Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Siemens oppvaskmaskin lager dunkelyder ved inntak av vann

Anbefalte innlegg

Har en Siemens oppvaskmaskin som har virket fint i flere år. I det siste ukene (til dels tidligere også) har det kommet fæle dunkelyder når den tar inn vann. Slangen inn til maskinen er ca 1 meter så den skal ikke være for lang. Har hørt om at det kan bli slag i rørene p.g.a at ventilen på maskinen stopper vanninntaket fordi trykket blir for høyt. Det er dessuten et tynt kobberrør fra batteriet i kjøkkenbenken på ca 15 cm før koblingen til oppvaskmaskin-slangen begynner.

Kan dette gå uttover maskinen i seg selv?

Håper noen kan hjelpe :-).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Ingen som vet noe om dette?

Hei

Har samme problemet med min Siemens oppvaskmaskin.

Har hatt dette to ganger før,men da fikk jeg fikset det på garantien.

Det var en repeatør her og skrudde maskinen fra hverandre og renset noen gjennomsiktige rør inni

maskinen med en lang "flaskekost".

Nå har jeg fått samme problemet igjen(garantien er utgått)og lurer på hvordan dere fikk løst problemet.

Har kjørt eddik gjennom maskinen og det hjelper litt ,men helt bra blir det ikke.

Håper dere er innom denne siden selv om dette er en gammel tråd.

Lenke til kommentar

Dunkelyden du hører er magnetventilen på vanntilførsla til maskina som åpner og lukker og åpner og lukker.

Årsaken til problemet bunner ut i dårlig design på maskina som gjør at røret vannet entrer maskina gjennom gror tett og sensoren for fullt nivå ligger å kapper vanntilførsla under fylling.

Påfyllingsslangen og slangen til nivåsensoren er en og samme slangen og går fra sumpen og inn til sensoren som ligger på venstre side sammen med vantanken og litt annen leamikk.

Slangen har som oftest stillestående skittent vann i seg og det avsettes mye dritt der etterhvert.

Når da slangen er nok insnevret begynner fullsensoren som er direkte koblet til magnetventilen å kutte under fylling og ettersom vannet sakte men sikkert renner gjennom åpner den igjen når vannet har rent unna og det blir fult på nytt.

Om problemet ignoreres vil røret gro helt tett og maskina slutter å fylle vann.

Nå kan jeg sikkert høres ut som en Siemens servicemann men det er jeg ikke, kun er irritert eier av denne dritten som har tatt spaden i egne hender etter at garantien utgikk.

Demonterer man filtrene i sumpen kan man stake opp slangen med stakefjær men det løser problemet kun midlertidig ettersom det også gror inni nivåsensoren som gjør den treg.

På min demonterte jeg hele dritten med vanntank og det hele og gjorde rent slange og nivåsensor, noe som hjalp ei stund men problemet kom tilbake og det ser ut som det vokser bakteriebelegg inni nivåsensoren som bare forværrer problemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar

Dette stemmer helt med minbe erfaringer med dette merket.

Har som sagt hatt reperatører her 2 ganger i garantitiden og fulgte ganske godt med hva de gjorde for å reparere maskinen.

Andre gangen byttet de sensoren som var grodd ned av dritt+staket opp rørene.

skal skru maskinen i biter EN gang selv å stake opp rør-neste gang (sikkert ikke lenge til)hiver jeg den ut og erstatter den med ett annet merke.

skal nok sjekke ut hvilke merker som ikke har denne svakheten,men en ting er sikkert--Aldri mer Siemens oppvaskmaskin...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

HAR SELV EN SIEMENS OPPVASKMASKIN SOM HAR FUNGERT HELT UTEN PRAKK I EN 6-7 ÅR, MEN NÅ HAR DEN KOMMET PÅ Å STOPPE SÅNN CA. MIDT I PROGRAMMET!

HAR PRØVD Å RESETTE MASKINE, FOR SÅ Å STARTE OPP PROGRAMMET PÅ NYTT, MEN STOPPER ALLIKEVELL...IKKE BESTANDIG PÅ SAMME TIDSPUNKT, MEN...

NOEN RÅD Å FÅ??

Lenke til kommentar

Da har du samme problemet som jeg hadde.

Slangen fra sump til mekanikk for nivåsensoren og selve nivåsensoren er grodd full av dritt slik at maskina ikke fyller vann lengere.

Midlertidig løsning er å fylle en kasterolle med vann i maskina for da fortsetter den til den er ferdig.

Permanent løsning er å ta maskina ut på gulvet og demontere delene og rengjøre alt med en tannbørste.

Jeg kan legge ut en detaljert beskrivelse på hvordan om du ønsker.

Jeg gjorde dette for en måned siden på min og den fungerer som om den var ny igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har du samme problemet som jeg hadde.

Slangen fra sump til mekanikk for nivåsensoren og selve nivåsensoren er grodd full av dritt slik at maskina ikke fyller vann lengere.

Midlertidig løsning er å fylle en kasterolle med vann i maskina for da fortsetter den til den er ferdig.

Permanent løsning er å ta maskina ut på gulvet og demontere delene og rengjøre alt med en tannbørste.

Jeg kan legge ut en detaljert beskrivelse på hvordan om du ønsker.

Jeg gjorde dette for en måned siden på min og den fungerer som om den var ny igjen.

Lenke til kommentar

Ja jeg har en grei forklaring for jeg har også slitt med at pumpa mi ikke suger ut vannet.

Det er to forskjellige feil som ikke har noe med hverandre og gjøre.

Maskina har to punper, der ei står for selve vaskinga og ei tar seg av tømminga.

Tømmepumpa befinner seg nederst i sumpen og du finner impeleren til denne under et plastdeksel som sitter i en skrue om du tar ut filtrene og bunnplata som ligger over sumpen.

Du må tømme sumpen for vann manuelt for å komme til.

Jeg har funnet beinrester i impelleren på min maskin men det er ikke alltid det som stopper den heller.

Virker som den løsner om man kjører vaskeprogrammet en gang til så er nok en iboende svakhet dette også.

Men tilbake til at programmet stopper opp.

Dette skjer selvsagt ikke hele tiden til å begynne med og kan forsvinne midlertidig om du resetter programmet men en ting kan jeg forsikre deg og det er at problemet vil komme tibake kjapt og vil vedvare sporadisk og oppret oftere og oftere.

Til slutt fyller ikke maskina vann i det hele tatt.

På dette tidspunktet etter at garantien var utgått var det jeg tok spaden i egne hender første gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...