runegjende Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Hallo folkens! Jeg er ny på forumet så det er mulig jeg har lagd denne tråden på feil del av forumet, jeg beklager om det er tilfelle. Uansett, jeg mottok min Ati Radeon HD 5970 igår! Jeg installerte den i pcen og installerte driverene. Det første spillet jeg ville teste var Crysis (obviously), jeg har nemmelig lest og sett at kortet kjører crysis med 8x AA all very high 1920x1080 med 50-60 fps, det var derfor en stor skuffelse når jeg fant ut at med mitt ati 5970 fikk jeg 5-45 fps. Når jeg spiller det har jeg OFTE (flere ganger i minuttet) store slowdowns. Det er slowdowns der jeg faller ned i 5-6 fps i 1-2 sekunder før den går opp igjen til ca 30 fps, og selv 30 fps synes jeg var veldig lite når jeg sammenligner med andre som får dobbelt så bra ytelse. Etter en svært skuffende runde crysis ville jeg prøve Modern Warfare 2. Med max settings i Modern Warfare 2 1920x1080 får jeg 70-80 fps. Dette er også veldig lavt synes jeg om jeg sammenligner med andre som får godt over 100 fps i alle situasjoner. Ikke at det er noen forskjell på 70 og 120 fps med skjermen min, men det er fortsatt frustrerende at det ikke presterer som det skal. En ting å merke seg er at jeg ikke har de samme store slowdowns i MW2 som i Crysis. Jeg klokket grafikkortet opp til 770 mhz fra 725 mhz og min i7 920 til 3,2 ghz fra 2,6 ghz for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke. Jeg fikk tilnærmet samme resultater da som før. Jeg kan også si at grafikkortet blir ekstremt varmt, kan det ha noe med det å gjøre? Jeg er også litt usikker på drivere. Jeg har catalyst 9.12, men i catalyst står det også at det er Driver Packaging Version 8.681-091124a-092499C-ATI, vil det si at jeg har Catalyst Control Center 9.12 men grafikkort driver 8.6...? Her er et bilde av information center i mitt catalyst control center Her er et bilde av av GPU 1 i ATi Overdrive i Catalyst Control Center Her er et bilde av GPU 2 i ATi Overdrive i Catalyst Control Center. Som dere kan se, er det bare mulig å lese temperaturen fra gpu 2 og ikke fra GPU 1. Det er heller ikke mulig å kontrollere fan speed fra ATi Overdrive som jeg har sett andre kan gjøre... Jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger! Hvis dere finner ut hva som er galt vil je være evig takknemmelig! Igjen, jeg beklager hvis jeg har starten tråden på helt feil sted. Hvis det er mulig å flytte tråden til den riktige delen av forumet gjør jeg gjerne det! Lenke til kommentar
pctil5000 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Den blir nok flytta snart til Skjermkort delen av forumet eller Maskinen funger ikke. Lenke til kommentar
Alkohoel Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 hmmm... Jeg mottok min 5970 for nesten 2 uker siden nå, og jeg har noen av de samme problemene som deg. Jeg kan nemmelig heller ikke styre fan speed i CCC eller lese temperaturer. Jeg har dessverre ikke funnet ut hva som er galt enda. Når det gjelder varme tror jeg ikke du skal bekymre deg. Så lenge du ikke overstiger 90 grader under load... Lenke til kommentar
runegjende Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 Takk for svar! Jeg tenkte meg at det var på feil del av forumet ja :/ Kan jeg flytte den selv eller må en administrator gjøre det? Det er fint å høre at jeg ikke er HELT alene ihvertfall, alkohoel Det er fortsatt frustrerende å bruke så mye penger på noe som ikke fungerer som det skal... :/ Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Det er noe som skurrer her... Hvor mye systemminne har du? Er harddisk ytelsen ok? Prøvd andre drivere? Lenke til kommentar
pctil5000 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Har du god nok Strømforsyning sånn att kortet får det de trenger? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Se i Controlcenter om kortet/sporet kortet sitter i kjører i x16. Hvis ikke har du et lite ytelsestap der. Alt kommer jo også an på hvilke andre komponenter du har i maskinen. Har du en gammel prosessor så er det ikke så rart at kortet ikke yter maks. Lenke til kommentar
runegjende Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 Min maskin: Evga x58 classified Corsair dominator 6gb Intel i7 920 WD caviar black 1tb XFX 5970 Corsair HX1000W PSU Og ja, grafikkortet er plassert i en 16x PCIE slot Lenke til kommentar
runegjende Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 Er det ingen som har en ide om hva som kan være feil her? Lenke til kommentar
runegjende Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 hmmm... Jeg har en følelse av at denne delen av forumet er lite brukt :/ Får ingen svar etter at tråden ble flyttet ... Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Og ja, grafikkortet er plassert i en 16x PCIE slot At det er i riktig slot er én ting, men sjekk også at den faktisk kjører i 16x. Du kan bruke GPU-z til dette. På min gamle PC slet jeg med at denne hadde en tendens til å hoppe til 1x etter en reboot, og da var PCen nær ubrukelig til 3D-formål. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) CCCen din ser merkelig ut last ned denne driveren du og se om det hjelper. ATI Catalyst 9.12 hotfix Win 7 | Vista (32|64-bit) Edit. Det ser ut som om driveren er rett men ikke resten, prøv den jeg linket til den inneholder hele pakka med CCC. Lykke til Endret 29. desember 2009 av minhund Lenke til kommentar
MR_BLOOD Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 hallo er det noen som kan gjelpe meg å svare på Hva er best av 1 dyrt skjermkort xfx Radeon hd 5870 for ca3000kr eller to billige skjermkort xfx Radeon hd 5770 til ca1300kr? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 hallo er det noen som kan gjelpe meg å svare på Hva er best av 1 dyrt skjermkort xfx Radeon hd 5870 for ca3000kr eller to billige skjermkort xfx Radeon hd 5770 til ca1300kr? Fyfy! Slikt finner du ut av uten å kapre tråder Her får du sikkert en pekepinn: https://www.diskusjon.no/index.php?s=hardwa...owtopic=1185404 Lenke til kommentar
runegjende Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Takk for gode svar! Jeg lastet ned GPU-Z og den Catalyst control center du linket meg, minhund. Det ser ut som det er samme catalyst control som den jeg hadde, jeg kan fortsatt ikke lese temperaturen eller styre fan speed. Jeg testet Crysis også ogjeg merket ingen forskjell i fps. Jeg har fortsatt de samme store slowdownsene, og avarage fps er 33... Endret 29. desember 2009 av runegjende Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Selv om du ikke har noen voldsom klokk på kortet ditt, så ville jeg fortsatt tatt bort denne og kjørt helt stock helt til jeg fant ut av problemet. Ikke noe poeng i å gi seg selv ytterligere potensielle feilkilder. Lenke til kommentar
runegjende Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Selv om du ikke har noen voldsom klokk på kortet ditt, så ville jeg fortsatt tatt bort denne og kjørt helt stock helt til jeg fant ut av problemet. Ikke noe poeng i å gi seg selv ytterligere potensielle feilkilder. Jeg har klokket kortet tilbake til 725 mhz (stock clock) nå Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Mulig dette er dumt spm. men hvilket os kjører du Vista/Win7 32 eller 64 bit? Lenke til kommentar
runegjende Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 Mulig dette er dumt spm. men hvilket os kjører du Vista/Win7 32 eller 64 bit? Windows 7 Professional 64 bit Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Har du prøvd å fjerne gamle drivere helt og installert på nytt? Kan ikke forstå annet enn at det må være sw eller bios problem, mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå