Gjest medlem-207017 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Edit: ser jeg skrev dette like før 2010.. april 2011 nå men har aldri ønsket mer tips og anbefalinger enn før! (dvs har ikke anskaffet meg enda, men skal før/til sommeren, så fyr løs med hjelp, blir utrolig takknemlig!) Har utrolig lyst til å starte med piano. Tenkte meg enten keyboard eller el-piano. (det er ikke forskjell på stage/digital/el-piano? bortsett fra at stage er tilpasset en scene? dvs selve pianoen er det samme?) Noen som har lyst til å gi meg noen tips for min første investering av en el-piano/keyboard? Kan ikke så mye om dette. Så trenger HJELP og TIPS av dere som kan! jeg har søkt litt rundt på masse forskjellig, men som sagt vet jeg ikke hva som er bra osv. ganske dumt å velge en helt random en.. Ellers er det bare å skrive alt dere vet, som sagt så er jeg ny i "pianoverdenen" så det meste vil nok komme til nytte dette gjelder både KEYBOARD og EL/STAGE-PIANO Anbefalinger til merker osv hadde og vært fint! Budsjett: max 7000,- på en el/stage-piano 1000-5000 på keyboard - bra til en billig pris er nok det jeg er ute etter:) Så mye "piano feeling" som mulig - også at man kan plugge inn hodetelefoner (regner med at alle el-pianoer har dette? eller tar jeg feil?) og øve for seg selv Helst lett og ikke ta stor plass, lett å flytte på - En ting til, noe stor forskjell på pianoer med 88-tangenter og de med færre? F.eks 76? Noen butikker å anbefale? (Helst i Hamar og rundt mjøsområdet, men også Oslo da jeg reiser mye dit) På forhånd, TAKK, og please hjelp mvh Victoria Endret 30. mars 2011 av medlem-207017 Lenke til kommentar
ertestuing Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Yamaha er i alle fall et sikkert valg når det kommer til stagepianoer. Korg SP-250 kan du også ta en titt på da den har fått mye skryt. Hvor mye penger hadde du tenkt å bruke? Yamaha P85 Yamaha P155 Yamaha CP-33 Korg SP-250 Kom også over et keyboard som så ganske greit ut for en nybegynner. Yamaha keyboard Du får si mer konkret hvor mye du har tenkt å bruke, så blir det lettere for andre å komme med forslag. Lenke til kommentar
playreader Skrevet 1. januar 2010 Del Skrevet 1. januar 2010 Jeg er veldig fornøyd med mitt Kurzweil SP2x. Dette ligger litt over budsjettet ditt, men jeg tror du får modellen SP2 (uten x'en), som er 76 tangenter, for litt snillere pris. Eventuelt kan du vurdere kjøp fra utlandet. Jeg bestilte mitt fra Thomann.de Lenke til kommentar
ertestuing Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Hvis du er ute etter piano feeling til 7000 er vel stagepiano eneste veien å gå. Jeg ville jeg tatt en titt på disse: Yamaha P85 Korg SP 250 Men det som er viktigst er at du tar deg en tur til en butikk og spør om du kan få prøve stagepianoer i din prisklasse, som har 88 tangenter. For du må nesten selv finne ut hvilken du liker best. Husk at du også trenger en sustainpedal (300-400kr) og stativ (500kr). Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 27. mars 2011 Del Skrevet 27. mars 2011 Hvis du er ute etter piano feeling til 7000 er vel stagepiano eneste veien å gå. Jeg ville jeg tatt en titt på disse: Yamaha P85 Korg SP 250 Men det som er viktigst er at du tar deg en tur til en butikk og spør om du kan få prøve stagepianoer i din prisklasse, som har 88 tangenter. For du må nesten selv finne ut hvilken du liker best. Husk at du også trenger en sustainpedal (300-400kr) og stativ (500kr). Beklager utrolig sent svar, men takk for innlegget! Jeg har sett mye i nettbutikker osv. Er det noen steder du vil anbefale meg å se litt på? Både nettbutikker og butikker der de selger pianoer generelt.. Er noen stagepianoer jeg har sett på, husker ikke navnet men skal kommet tilbake med dem, om du forsatt kan hjelpe da:) Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 29. mars 2011 Del Skrevet 29. mars 2011 Vi har det nye yamaha p-95 på jobben, funker supert det, til i underkant av 6 lapper. Man får ikke skrudd noe på lydene, men de som er det funker fint til prisen. Lenke til kommentar
ertestuing Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Hvis du er ute etter piano feeling til 7000 er vel stagepiano eneste veien å gå. Jeg ville jeg tatt en titt på disse: Yamaha P85 Korg SP 250 Men det som er viktigst er at du tar deg en tur til en butikk og spør om du kan få prøve stagepianoer i din prisklasse, som har 88 tangenter. For du må nesten selv finne ut hvilken du liker best. Husk at du også trenger en sustainpedal (300-400kr) og stativ (500kr). Beklager utrolig sent svar, men takk for innlegget! Jeg har sett mye i nettbutikker osv. Er det noen steder du vil anbefale meg å se litt på? Både nettbutikker og butikker der de selger pianoer generelt.. Er noen stagepianoer jeg har sett på, husker ikke navnet men skal kommet tilbake med dem, om du forsatt kan hjelpe da:) Hehe, bare hyggelig! Nå vet jeg ikke hvor, men hvis du bor i Oslo så er jo Imerslund et must å stikke innom. Samme med Trondheim og Tre45. Begge butikkene er med i kjeden 4Sound som har et ganske bra utvalg. Sjekk også ut Procom, Belco og Sound1. Mitt tips er uansett å stikke til butikken å prøve noe i prisklassen 10-13k for så å lete på finn.no etter noen av disse pianoene i din prisklasse. Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 (endret) Takker for fine tips! Bra sider å surfe rundt på, blir nok endel av det - utrolig lyst til å starte med piano nå, begynner å bli litt utålmodig Du anbefaler forsatt de du anbefalte? Skal sjekke dem ut Men skal nok ta meg en tur eller fem til noen butikker for å prøve ut selv osv. men greit å ha litt peiling på hva man er ute etter før man ankommer butikkene, hehe Virker som du har bra erfaring med pianoer, så om du har anledning, blir jeg utrolig glad om du kan svare på min oppdaterte tekst, som nå inneholder flere spørsmål Endret 30. mars 2011 av medlem-207017 Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 30. mars 2011 Del Skrevet 30. mars 2011 Vi har det nye yamaha p-95 på jobben, funker supert det, til i underkant av 6 lapper. Man får ikke skrudd noe på lydene, men de som er det funker fint til prisen. Takk! Skal sjekke den ut Dvs at lyden ikke kan skrus opp/ned? Vet du om det går an å plugge til høytalere/hodetelefoner til den? Lenke til kommentar
ertestuing Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Det Jacob mener med at man ikke kan skru på lydene, vil si at du ikke kan endre selve lyden, ikke volumet Det er nok ingen proffe digitalpianoer som har innebygde høytalere, så det er meningen at du skal koble hodetelefoner eller høytalere til. Skal du kjøpe både et keyboard og et elpiano? Altså at du til sammen kan bruke opptil 12 000? Da ville jeg heller gått for det som kalles for en workstation synth. Dvs. at du får både et fullgodt piano og en keyboarddel, med mindre du har et behov for to separate instrumenter. Kurzweil PC3 regnes av mange for å være den beste synthen på markedet og pianolyden er vanvittig bra. Det er gode sjanser for at du vil kunne finne en til den prisen, evt. med litt pruting. Angående 88 vs 76 bør du helt klart gå for 88. Er litt tyngre, men essensielt for å spille piano. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå