Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppgjør etter rettsak

andeik

Anbefalte innlegg

I år ble jeg saksøkt (sivilt søksmål) av en person. Det endte med at han trakk saken og jeg er tilkjent 100 000 kroner i våre saksomkostninger til advokaten min. Frostating Lagmannsrett har gitt dom på dette.

Hovedkjernen til problemet, er at rett før han saksøkte oss, gikk han personlig konkurs. Nå greier han ikke å gjøre opp for seg, og jeg sitter alene igjen med denne regningen.

Hva kan jeg gjøre i dette tilfellet? Kan dette bli dekket av Fri Rettshjelp? Mine inntekter overskrider ikke inntektsgrenser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I år ble jeg saksøkt (sivilt søksmål) av en person. Det endte med at han trakk saken og jeg er tilkjent 100 000 kroner i våre saksomkostninger til advokaten min. Frostating Lagmannsrett har gitt dom på dette.

Hovedkjernen til problemet, er at rett før han saksøkte oss, gikk han personlig konkurs. Nå greier han ikke å gjøre opp for seg, og jeg sitter alene igjen med denne regningen.

Hva kan jeg gjøre i dette tilfellet? Kan dette bli dekket av Fri Rettshjelp? Mine inntekter overskrider ikke inntektsgrenser.

Hvilke typer saker som det kan gis fri rettshelp reguleres av rettshelpslovens § 16:

§ 16. Vilkår for fri sakførsel.

Fri sakførsel innvilges uten behovsprøving i saker som nevnt i § 11 første ledd nr. 4, 5 og 7, samt i følgende tilfeller:

1 for den vernepliktige i militærnektersaker etter lov 19. mars 1965 nr. 3 om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner.

2. for den et tvangstiltak retter seg mot i saker om overprøving av administrative tvangsvedtak i helse- og sosialsektoren etter tvisteloven kap. 36.

3 for den private part i saker hvor søksmål er anbefalt av Stortingets ombudsmann for forvaltningen.

4 for utlending i tilfeller som nevnt i utlendingsloven § 42 første og fjerde ledd annet punktum eller for den som har rett til fri sakførsel etter statsborgerloven § 27 sjuende ledd annet punktum.

5 til den som er begjært umyndiggjort eller som begjærer et vergemål opphevet etter umyndiggjørelsesloven.

6 til den det oppnevnes advokat for i medhold av barneloven § 61 første ledd nr. 5.

Søknad om fri sakførsel kan innvilges til den som har inntekt og formue under bestemte grenser fastsatt av departementet, i saker som nevnt i § 11 annet ledd nr. 1-5.

I andre saker kan det unntaksvis innvilges fri sakførsel dersom det økonomiske vilkåret etter annet ledd er oppfylt og saken objektivt sett berører søker i særlig sterk grad. Ved vurderingen skal det legges vekt på om saken har likhetstrekk med saksfeltene i første og annet ledd.

I saker som nevnt i annet og tredje ledd, kan det innvilges fri sakførsel selv om de økonomiske vilkår i annet ledd ikke er oppfylt dersom utgiftene til juridisk bistand blir betydelige i forhold til søkerens økonomiske situasjon.

Det innvilges ikke fri sakførsel etter annet til fjerde ledd dersom det er urimelig at det offentlige betaler for bistanden.

Slik du ser er det derfor unntaksvis at man kan få fri rettshelp til annet enn den type saker som er nevnt ovenfor, men det er da en skjønnsmessig vurdering.

Har du underøskt om de har noen form for forsikring som inkluderer rettshelp, f eks innboforsikring?

Endret av hunus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...