Gå til innhold

Grøsser skulle vært en ordentilg sjanger på spill.

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så vanskelig å finne grøsser spill? Hvorfor er ikke grøsser en ordentilg sjanger på spill? Som regel må man gå under skyte spille eller First Person Shooting for å finne grøsser spill, det er så irriterende. Grøsser skulle vært mer fordelt sånn som: Grøsser eventyr, grøsser racing, grøsser slåssing, ja osv.

Jeg er en av de som digger grøsser spill. Stortestt vær gang når jeg skal prøve å leite etter det, så må jeg nesten leite i evigheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det er såpass få grøsserspill at de som deler inn spill i sjangere unngår det fordi det er for få av dem. Altså, du tenker på sider der man leser spillanmeldeldelser og sånt, sant? De gidder sannsynligvis ikke å lage en sjanger av det fordi det er ganske få spill som hadde passet i den sjangeren, samtidig som de passer godt inn i andre sjangere som f.eks FPS.

Lenke til kommentar

Vi kan jo oppsummere sjangeren litt. I de siste årene kommer jeg på disse spillene innen grøsser:

FEAR / FEAR 2

Silent Hill 1 - 3

Penumbra

Aliens vs Predator (som marine)

Doom 3

Project Zero 4 (kom ikke til Europa, men tar det med likevel.)

Resident Evil: Umbrella Chronicles og Darkside Chronicles

Dementia: The Ward

Dette er de jeg kommer på i farten. Jeg synes ikke FEAR var skummelt i det hele tatt, men gav FEAR 2 en sjanse likevel uten å synes det var det helt store. Silent Hill 1 - 3 er ganske gamle, og AvP er ikke skummelt som predator eller alien. Project Zero 4 kom ikke til europa, Doom 3 er skummelt helt til du går lei at ting hopper ut av mørket mot deg, og RE:UC og RE:DC er ikke så skumle at det gjør noe. Dementia: The Ward (på DS, av alle ting) lovet svært bra, men har for mange feil og dårlige løsninger til å være av interesse i lengden. Det sier litt at Moon er nøyaktig samme spill, men med en ny setting. Det er ikke en grøsser i det hele tatt, så hva da med Dementia? ;)

Alt i alt en liten sjanger, i grunn. Trist, men det er veldig vanskelig å skremme folk som spiller. Det er mye enklere og langt mer effektivt å bygge opp en nervepirrende stemning uten å prøve å skremme folk. Et eksempel er Resident Evil: Umbrella Chronicles. Du står nede i en kjeller med lange korridorer og ser en flokk monstre komme nærmere... og nærmere... og nærmere... du skyter som gal, men for hver som faller dukker minst et annet monster opp, gjerne to. Hva gjør du nå? :p Noe lignende fant vi i StarCraft. Oppdraget var ganske enkelt. Overlev i en halv time. Det høres greit nok ut, men zergene kom oftere og oftere mot slutten, og i større og større antall. De siste fem minuttene var helt kaotiske til tider, og pulsen ganske høy... :p

Lenke til kommentar

Jeg vil si du har misforstått litt, grøsser er jo ikke en spill-sjanger..? Fear, AvP og Doom er jo FPS spill, som tilfeldigvis også er skumle, de fleste FPS spill er jo skummel hvis du spiller på mer enn moderat vanskelighetsgrad i mørke, gjerne også med litt sukkersjokk.. Gears of War i mørke med høy surroundlyd var skummelt!

Silent hill, Resident Evil og f.eks Alone in the Dark, er jo 3person action/adventure...

Vil du ha Sam&Max og Monkey Island inn i kategorien humor-spill, eller i adventure sjangeren som de hører hjemme?

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar
Jeg vil si du har misforstått litt, grøsser er jo ikke en spill-sjanger..? Fear, AvP og Doom er jo FPS spill, som tilfeldigvis også er skumle, de fleste FPS spill er jo skummel hvis du spiller på mer enn moderat vanskelighetsgrad i mørke, gjerne også med litt sukkersjokk.. Gears of War i mørke med høy surroundlyd var skummelt!

Silent hill, Resident Evil og f.eks Alone in the Dark, er jo 3person action/adventure...

Vil du ha Sam&Max og Monkey Island inn i kategorien humor-spill, eller i adventure sjangeren som de hører hjemme?

Altså du sier at FPS spill er skummel? Det er i værtfal det jeg fikk intrykk av det du sier her.

Lenke til kommentar

Altså du sier at FPS spill er skummel? Det er i værtfal det jeg fikk intrykk av det du sier her.

Nei, han sier at de fleste grøsser spill også er FPS spill.

Lenke til kommentar
"Horror" er da en sjanger i spill. Men "Fear" er fortsatt et FPS og "Dead Space" er en 3rd person shooter. Disse spillene pleier å være merket som horror-spill på forskjellige sider. Men dette er på engelsk da.

Da mener du vell edderkopp tegne bak koveret, antar jeg rett? Apropo det tegne, den er heller ikke så ofte på koverret. Hem

Lenke til kommentar

Det finnes ikke grøsser-racing, grøsser slåssing etc. sjangere.

Spill får tildelt en sjanger etter hvordan spillet blir spilt, ikke etter innhold.

Et skytespill i førsteperson går under sjangeren FPS.

Et rollespill går under RPG

Et eventyrspill(tredje person og førsteperson) går under Eventyr/adventure.

Så blir spill vurdert og får merker etter hvordan aldersgrense det anbefales.

F.eks Aion har fått følgende merker:

Bad Language (Chat)

Violence

12+

Boiling Point: Road to hell har fått følgende merker:

Violence

Drugs

16+

I europa er det Pegi som står for merkingen av spill.

Pegi merknader har også denne edderkoppen du snakker om, den betyr at spillet er "skummelt"

Lenke til kommentar

Daså. Hvor skummelt et spill er kommer an på person til person. Jeg har to spill som har edderkop tegnet, og det er:

Castelvania: Curse of Darkness PS2

Violence

Fear

12+

Duel Masters PS2

Fear

7+

Og ingen av de to syns jeg ikke er skummel i det hele tatt. Men pyttsan, jeg liker dem for det om. Men uansett syns jeg at skrekk, fear, horror, samma det, skulle vært flere av det sjangre.

Lenke til kommentar

Hvorfor er alt nødt til å passe i én kategori? FEAR og Serious Sam er begge FPS'er, men FEAR er skrekk og Serious Sam komedie. vi kunne hatt Skrekk som en kategori med f.eks FEAR, Silent Hill og Dead Space, og en Komedie-kategori med Monkey Island og Serious Sam. Men vi hadde også hatt en FPS kategori med både FEAR og Serious Sam og en Adventure-kategori med f.eks Monkey Island og Siberia. Da ville det blitt mye enklere å finne et spill vi leter etter. ;)

Lenke til kommentar

Slettet reaksjon på moderering. Det er en grunn til at det står (Ikke kommenter dette innlegget i tråden, reaksjoner på moderering taes via PM) og dette er at vi ikke ønsker at tråder skal gå off-topic med slik diskusjon, samt at det blir vanskelig for oss å fange opp tilbakemeldinger om de blir spredt rundt i alle mulige tråder. Så bruk pm, eller bruk tilbakemeldingsforumet. :)

Og av samme grunn skal ikke dette innlegget kommenteres, slik blir slettet uten videre varsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...