Gå til innhold

Hjelp til prosesser, minne og skjermkort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

i5 (p55) blir vel antagelig dyrere enn Phenom (AM3) vil jeg tippe. Ytelsen er det vel omtrent det samme, avhengig av hvilken cpu som velges. Det er forøvrig mer å velge i på AM3 plattformen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jepp, begge bruker DDR3 og støttes (dvs. det vil antagelig lanseres nye cpuer) ut 2011.

Det er litt usikkert hvorvidt "bulldozer" (8 core cpu) vil kunne kjøre uten BIOS oppdatering i dagens AM3 hovedkort, men "Scorplus" brikkesettet (launch i 2011) benytter også socket AM3.

i5 har jo Intel nettopp kommet med og vil støttes fremover et par år. Neste generasjons ("tock") cpu'er, "Sandy bridge" (i 2011), vil antagelig kreve andre socket'er enn 1156 (i5) siden dette tidligere har vært en "tradisjon" hos Intel. Dog vet en jo aldri...

Det som imidlertid er litt trist med i5 er at Intel ikke har noen planer med å lansere 4 kjerners cpu'er under Westmere plattformen (32nm). Disse kommer kun som Xeon til socket 1366 (og 1567). Derfor kan en lure litt på hva Intel egentlig har tenkt om fremtiden til 1156 (i5).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Okok. Takker for svært grundig og informativt svar Tiltman. Men med PC er jo nesten utgangspunktet at man må kjøpe for nuet. Så kanskje fokus hos meg heller bør være hva som fungerer godt i dag.

Har du noen tips på sammensetninger av eventuelt AM3-kjerne, hovedkort og skjemkort som vil kunne dra spill rimelig smertefritt i dag? Prismessig ser jeg at denne pakken kan koste meg rundt 3500,-. CPU til 1500,-, GPU til 1000,- og hovedkort til 1000,-. Eventuelt litt opp på GPU og litt ned på de to andre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gigabyte MA785GT-UD3H (800,-)

Phenom II X4 955 (1300,-)

"Et-eller-annet" Radeon 5770 (ca 1300,-)

Dyrere alternativer er Nvidia 275/285 eller Radeon 5850/5870. Alternativt vente til 300 gtx (Q1-2010) lanseres for å se hvordan prisene påvirkes.

RAM (jeg bruker vanligvis 1600Mhz "OCZ Platinum 7-7-7-24") ca 1000,- for 4Gb.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tja.. 4870, GTX260 og 5770 er vel omtrentlig i samme gata og gode gamle 8800GTS er vel heller ikke så langt unna.

Her er Tom's 3dmark06 scores som gir en "sånn ca" oversikt. (Kort merket CF (crossfire) eller SLI i testen idikerer flere skjermkort knyttet sammen i en maskin)

Husk også på andre egenskaper enn kun ytelse med kortene, bl.a. at f.eks. 4870 bråker og genererer masse varme. Kan være at slike ting begrenser utvalget vel så mye som kostnad.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er kanskje ikke HD5770 noe dumt valg da jeg eventuelt kan kjøpe et nytt kort og kjøre Crossfire ved en senere anledning? Hvordan er XFX kortene i forhold til eventuelt andre leverandører? Ser at dette ligger til 1199,- på Komplett.no nå.

Lurer på om jeg kjører på med Tiltmans anbefalinger her, eventuelt noen andre som har synspunkter som taler i mot?

Finnes det eventuelt noen kroner å spare på RAM/strømforsyning/CPU om jeg ikke er interessert i å kunne klokke?

Endret av Bilet
Lenke til kommentar

Tenker jeg skal oppdatere tråden med mine endelige valg.

Valgte å bygge alt fra grunn av og valgene falt på følgende komponenter:

KABINETT: FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R2 BLACK PEARL

PSU: FRACTAL DESIGN NEWTON R2 650W

HOVEDKORT: GIGABYTE GA-MA785GT-UD3H

CPU: AMD PHENOM II X4 955 BE 3.2GHZ 8MB SOCKET AM3

GPU: XFX RADEON HD 5770 1GB GDDR5

RAM: KINGSTON DDR3 HyperX 1600MHz 4GB (2X2)

HDD: SEAGATE BARRACUDA 7200.12 500GB

DVD: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X

SAMLET PRIS: 6157,-

På sikt kan det bli aktuelt å kjøre HD5770 i Crossfire, men vi får prøve oss med 1 som utgangspunkt. Hva synes folket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...