baguett Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Jeg er helt ny innen overklokking, og igår prøvde jeg å overklokke min cpu fra 3,0 til 3,3 GHz, men temperaturen på cpu kjernene som normalt var på 45 grader gikk til 51 grader etter overklokking :s (på idle) Bruker vifta som fulgte med, og har et slikt hovedkort. (Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2) Jeg har satt cpu vifta på "Performance" (kunne velge mellom Optimal, Silence og Performance) Kabinettviftene har jeg satt på 60%, men temperaturen på cpu kjernene blir ikke endret av kabinett viftene. Noen som vet hvorfor den blir så høy? Skal vell egentli klare ca. 3,5 før jeg må skifte ut cpu vifte. Lenke til kommentar
wim Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Idle temps er totalt uninteressant, det er temperaturene under load som har noe å si. Sjekk tempsa mens du kjører ett cpu tortur program som Prime95. Men ja, 51c under idle høres unektelig litt varmt ut, særlig for en c2d. Sjekk om luftstrømmen igjennom kabinettet ditt er god (putt ledninger bak hovedkort platen hvis du har mulighet for det, hvis ikke så burde du ihvertfall sørge for at dem er intill en vegg, så luften strømmer så godt som mulig igjennom kabinettet). Endret 28. desember 2009 av wim Lenke til kommentar
baguett Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 Idle temps er totalt uninteressant, det er temperaturene under load som har noe å si. Sjekk tempsa mens du kjører ett cpu tortur program som Prime95. Men ja, 51c under idle høres unektelig litt varmt ut, særlig for en c2d. Sjekk om luftstrømmen igjennom kabinettet ditt er god (putt ledninger bak hovedkort platen hvis du har mulighet for det, hvis ikke så burde du ihvertfall sørge for at dem er intill en vegg, så luften strømmer så godt som mulig igjennom kabinettet). Det som er rart, er at i bios står det at temperaturen er rundt 38, men i CoreTemp er den 51 på idle. SpeedFan viser også samme temp som CoreTemp. Poster resultater av torturtest strax Lenke til kommentar
baguett Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 Ok, her er torturtesten (cpu vifte på fult, ingen overklokking) http://bildr.no/view/555588 Lenke til kommentar
coolacrille Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Temp i bios är i total idle och på "generell" cpu. I coretemp ser du temperaturen i kärnorna som alltid är högre än på cpun. Sen ser väl load-temps ok ut, men du borde köra ett tyngre test(OCCT) under minst 20 min för att se hur högt det går.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå