke viden kjent for å være en fornuftig type, hø hø. I tillegg lider Crossfire av et problem som heter Micro Stuttering. Ja, det er en grei måte å få mer ytelse ut spill, men du vil ikke ha noen problemer med ytelsen med ditt kort. Snart kommer GeForces 300-serie, og da kan du vurdere å heller kjøpe et nytt skjermkort, være det et nytt GeForce-kort eller ett i ATIs 5xxx-serie (og få DirectX 11-støtte med på kjøpet). Vel, jeg tenker liksom atte jeg vil være helt sikker på å holde hovedkortet kaldt og samtidig ha en vifte som bråker minimalt. Hmm..mulig jeg bare er teit nå, men jeg tenker at hvis jeg holder hovedkortet kaldt, så er det mer sannsynlig at skjermkortet også holder seg litt mer kaldt. Fristet til å kjøpe stillegående kjøler til skjermkortet..men det finnes vel sikkert ikke. Jeg er nemlig litt lei av at hovedkortet mitt holder en litt for høy temperatur selv om jeg har 2x 120" vifter i kabinettet mitt som er et Antec Sonata III somethingsomething. Prosessorvifta, tja, kanskje jeg kan finne på å overklokke bittelitt. Godt å vite at man har frihet til det...og...kanskje denne vifta kan brukes i fremtiden også. Og kanskje den holder seg stillegående over lengre tid også. Huff...merker jeg ikke bruker direkte logikk her...meen godt å høre at hovedkortet er klarert. Jeg velger å stole på deg siden ingen andre sier noe her..og du virker reflektert, godhjertet, nøye nok og fornuftig (hepp, juletiden sitter fortsatt i) Det var mer enn jeg forventet egentlig..hehe. Jeg er egentlig ikke så opptatt av DirectX 11..jeg bruker strengt tatt fortsatt directX 9. Jeg ser ikke SÅ stor forskjell på grafikken at jeg gidder å tenke SÅ mye på det. ("ai ai", tenker du Klart..kanskje jeg skal lese litt om 11ern likevel. Nok en gang takk! Lenke til kommentar
andir Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 Fristet til å kjøpe stillegående kjøler til skjermkortet..men det finnes vel sikkert ikke. Jeg ble anbefalt denne: Artic Cooling Twin Turbo Pro.. Du kan lese en test av den her. Oppsummering: Pros: * Performance at load * Performance at idle * Low fan noise * Impressive build quality * Beautiful design * Easy installation * 6 year warranty * Practical * Price-to-peformance ratio Cons: * None Nok en gang takk! Bare hyggelig å være til hjelp. Lenke til kommentar
MiniMoose Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 ASUS M4A79XTD EVO 790X AM3 ATX ? Etter å ha sjekket litt..så tenker jeg at ditt alternativ kanskje er et bedre valg uansett om jeg skal overklokke eller ikke. For 100 kr mer så har jeg friheten til å kunne mekke litt..det er jo verdt det syns jeg. Ja, jeg følger rådet ditt. Lenke til kommentar
MiniMoose Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Fristet til å kjøpe stillegående kjøler til skjermkortet..men det finnes vel sikkert ikke. Jeg ble anbefalt denne: Artic Cooling Twin Turbo Pro.. Du kan lese en test av den her. Oppsummering: Pros: * Performance at load * Performance at idle * Low fan noise * Impressive build quality * Beautiful design * Easy installation * 6 year warranty * Practical * Price-to-peformance ratio Cons: * None Nok en gang takk! Bare hyggelig å være til hjelp. Hurra! Det virker ikke alt for vanskelig å fikse det der selv heller. Dette kan kanskje bli den aller viktigste delen i pcen hvis den holder det den lover. Folk virker veldig fornøyd overalt. Jeg kjøpte nemlig en Zahlmanvifte for noen år tilbake til et skjermkort jeg hadde da og den virket jo..men lydnivået var likevel noe.. smertefullt. 0.6 sone er ca litt over 20 dba virker det som..det er nok ganske bra..akkurat nå ligger vel vifta på skjermkortet rundt 30-40..det er direkte ille blitt..selv på idle selv etter støvsuging av vifta. Ingenting får den vifta til å holde kjeft..hmm! Dette er en stor grunn til at jeg oppgraderer tror jeg..sånn bortsett fra gadgetsuget. Kanskje jeg kan bli lykkelig igjen...! Har byttet til Arctic Freeze prosessorvifta nå etter å ha lest mer om den også. Ser ut til å fungere bra..selv om noen har hatt problemer med festinga av den..men det får man alltids til. Takketakk!! (jada, igjen) Endret 31. desember 2009 av MiniMoose Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå