Gå til innhold

ATi 5970 ytelses problemer

runegjende

Anbefalte innlegg

Noe vanskelig å si da mye har blitt prøvd. Dette kortet har jo såvidt jeg vet 2 kjerner og det kunne vært nærliggende å tro at den ene er defekt, men da er det høyst merkelig at du får så gode resultater som du gjør.

Du har lastet ned GPU-Z, ikke sant? Det du kan gjøre er å åpne 2 stk. av dette programmet samtidig for så å overvåke hver kjerne mens du kjører et spill etc. for å se om de oppfører seg likt hva temp. og frekvenser angår. Du må da huke av for "Keep logging while in background" eller noe sånt.

Ellers ville jeg ha tippet driverproblemer, eller rett og slett gale innstillinger i CCC.

Husk at Catalyst A.I må være på standard eller advanced for at crossfire skal fungere.

ATI overdrive har jeg aldri fått til å fungere selv så det vet jeg lite om. CCC har alltid fungert til alt for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjorde det du sa, og spilte Crysis i rundt 10min. Jeg sjekket deretter både GPU 1 og GPU 2 og begge så ut til å bruke 100% a deres kapasitet så og si hele perioden jeg spilte. I GPU-Z ser det faktisk ut som jeg faktisk også kan lese Fan speed og temperatur fra BEGGE GPUene. Men jeg kan ikke styre noen ting, så fan speed står på konstant 30%

Lenke til kommentar

Det at du ikke får styr fan speed eller lest av temp kan være bug i driverene til ATI. Husker det var slik til å begynne med med 4870x2..

Har du mulighet til å kjøre en runde med 3dmark Vantage og så gi oss tilbakemelding med poengsum? (Både total poengsum og gpu / cpu poengsum)

Vanskelig å tolke noe utifra at crysis kjører dårlig. Har du f.eks patcha crysis med siste patch?

Det at f.eks ati kaller driver pakken Catalyst 9.12 og selve driveren 8.x noe er helt vanlig.

Når du måler fps i MW2 ,hvordan gjør du dette?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etter å ha hatt et XFX 5970 i ca to uker nå med diverse utfordringer, deriblant manglende funksjonalitet i CCC, som fan speed og mulighet for å avlese temperatur, har jeg nå funnet ut av dette.

Etter en BIOS-oppdatering av 5970, fungerer CCC nå som forventet i forhold til fan speed og temperaturavlesing. Fremgangsmåte for nevnte BIOS-oppdatering finnes enkelt via XFX sine sider.

Ok, da avinstallerer jeg drivere, kjører driver sweeper og så installerer jeg de igjen ! Kommer med en oppdatering om noen minutter om hvordan det gikk...

Oppdatering:

Da har jeg avinstallert alle ati programmer på pcen, kjørt driver sweeper i sikkermodus og installert Catalyst 9.12 (den som Minhund linket)

Jeg merket en STOR avarage fps increase i Crysis ca 10 fps mer enn før med x8 in game AA. Dette er jeg fornøyd med, og det presterer sånn som jeg forventer at det gjør :) Men jeg har fortsatt noen problemer angående ATi Overdrive, fordi jeg kan fortsatt ikke styre fan speed eller lese temperaturer fra GPU 1... Vet dere hva som kan være galt her?

Takk for all hjelpen så langt ;)

Lenke til kommentar

er det XFX 5970 du har?

I såfall gå på XFX sine hjemmesider, last ned bios og flash den.

Hadde samme problemet selv(ikke ytelse, men viftekontroll o.l.)

etter en flash med nyere BIOS fikk jeg viftekontroll, temp og hvor mye kapasitet kortet kjørte på.

har selv ikke testet crysis, men kjører just cause 2 alle innstillnger på max uten synlige lags.

leste akkurat posten over så da har du sikkert funnet ut av det

Endret av bmund
Lenke til kommentar

Ok, da avinstallerer jeg drivere, kjører driver sweeper og så installerer jeg de igjen ! Kommer med en oppdatering om noen minutter om hvordan det gikk...

Oppdatering:

Da har jeg avinstallert alle ati programmer på pcen, kjørt driver sweeper i sikkermodus og installert Catalyst 9.12 (den som Minhund linket)

Jeg merket en STOR avarage fps increase i Crysis ca 10 fps mer enn før med x8 in game AA. Dette er jeg fornøyd med, og det presterer sånn som jeg forventer at det gjør :) Men jeg har fortsatt noen problemer angående ATi Overdrive, fordi jeg kan fortsatt ikke styre fan speed eller lese temperaturer fra GPU 1... Vet dere hva som kan være galt her?

Takk for all hjelpen så langt ;)

Viftestyring eller mangel på det-

Dette har jeg en fiks på, hadde akkurat samme problemet.

Først lage en profil etter du har aktivert "overdrive"

lagre din profil med et enkelt navn som du husker.

Etterpå finner du fra til denne lokasjonen

C:\Documents and Settings\Din Windows Bruker\Local Settings\Application Data\ATI\ACE\DIN-CCC Profile.XML. jeg har engelsk windows, men du finner fram garantert:)

Høyre klikk på XML filen og forandre disse 2 punktene :

<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Automatic" /> fra "Automatic" til "Manual"

<Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">

<Property name="Want" value="23" /> her hvor det står "23" kan du skifte til hva som passer best for deg,Fant ut at "38" fungerer bra for meg da ligger kortet på 46grader.

håper det hjelper :thumbup:

Endret av war2war
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...