Gå til innhold

Førstegangstjeneste, BL og krigsskole.. Spm

ignoreme

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå egentlig bestemt meg for å gå inn i det militæret, har ringt inntakskontoret og skal derfor straks opp til sesjon igjen. (Noen år siden jeg var der første gang, men da var jeg ikke interessert i å komme inn).

Det jeg da lurer på er følgende:

Jeg har aldri fullført fagbrevet mitt (It driftfag), mulig for meg å gå BL da? Altså, førstegangstjeneste, befalskole, generell studiekompetanse samt fagbrev? ser luftforsvarets befalskole tilbyr dette. Greit løp å gå?

Om jeg kan ta dette løpet, hvordan er muligheten for å komme seg inn i spesialstyrkene etterpå? Er mega ivrig på dette samt utenlandstjeneste. (Fallskjerm eller spesialjeger)

Hva vil forventet lønn og slikt være? (Leste 11.5 k per mnd som læring andre halvdel, da inkludert med mat og bo samt litt høyere om man stiger i gradene)

Også lurer jeg på ett par ting angående militæret som sikkert er besvart før (Dårlig søkemotor så jeg spør igjen):

Hvor mange dager med kamptrening er det på BL?

Hvor mye teori vil man måtte forvente å ta?

Ett annet spørsmål som ingen har kunnet svare meg på går på dette:

Hva gjør man når man må på do under øvelse??? En ting er å gå bak en busk å tømme blæra men hva med nr 2? (Ja jeg veit, rart spm :) )

Når det gjelder de fysiske kravene er jeg i mål med karakteren 5 på det meste, har 4.9 i snitt på karakteren fra VGS. Vil det være greit å komme inn? Har også gode attester fra tidligere jobber!

Så om alt dette går i orden så ønsker jeg krigsskole for videre jobber i militære, hvordan er det å komme inn her? Har selv en far som har gått det men han ville ikke si så mye pga taushetsplikt, så det gjelder vel alle andre også... Men mulighetene videre?

Håper noen kan svare på mine spm :)

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ett annet spørsmål som ingen har kunnet svare meg på går på dette:

Hva gjør man når man må på do under øvelse??? En ting er å gå bak en busk å tømme blæra men hva med nr 2? (Ja jeg veit, rart spm :) )

Har dere leir har man ofte en doramme med pose i man sitter seg på, og deretter tar man med seg posen. Er man ikke i en leir må du sette deg bak en busk. Dasspapiret er uansett alltid lett tilgjengelig. Hvis ikke har naturen mange fine alternativer. ;)

Beklager at jeg ikke kan svare på dine andre spørsmål som egentlig er de viktigste. Men det enkleste der er nok å ringe vernepliksverket (http://www.mil.no/felles/vpv/) og høre om det er noen der du kan snakke med.

Min erfaring er at de fleste mener helt klart at det løpet de gikk er det beste, og alt annet er noe dritt. Wå vil du ha helt objektive svar er kanskje VPV en grei start.

Lenke til kommentar
Har dere leir har man ofte en doramme med pose i man sitter seg på, og deretter tar man med seg posen. Er man ikke i en leir må du sette deg bak en busk. Dasspapiret er uansett alltid lett tilgjengelig. Hvis ikke har naturen mange fine alternativer. ;)

Bæsj N' go!

Jeg har aldri fullført fagbrevet mitt (It driftfag), mulig for meg å gå BL da? Altså, førstegangstjeneste, befalskole, generell studiekompetanse samt fagbrev? ser luftforsvarets befalskole tilbyr dette. Greit løp å gå?

Slik jeg har forstått det, er det ett toårig utdanningsløp der du har vanlig 'befal skole' på dagen, og så har du kveldskole der du har generell studiekompetanse fag. Dette skjer over 2år. Correct me if im wrong.

Jeg tror du kan søke deg inn på befalskolen etter at du har fullført rekruttskolen.

Er ikke 100% oppdatert på dette, skal inn til fgt den 12.jan.

Lenke til kommentar

jeg går Luftforsvarets befalskole, i BY-klassen (yrkesfaglig bakgrunn) vi har et år på Kjevik Kristiansand, hvor vi har 50/50 med almennfag og grønn tjeneste. vi i klassen har ikke generell studiekompetanse enda, siden vi har gått linjer som, data.elektronikk, flyfag, automasjon etc.

vi blir sersjanter etter et år, og starter deretter på lærligetia vår (2år) stort sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...