Gå til innhold

Slå av upload funksjonen i µTorrent umoralsk og frekt?

martin808

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har endret koden i µTorrent slik at upload funksjonen blir avslått.

Dette han han gjort pga han er redd for at Kripos skal bake på døra hans.

Spørsmålet mitt er om dere syns det er umoralsk eller greit og gjøre det, for å være på riktig side av loven?

Endret av martin808
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umoralsk. Hvis du først benytter deg av utorrent for å laste ned ulovlig, så er det vel umoralsk nok i utgangspunktet :p

Det er ikke umoralsk å slå av opplastning i utorrent. Hvis du laster ulovlig fra skikkelige trackere, så blir man straffet for å ikke laste opp. Forresten trenger man ikke endre utorrents kode for å slå av opplastning.

På feil side av loven er du uansett hvis du laster ned piratkopiert materiale. Men hvilke konsekvenser får det? Nada. Kripos kommer ikke på døra hvis du laster ned et par filmer ulovlig. Mange tror at det er opplastning som er ulovlig. Det blir en liten vri på sannheten.

Det som virkelig er kriminalitet, er å piratkopiere materiale som er beskyttet av åndsverkloven, for så å dele det ut (opplastning). Det er dermed ikke den videre delingen av nedlastet materiale som er fy fy, men å dele ut ting du selv har kopiert. Slik tolker jeg det.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Eg passer på å alltid få ein ratio på 1:1, gjerne litt over og. Ikkje fordi det er privat tracker der eg må, men fordi folk må dele for at eit sånt system skal fungere. Å slå av opplasting på grunn av frykt for Kripos er vel i overkant drastisk.

Lenke til kommentar
for norge sin del er det like ulovlig laste ned som opp, antar "myten" stammer fra land hvor det faktisk stemmer så blitt spredt derfra.

Myten stammer fra at man hadde lov til å laste ned, men ikke opp tidligere i Norge. Loven ble endret/gjort klarere for digital distribusjon for få år siden.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Det med at det ikke er lov å laste opp er vel totalt misforstått. Det er ikke seedingen i seg selv om er fyfy når det gjelder 'opplastning'. Det er å kopiere et åndsverk å laste det opp på nettet som er den store synden. Den første opplastningen, om man kan si det.

Hvertfall slik jeg tolker "lovene", uten at jeg sier at det er fasit.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...