Mongobjørn Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Jeg trenger et nytt hovedkort pga at chipsettet(trur jeg) blir overhophetet pga at skjermkortet ligger for tett intill, nesten hver gang jeg spiller slår pc-en seg av. Jeg har også lyst på ny RAM siden jeg har 2GB 667Mz DDR 2 RAM fra før av(vil vel helst ha 4GB litt kjappere ram. Trur jeg har mest lyst på intel basert sytem men har en AMD Athlon 64 X2 6400+ 3,2Gz prosessor fra før av. Det skal vel være et forhold mellom HK, CPU og RAM noe som jeg ikke tenkte på når jeg kjøpte pc men har lært i etterkant på skolen. Teknisk info: PSU: Corsair 650W (trenger støm til 3 vifter, 2 HDD-er (7200rpm), GPU, CPU osv.) GPU: HD 4870 512 MB minne Vil det da være smart å bruke den prosessoren min? Eller sette opp som ønsket et intel basert system? Og vil det eventuelt være tilstrekklig med 650Watts PSU? Penger til disposijon: ca 4500. Jeg er ikke noe pc-ekpert defor spør jeg dere. Link gjerne til en handeliste på komplett eller en annen nettside. Det er vel best å kjøpe alt fra en plass pga fraktkostnader. Så var det jo dette med 32 og 64 bits os, vel har 32 bits vista Home premium, skal prøve å skaffe meg 64bits W7 etter hvert. Edit: Rettningslinjer "Hva skal maskinen brukes til?" Jeg gamer en del gjerne cod, crysis og slike spill, det er vel ikke vits å nevne noe annet da det krever mest. Edit2: kabinett: NZXT Lexa Blackline Endret 28. desember 2009 av sebomstian Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 amd core 2 dou finnes ikke. Har du Core 2 Duo, så har du Intel Prosessor. Det er fint å vite korrekt Prosessor, slik at vi kan gi deg riktig deler. PS: Du kan kjøre programmet Speccy Dette lille programmet gir deg informasjon om hva slags komponenter som er i din PC. NB:: Last ned ZIP Portable versjonen, så slipper du å installere programmet for å ta det i bruk. For ekstra kjøling, har du etsempelvis Antec SpotCool http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1119165 http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1116130 Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
Mongobjørn Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Det er jeg som surrer litt, de pc-ene vi mekka på på skolen var Core 2 duo. Min prosessor er av typen AMD Athlon 64 X2 6400+. HK: 690GM-M2 (micro atx) Skjermkortet er så stort (eller hovedkortet så lite) at den dekker halve chipset kjøleren og 2 av sata slottene. Så ut som en bra løsning det med den kjøleren men har egenlig veldig lyst på nytt hovedkort. Men du trur at den løser mitt problem? Endret 29. desember 2009 av sebomstian Lenke til kommentar
Mongobjørn Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Nå vet ikke jeg åssen det er med dobbelposting på dette forumet. Kan dette bli et bra gameroppsett? CPU: AMD athlon 64 X2 6400+ 3,2Ghz Ram:Corsair Dominator GT TWIN2X PC8500 4GB HK: ASUS M4A79 Deluxe, Socket-AM2+/AM3 GPU: HD 4870 512 MB Handleliste på komplett Edit: Eller kanskje jeg skal gå for noe sånt som dette, intel basert system med i5 prosessor, men klokkefrekvensen er kanskje ikke så høy siden jeg skal spille og jeg har ikke mye kunskaper når det gjelder overklokking. Eller kanskje jeg skal gå får er amd basert system med am3, trur jeg trenger litt veiledning her. Endret 29. desember 2009 av sebomstian Lenke til kommentar
Mongobjørn Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Bumb. Lenke til kommentar
pctil5000 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Anbelafer Phenom serien frå AMD. Det er kraftigare prossessorar og nyare. ellers kan du jo vente til 2011 og få den nye serien av AMD Endret 30. desember 2009 av pctil5000 Lenke til kommentar
Mongobjørn Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) En prosessor sånn som denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518692 AMD Phenom II X4 965 den så grei ut den, men har ikke noe erfaring med dy nye prosessorene til amd, billig var den også. ellers kan du jo vente til 2011 og få den nye serien av AMD Vel gidder ikke å vente til 2011 for å begynne å game igjen. Edit: Hvis du mente at jeg skulle beholde min nåværende prossessor å kjøpe et nytt hovedkort og ram, og da oppgrade cpu-en i 2011 så er vel det kanskje en bra idè. Endret 29. desember 2009 av sebomstian Lenke til kommentar
Mongobjørn Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Nå har jeg laget meg en ny handleliste hvor jeg går for amd. Ny handleliste Nye delene: CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition HK: ASUS M4A79T Deluxe, Socket-AM3 RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB Gamle delene: GPU: Ati hd 4870 512 MB (kanskje ikke det beste men det duger) PSU Corsair TX 650W HDD:2 * 1TB (7200 rpm) Kan dette bli et bra oppsett? Endret 29. desember 2009 av sebomstian Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Aboslutt helt greit oppsett. De nye delene du har valgt er veldig bra; prosessoren er idag den beste til gaming i høye oppløsninger. Ville dog valgt Gigabyte GA-790FXTA-UD5-hovedkortet, siden du får nye USB3.0 på det. Men er glad i Asus altså. Hvis du ikke skal klokke RAM'en din er det ikke nødvendig med 1600MHz heller forøvrig. Men RAM'en er bra den. Ellers må du jo huske at det er skjermkortet som i all hovedsak bestemmer gamingytelsen på maskinen din. Men hvis du venter med denne oppgraderingen er alt ihvertfall klart for å kjøpe ATIs HD 5XXX-kort; såfremt du får plass til det (vet ikke hvor god plassen er i NZXT-kabinettet ditt) PSUen er bra og drar hvilken som helst single-GPU Endret 29. desember 2009 av E-asy1985 Lenke til kommentar
Mongobjørn Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Jepp jeg bytter ut skjermkortet ved en senere anledning. Så hvis jeg bytter ut hovedkortet med det du foreslo så kjøper jeg Corsair Dominator DHX+ DDR3 1333MHz 8GB istede, da vil listen se slik ut. Ser dette bra ut? Jeg er helt enig når det gjelder usb3, tenkte ikke over det når jeg så etter hovedkort. Edit: Kan du forklare hvorfor jeg ikke har bruk for kjappest mulig ram uten klokking? Endret 30. desember 2009 av sebomstian Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Flott, for som sagt: Du er da veldig klar for et nytt skjermkort etter denne oppgraderingen. Det med RAMen: Jeg er ikke så kjent med AMD, men stort sett (slik som på mitt i5-oppsett) er de orginale "instillingene" slik at RAMen ikke kjører på mer enn 1066MHz, uansett hva brikkene dine er kapable til. Derfor får du uansett ikke utnyttet hastiheten i RAMen skikkelig med mindre du klokker den. Derfor er CAS Latency stort sett viktigere for den vanlige bruker (som naturligvis ikke klokker). Var kanskje ikke den beste eller mest oppklarende beskrivelsen, men du kan google det selvsagt! Uansett blir utfallet at mine rambrikker ikke kjører på høyere hastighet selv om de har en større "maksfart" enn dine. Du vil forøvrig ikke ha noen økning i gamingytelse ved å oppgradere fra 4GB til 8GB RAM. Men fortsatt: brikkene du har valgt er veldig gode . Så - skulle du vurdere å klokke maskinen din noen gang, kjøp raskt minne også. Og en siste OBS! Pass på at du velger den riktige versjonen av AMD Phenom II X4 965 Black Edition! Du skal ha den som det står "125W" på, ikke "140W" (4 kr dyrere eller noe). Små forskjeller, men den suger litt mindre strøm og er litt kjøligere ++... 140W-versjonen er bakover-kompatibel med AM2-hovedkort, men det trenger ikke du uansett; du har jo AM3-hovedkort. Bare så det er klart Lykke til med heftig oppgradering Endret 30. desember 2009 av E-asy1985 Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Fryktelig tvilsomt om maskinen slår seg av pga overoppheting av chipset kjøler. Last ned siw og kjør en prime stresstest, se om noen tempraturer stiger urovekkende mye. Kan godt tenkes at det er psu eller cpu kjøling some er problemet. Lenke til kommentar
Mongobjørn Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Jeg har holdt øye med gpu og cpu mens jeg har spilt, cpu har ligget på rundt 55 °C mens gpu i overkant av 60 °C. Jeg har akkurat blåst rein psu så då trur jeg det hvertfal må være en annen årsåk til at psu-en får pc-en til å skrur seg av, jeg har faktisk prøvd å tat på chipset-et under gaming (etter at jeg har fjernet eventuell statisk elektrisitet) og da klarer jeg ikke å holde på den mere enn et par sekunder for den er glo heit. Så du trur problemet kan være der selv etter oppgraderingen min siden jeg ikke bytter psu? Har siw fra før av, skal prøve å kjøre en stresstest. Takker for tips og forklaringer E-easy1985 Endret 30. desember 2009 av sebomstian Lenke til kommentar
Mongobjørn Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Prime stresstest, er det en funksjon eller noe du starter fra siw? vel det jeg gjorde var at jeg tok screenshot av temperaturene deretter spilte litt, så gikk jeg tilbake for å sammenligne, TMPIN0 steg med 40°C fra 44 til 84 og acpi steg fra 43°C til 78°C. Jeg vet hverken hvor TMPIN0 måler temeratur eller hvor acpi er hen, håper bare at det ikke er strømforyningen. Som sagt så har jeg akkurat blast rein strømforsyningen. cpuen steg med 5-6 °C fra 50 til 56(den ene kjernen) mens gpu-en steg med 10, fra 44 til 54. Endret 31. desember 2009 av sebomstian Lenke til kommentar
Mongobjørn Skrevet 31. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2009 TMPIN0 målte 128 °C rett føre pc-en slo seg av, det kan jo ikke være bra. Men så kommer det srote spørsmålet hvilken komponent måler TMPIN0? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå