Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Kablet stasjonær mistet nett ved tilkobl av bærbar win7

Anbefalte innlegg

Hei

Har et problem som jeg ikke klarer å løse, da jeg ikke er en racer på nettverk.

Har en stasjonær pc tilkoblet en Linksys router med fast kabel. Dette har fungert tilnærmet prikkfritt i 2,5 år. I dag skulle jeg koble opp datteren sin bærbare pc med win 7 via trådløst for første gang. Hennes pc fikk jeg opp på nett, men nå har ikke den stasjonære maskina tilgang lengre, men den fungerte rett før jeg "satte opp" den bærbare. En reset av modemet har fungert de få gangene jeg har hatt problem tidligere, men ikke nå. Har ennå ikke rukket å teste om en kobling direkte fra Lyse boksen til den stasjonære maskina vil fungere.

Mulig jeg gjorde noe feil i win 7 når jeg definerte at den bærbare var tilkoblet et hjemmenettverk, men dette "tror" jeg at jeg har fått endret. Fikk opp et eget passord til hjemmenettet, men den stasjonære kjører fortsatt XP, så jeg kunne ikke koblem meg til med dette. Har definert om den bærbare til å være på en offentlig tilkobling nå.

Er det noen som har vært borti tilsvarende, eller som har gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg kobler meg direkte fra Lyse modemet til den stasjonære maskina kommer jeg på nett igjen, så et eller annet må ha skjedd med den trådløse routeren når jeg satte opp netttilgangen på den bærbare Win7 maskina

Lenke til kommentar

Er det ingen som har noen gode tips ;-)

Kan det være en 32 bit vs 64 bit konflikt i routeren, dersom det er mulig ?

Problemene startet etter at jeg ble "påtvunget" en restart av den 64 bit win 7 maskina etter konfiguring av maskina og oppsett av den trådløs tilkoblingen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har et modem som er koblet til en router. Har tidligere hatt samme oppkobling med en gammel bærbar med XP uten tilsvarende problemer.

I dette modemet har jeg en fast kabel til stasjonær pc, samt trådløs tilkobling til en bærbar. I dag er problemet snudd på hodet jf første posting, slik at den stasjonære nå har tilgang, mens den bærbare ikke får tilgang (etter at jeg "tok strømmen" på modemet igjen).

Ipconfig for den stasjonære (med nettilgang):

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : lyse.net

IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.131

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Ipconfig for den bærbare (uten nettilgang):

Trådløst LAN-kort Trådløs nettverkskobling 2:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks:

Koblingslokal IPv6-adresse......:fe80::108f:d033:28ab:7a75%13

Automatisk IPv4-adressekonfig...:169.254.122.117

Nettverksmaske..................:255.255.0.0

Standard gateway................:

På tunnelkort står det medium frakoblet.

Ser vel ut som det er en konflikt her?

Mvh

Erik

Endret av ersr
Lenke til kommentar

Ehm, tror du blander litt mellom 'modem' og 'router' her.

Jeg vil anta at siden du har Lyse som ISP, så har du en hjemmesentral. Denne har typisk flere LAN-porter. Stemmer dette? Jeg vil tippe du har Altibox sin standard hjemmesentral, og har da 4 LAN-porter på baksiden (+2 TLF-porter). Om du holder routeren forran deg, med baksiden mot deg, er det kun porten helt til høyre som fungerer med Internett. De tre portene til venstre (om du ser bort fra TLF-portene), er reservert til TV.

Om du også har hjemmesentralen, vil denne i de fleste tilfeller også ha WLAN (trådløst nettverk) innebygget. Om du da har en Linksys router/AP i tillegg, har du jo to trådløse nettverk - med mindre du har skrudd av en av de.

Som sagt, jeg baserer mye av det jeg skriver på antagelser, da jeg fremdeles ikke klarer å se for meg helt hvordan du har koblet alt sammen.

Dersom du har trådløst både på routeren fra Lyse, og Linksys-routeren, så ville jeg valgt å bruke den av de som har raskest standard/hastighet. Bare spør om du er usikker. Skru så av den av de to du ikke kommer til å bruke.

Dersom du bare har trådløst på Linksys, trenger du ikke gjøre noe.

Videre så ville jeg skrudd av DHCP/NAT i Linksys-routeren, slik at Lyse-routeren står for utdeling av alle IP-adresser i nettverket. Dersom du bruker trådløst på Linksys'en, vil dette fortsatt fungere, og maskiner tilkoblet trådløst, vil få IP-adresse fra Lyse-routeren.

Videre må da alle maskiner tilkoblet med kabel, være koblet i Linksys-routeren. Dersom du skrur av DHCP/NAT i Linksys-routeren, kan du fint bruke WAN-porten som en vanlig LAN-port.

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Tusen takk for svaret Jocke :-)

Ja, jeg har Lyse som ISP og har en hjemmesentral fra dem (Telsey). Den ser nesten ut slik du beskriver med 2 tlf, 2 tv og 1 internett port helt til høyre. Er 95% sikker på at denne sentralen ikke er trådløs. Jeg har i alle fall aldri brukt den som det, og den har ingen antenner.

Min router er koblet fra internett porten hos lyse til internett porten på det trådløse routeren (linksys). Ja, jeg har blandet modem og router ser tidligere jeg. I tillegg har denne routeren 4 porter (LAN), og jeg har koblet den faste kabelen til den stasjonære pc i ett av disse 4 uttakene.

Løsningen er nok som du skriver at jeg må inn i routeren og skru av DHCP/NAT og la Lyse stå for tildeling av IP.

Problemet er som sagt at jeg kommer på nett, men bare med en pc om gangen. Enten den trådløse eller den stasjonære med fast kabel. Den gangen jeg satte opp routeren hadde vi kun en pc i huset, så jeg har aldri oppdaget feilen før nå.

PS: Var inne på mine Lyse sider nå og fikk opp at hjemmesentralen ikke støttet avanserte internett innstillinger

Endret av ersr
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Sliter fortsatt med å få 2 maskiner på nett samtidig via den trådløse routeren min(Linksys), som er koblet til en Lyse hjemmesentral (telsey).

Har forsøk å disable både DHCP og NAT uten noen bedring. Lurer på om jeg velger feil internett tilknytning i setup (obtain an IP automatically), eller om det er noe annet jeg misser på.

Har koblet internett fra Lyse-boxen inn på en LAN port og koblet den faste linja på en annen LAN port i routeren. Når den ene maskina er avslått kommer jeg på nett med den andre og omvendt.

Har aldri bestilt fast IP fra Lyse, men kan jeg uansett bruke "static IP", eller skal jeg bruke en annen innstilling? Ser at jeg får samme IP adresse hver gang jeg kobler meg direkte mot Lyse-boxen, slik som nå.

Mine forsøk på å finne ut hvordan jeg skal sette opp routeren som AP mot Lyse hjemmesentral har ikke lyktes så langt i alle fall, og jeg finner lite eller ingen info hos Lyse så lenge jeg ikke har en hjemmesentral med WLAN.

Lenke til kommentar

Hvilken IP er det du får på maskinen(e)? Er det samme som du har posta over?

Du kan prøve å sette fast IP på Linksys'en, uten at det skal ha noe av nevneverdig betydning.

Du kan som et alternativ ringe Lyse, og be de sette Telsey'en i bridge-mode. Ved å koble kabelen fra Telsey'en til WAN-porten på Linksys'en (og endre litt på oppsett på sistnevnte), vil du kunne la Linksys'en stå for oppkoblingen, og vil da stå for NAT/DHCP. Før du gjør dette, bør du undersøke om Linksys'en vil klare 10Mbits (eller har du mer?) opp/ned samtidig med trafikk.

edit: Når jeg tenker på det. Ved å logge inn på 'Mine Sider' til Lyse, så vil du kunne stille på DHCP-instillingene til Telsey'en. Kan du gå inn og sjekke hva som står der, og poste et screenshot eller liknende?

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Takk for nok et svar Jocke.

Jeg sjekket opp hastigheten på linksys'en og fant ut at den ikke var så veldig rask. Mener Lyse nettopp har/skal oppgradert mitt ab til 15/15.

Under "mine sider" får jeg beskjed om at sentralen ikke støtter avanserte innstillinger, så jeg kan ikke endre noe på noe der.

Løsningen har blitt at jeg har fått låne en D-link router som en kompis ikke bruker. Med D-linken som DHCP kommer jeg nå på nett med flere pc'er samtidig, så det kan jo være at det feiler Linksys'en noe...(slår jeg av DHCP i D-linken får jeg samme problem som tidligere).

Endret av ersr
Lenke til kommentar
Takk for nok et svar Jocke.

Jeg sjekket opp hastigheten på linksys'en og fant ut at den ikke var så veldig rask. Mener Lyse nettopp har/skal oppgradert mitt ab til 15/15.

Under "mine sider" får jeg beskjed om at sentralen ikke støtter avanserte innstillinger, så jeg kan ikke endre noe på noe der.

Løsningen har blitt at jeg har fått låne en D-link router som en kompis ikke bruker. Med D-linken som DHCP kommer jeg nå på nett med flere pc'er samtidig, så det kan jo være at det feiler Linksys'en noe...(slår jeg av DHCP i D-linken får jeg samme problem som tidligere).

Hei

Linksys har samme standard IP adresse som Lysemodemet ditt (192.168.1.1). Dersom du ikke har endret denne IP-en på linksysen får du typisk det problemet du skisserer her, en IP konflikt mellom modem og router.

Gå inn på Linksys, sett IP til 192.168.1.2 (den som nå er 192.168.1.1), slå av DHCP slik at det blir Lysemodemet som deler ut IP til alle enhetene. Routeren skal kobles i en av LAN portene på Lysemodemet. Dersom begge enhetene er i orden skal dette løse problemet ditt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar fra begge to.

Det stemmer selvsagt at D-link har 192.168.0.1 mens Linksys bruker 192.168.1.1, men jeg visste ikke at hjemmesentralen hadde samme adresse som Linksysen.....

Skiftet faktisk adresse på linksysen en gang, men kom aldri så langt at jeg fikk testet den med den nye adressen. Hadde glemt å sette WEP i farta, og kom ikke inn på den nye adressen, så routeren ble resatt. Linksysen er relativt gammel og jeg har slitt stort sett alltid med å få kontakt med den. D-linken har jeg ikke problemer med å logge meg på.

Uavhngig av trådløs router, er det fortsatt å anbefale at hjemmesentralen er DHCP? Vil jeg evt få problemer med oppsettet jeg bruker nå ? Kjørte fint med 3 maskiner på nett samtidig i går kveld med D-link som DHCP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...