andir Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Har planer om å gå til innkjøp av ny PC på nyåret, og tenkte jeg kunne forhøre meg her om råd og tips. Trenger PC og skjerm, har tastatur og mus. Dette blir den første PC-en jeg bygger fra bunn av selv, men jeg har ymse erfaringer med å oppgradere min gamle stasjonære. Bruksområde: 1. Spill 2. Design og tegning 3. 3D-modellering 4. Nettsurfing Budsjett: Mellom 8.000 og 12.000 kr. Prioriteringer: 1. Stabilitet (må være stabil) 2. Pris (bør helst ikke gå over budsjettet) 3. Holdbarhet (bør vare i minimum to, helst tre, år) 4. Ytelse (bør kunne kjøre alle dagens spill på høye innstillinger) 5. Fremtidsrettet (bør kunne skifte ut deler dersom nødvendig om noen år, f.eks. skjermkort, eventuelt kjøpe ett ekstra og kjøre Crossfire) 6. Støynivå (desto mindre støy, desto bedre) Har lest en del i denne seksjonen av forumet, samt litt omkring på diverse nettsteder, og har kommet fra til følgende deler: Kabinett: Antec Nine Hundred Two Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD4, P55 Prosessor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750 Skjermkort: Radeon HD5870 (eventuelt Radeon HD5850) Harddisk #1: WD Caviar® Black 1TB OS: Windows 7 Home Edition OEM I tillegg trenger jeg minne (helst 4GB), men der har jeg ikke gjort like mye research, så hvis noen har forslag setter jeg pris på det. Trenger også en strømforsyning som vil vare i to-tre år, samt en PC-oppgradering eller to. Skal også kjøpe ny sjerm, 24" (kommer trolig til å kjøpe en av BenQ sine 24-tommers skjermer, men er åpen for andre forslag). Så da spør jeg dere, hvordan ser det midlertidige oppsettet ut? Er villig til å vurdere andre kabinetter, samt hovedkort. Er i grunn bare skjermkort, prosessor, harddisk og operativsystem jeg har låst fast. Kommer ikke til å overklokke PC-en. Forslag til minne, DVD-brenner og strømforsyning, samt andre forslag og innspill, mottas med takk. Endret 28. desember 2009 av andir Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 husker ikke helt, men mener OEM versjoner av windows kun gir mulighet for 3 HW upgrades Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Med tanke på Støynivå, ville jeg mer heller vurder kabinett som: FractalDesign Define R2 Antec Performance One P183 Antec Performance One P193 Selv mener jeg Svenske FractalDesign virker meget lovende. God pris, og de vet hva oss skandinavere ønsker i et Kabinett. Kabinett: (Velg ønsket farge) Define R2 - Black Pearl Define R2 - Titanium Grey Define R2 - Silver Arrow Kabinettvifte: Fractal Design Silent Series 120 - Det følger med 2stk Fractal Design Silent Series 120mm vifter til Define R2 kabinettene. Det følger også med en vitekontroller for 3 viter når du kjøper et Define R2 kabinett. Strømforsyning: (Velg en) Fractal Design Newton R2 800 Zalman 750W-HP Cooler Master RS-850 Corsair HX750 Hovedkort: (Her mener jeg det er verdt å betale litt ekstra) Asus ROG Maximus III Formula Ram: Corsair CMX4GX3M2A1600C8 CPU: (Beste valg her er klart Intel Core i7 860) Intel Core i5 750 Intel Core i7 860 CPU Kjøler: (Billig, god og stillegående) AC Freezer 7 Pro Rev.2 Skjermkort: (Gjør et valg) Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X Asus Radeon HD 5870 + AC Accelero TWIN TURBO PRO Asus Radeon HD 5850 + AC Accelero TWIN TURBO PRO XFX Radeon HD 5850 Black + AC Accelero TWIN TURBO PRO Harddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB ^^ Raskeste HDD på markedet per dags dato, kun slått av SSD. ------ ------ Når det gjelder OEM reglene: OEM følger Hovedkortet. Du kan bytte alle andre komponenter så mye og ofte du vil, eneste som er at man etter X antall oppgraderinger må ringe inn og aktivere Windows på nytt. Bytter man derimot ut Hovedkortet med et nytt, må man også kjøpe ny Windows OEM lisens til denne. Endret 28. desember 2009 av Svenni212000 Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 hvorfor intel? gi meg noen gode grunner.. AMD 965 black edition for the win.. skalerer bedre med de ati kortene du listet Lenke til kommentar
andir Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) husker ikke helt, men mener OEM versjoner av windows kun gir mulighet for 3 HW upgrades Jeg forstod det slik at det bare gjaldt dersom hovedkortet ble byttet ut, men ut i fra det Svenni212000 skriver hadde jeg bare delvis rett. Mulig jeg velger å kjøpe en fullverdig versjon istedenfor, slik at jeg også kan installere det på min bærbare PC. Takk for svar! Svenni212000: Takk for mange gode forslag! Det setter jeg veldig stor pris på. Define R2-kabinettet ser veldig minimalistisk og stilrent ut, noe jeg anser som et stort pluss. Fint at du har lagt ved en vifte i tillegg. Strømforsyningene du har valgt ut ser kurrante ut, så jeg får velge en av de på nyåret. Er enig i filosofien at det er bedre å bruke litt ekstra når det gjelder PC-kjøp, men lurer på om ikke det hovedkortet blir litt dyrt? Har du noen forslag til hovedkort i 1000 - 1500kr-klassen? Kommer dog til å vurdere dette hovedkortet når jeg skal finne frem til resten av delene. RAM-en du har valgt ut ser flotte ut, takk! Angående CPU, så er jeg enig i at i7 ville vært det beste valget; grunnen til at jeg valgte i5 var pga. prisen, i tillegg til at i5 ikke scoret så aller verst på testene jeg leste. Kommer til å lese grundigere om disse to i dagene som kommer. Jeg leste litt om 5870 Vapor-X-kortet akkurat nå, og bet meg merke i at kortet er noe overklokket i forhold til andre 5870-varianter. Vil det ha mye å si på levetiden, og spesielt stabiliteten, til kortet? Er ikke så veldig kjent med overklokking, så kunne tenke meg å vente med det til PC-en nærmer seg slutten av sin levetid. I verste fall velger jeg en av de andre modellene du har valgt ut. Har dog et spørsmål om å montere en annen vifte: Vil et kort med en AC Twin Turbo-vifte ta for stor plass hvis jeg f.eks. vil kjøpe et ekstra 5870-kort og kjører Crossfire i fremtiden? Og er den vanskelig å montere? Samsung-harddisken du har plukket høres veldig flott ut! Kanskje jeg til og med kjøper to, slik at jeg er sikret for en stund. Uansett, takk igjen for at du tok deg tid til å velge ut og begrunne deler! Har bare sett over det ganske raskt nå i natt, men kommer til å se over det grundigere i dagene som kommer. hvorfor intel? gi meg noen gode grunner.. AMD 965 black edition for the win.. skalerer bedre med de ati kortene du listet Ut i fra det jeg har lest, så er AMD Phenom II bedre egnet til spill, mens Intel yter bedre til andre oppgaver. Ettersom jeg kommer til å jobbe mye med f.eks. Photoshop CS4, Flash CS4 og 3ds Max (ofte med alle oppe samtidig), så tror jeg en i5 eller i7 vil være et bedre valg. Hvis du har kilder som motsier dette, så tar jeg gjerne en titt på de. Har ikke helt avblåst AMD enda, så linker til tester setter jeg pris på. Takk for innspill! Endret 28. desember 2009 av andir Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 shit! det FractalDesign Define R2 kabinettet var utrolig lekkert! billig også! nå som jeg har sett den dyttes antec 300 til en andreplass Lenke til kommentar
andir Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Har satt opp et midlertidig oppsett basert på Svenni212000s innspill: PC-kjøp 2010, v1.2 Med studentrabatt kommer det på rett under 14.000kr m/ gratis frakt (tror jeg), som egentlig er 2.000kr mer enn min maksgrense. Jeg må vurdere litt mer om jeg er villig til å bryte den, men som nevnt er jeg av den tanken at det er bedre å bruke litt mer, enn litt for lite, når man først skal kjøpe ny PC. For å få ned prisen, er det mulig jeg går for Intel i5-prosessor og et Radeon HD5850-skjermkort. Leste litt mer om hovedkortet, som - til tross for høy pris - har fått veldig gode anmeldelser. I tillegg følger det med et lydkort, som var et uforventet pluss. Har også lagt til mus og tastatur; tenkte at hvis jeg først skal kjøpe helt ny PC, så kan jeg spandere på meg nytt tilbehør i tillegg. Har valgt ut en OEM-versjon av Windows 7 hittil, da jeg fortsatt vurderer om jeg skal gå for fullversjon eller ei. Angående strømforsyning så har jeg valgt Corsairs HX 750W, men vurderer å bytte til Fractal Design Netwton R2 800W, som også produserer kabinettet jeg har valgt. Noen tanker om nåværende oppsett? Vil alt fungere sammen? Noen deler som er overflødige? Er skjermen god mtp. spill, film, design og tegning? Kommer som nevnt ikke til å overklokke, så det er mulig noen av delene er overkill. Innspill mottas med takk! Oppdatering: Har laget to nye oppsett - et basert på Intel-prosessor, og den andre på AMD (som kommer under 12.000kr med studentrabatt, hurra!). Har byttet ut HD5870 med lillebroren HD5850 i begge oppsettene. PC-kjøp 2010, v1.3 - Intel PC-kjøp 2010, v1.3 - AMD Endret 28. desember 2009 av andir Lenke til kommentar
andir Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Etter mer lesing og fikling har jeg kommet fram til dette oppsettet: PC-Kjøp 2010, v1.6 - Intel Totalt: 12 027 kr (studentrabatt + gratis frakt) Oppsummering av de viktigste delene: Kabinett: Fractal Design - Define R2, Black Pearl Hovedkort: Asus P7P55D P55 Prosessor: Intel Core i5 750 2.66GHZ Skjermkort: Asus Radeon HD5850 1GB Minne: Corsair 4GB DDR3 XMS3 1600MHZ Strømforsyning: Fractal Design - Newton R2 800W Modular Valgte til slutt et billigere hovedkort. Etter det jeg har lest, så er det et godt nok hovedkort for i5. Ender opp med å kjøpe et 5850-kort, så får jeg heller kjøpe ett ekstra og kjøre Crossfire eller bytte det ut med et sterkere kort om et par års tid. Setter pris på tilbakemelding. Oppsettet begynner å nærme seg slutten, men jeg er fremdeles åpen for forslag. Edit: Fant ut at jeg har fullstendig glemt trådløst nettverkskort. Lagt det til i oppdatert handleliste (v1.6). Endret 28. desember 2009 av andir Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) ¤ Grunnen til at jeg valgte Maximus III Formula er dine planer om å kjøre Crossfire. Når det gjelder Crossfire, så er mange P55 (socket 1156) Hovedkort svært uegnet til slik. Ikke fordi det er problemer med Crossfire, simpelt fordi Crossfire ytelsen er svært dårlig på mange av P55 (socket 1156) Hovedkortene. Om man skal gå for Crossfire, så er et AMD 790FX eller AMD 790GX eller et AMD 790X Hovedkort i kroner og øre det beste valget. Til eksempel koster Maximus III Formula 1869 kr hos Dustin, og dette kjøret et skjermkort i 16x modus og to skjermkort i 8x8x modus. Et Asus Crosshair III Formula Hovedkort koster 1489 kr hos Dustin, og dette kjører et skjermkort i 16x modus og to skjermkort i 16x16x modus. Til slutt har du Asus M4A79XTD EVO, som koster 879 kr hos Dustin. M4A79XTD kjører et skjermkort i 16x modus og to skjermkort i 8x8x modus. Så om det er høy sjanse for at du skal kjøre Crossfire, ville jeg sterkt vurdert Asus Crosshair III Formula og en AMD Phenom II X4 965 BE Prosessor. ¤ Når det gjelder Vapor-X skjermkortet så er svaret tvert imot. Et vapor-X kort har bedre kjøler enn det som vanligvis følger med et Radeon HD 5700 serien og Radeon HD 5800 serien skjermkort. Siden Vapor-X kjøleren gir mye bedre kjøleegenskaper, skal det gi lengere levetid, i det misnte teoretisk. Merket HIS har også kort med bedre kjølere, disse blir av HIS kalt IceQ og iCooler. ¤ Ikke 100% nødvendig. Men skalk du bytte skjøler på skjermkortet, kan det muligens være en ide med en slik: http://www.dustinhome.no/pd_5010097262.aspx Nå vil sikkert som vanlig mange her heller tipse deg om mange andre kjemiske produkter for å rense vekk kjølepasta. Faktum er at ArctiClean ikke er giftig, ArctiClean renser raskere, ArctiClean renser bedre og ArctiClean har en mild sitronduft i motsetning til andre produkter som får huset til å lukte som en gammel kjemifabrikk. Mer informasjon: http://www.arcticsilver.com/arcticlean.htm Du kan også ta en titt på videosnutten i denne linken: http://www.quietpc.com/no-en-eur/media Se Pacify your PC Part 3 og Pacify your PC Part 4 ¤ Når det gjelder OEM regler, så skal dette gi svar en gang for alle. Stilte samme spørsmål selv til Microsoft kundeservice, og her er svaret jeg fikk: (Klikk på miniatyrbildet for å se full størrelse) Endret 29. desember 2009 av Svenni212000 Lenke til kommentar
andir Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Advarsel: Wall of Text, hvor jeg forteller min tankegang og begrunner mine valg. Takk igjen for et informativt svar, Svenni212000. Valget står altså på om jeg kommer til å kjøre Crossfire i fremtiden eller ei. Dersom jeg vil kjøre Crossfire, er et hovedkort med AM3-sokkel veien å gå, sammen med Phenom II X4 965 BE. Dersom jeg velger Intel, så er ikke hovedkortet like egnet til Crossfire, i hvilket tilfelle jeg holder meg til et enkelt kort. I de aller fleste tester jeg har lest, så er Intels i5-750 overlegen til AMDs Phenom II X4 965 BE på alt unntatt spilling, hvor de ligger ca. jevnt. Hovedformålet med PC-en jeg skal bygge er forsåvidt spilling, men jeg kommer også til å bruke mange av Adobe CS4-programmene, samt 3ds max. Jeg svinger derfor mest i Intels favør på dette punktet. Et P55-hovedkort utelukker ikke Crossfire, men jeg får mye mer for pengene dersom jeg velger ett av de AM3-sokkelkortene du listet opp, da de koster mindre for bedre ytelse. Sånt sett får jeg mer for pengene hvis jeg velger AMD når det gjelder hovedkort, som gjør at det her svinger i AMDs favør. Så, Crossfire eller ei. Av det jeg har lest, så kan ikke Crossfire skryte på seg å være veldig stabilt, noe som er viktig for meg. I tillegg tar det opp mye plass i PC-en og drar mer strøm. Jeg antar at det blir mindre styr og kompatibilitetsproblemer dersom jeg går for et enslig skjermkort. På den andre siden er Crossfire en veldig billig løsning for å øke ytelsen kraftig, da et ekstra 50850-kort antakligvis vil minske mye i pris på ca. et år. Derimot kan det på ett år være at nye og sterkere kort kommer ut, som yter bedre på egenhånd til ikke mye høyere pris. Tenker da spesielt på GeForces 300-serie (som også har støtte for PhysX). Jeg ser for meg at jeg kan kjøpe det billigste kortet i 58xx-serien nå, og heller kjøper et kraftigere kort om 1.5 - 2 års tid. Hvis nødvendig kan jeg også overklokke mitt 5850-kort om et års tid for å få litt ekstra ytelse ut av det. Valget faller derfor på Intel denne gangen. Så står valget mellom Intels i5-750 eller i7-860. Siden jeg trolig ikke kommer til å oppgradere prosessoren, kan det lønne seg å kjøpe den sterkeste, som er i7-860. Prisforskjellen er på ca. 600 kr hos dustinhome.no. Forskjellen mellom i5-750 og i7-860, er at i7-860 har noe høyere prosessorhastighet (0.14 høyere) og at i5-750 ikke har Hyperthreading. Hvor stor forskjell Hyperthreading utgjør aner jeg ikke, så hvis noen kan opplyse meg om det, hadde det vært flott. Dersom Hyperthreading og 0.14 høyere hastighet er verdt de ekstra 600 kronene, så går jeg for i7-860. Hvis ikke faller valget på i5-750, som tross alt ikke ligger langt bak i7-860 i ytelse, etter det jeg har lest. Med valget av en Intel 1156-prosessor, falt valget mitt av hovedkort på et Asus P7P55D P55. Dette er den basiske utgaven; det finnes både Pro, EVO, Premium og Deluxe-utgaver, men det ser ut til at disse utgavene er for entusiaster og overklokkere, og at de derfor er proppfulle med ekstrating som jeg aldri kommer til å bry meg om. Den basiske utgaven har ikke fått annet enn skryt på alle testene jeg har lest, så jeg nøyer meg med det. Men, og det er et stort men: Hvis jeg ikke har planer om å oppgradere hovedkortet, ville det ikke lønne seg å bruke litt ekstra på det, så jeg er sikker på at jeg får et kvalitetsprodukt som vil vare? Hva hindrer meg i å velge et Asus Maximus III Formula-kort? Det eneste svaret er pris. Det er ca. 700 kr dyrere enn Asus P7P55D P55 hos dustinhome.no. Hvis jeg velger det, så skyter jeg langt over min maksgrense hva budsjett angår. Som Svenni212000 nevner, så er det verdt å betale litt ekstra. Hovedkortet er tross alt det som holder alle komponentene i PC-en sammen, så det gir mening at dette er et område man ikke bør være gjerrig på. Som denne testen viser, er det ingen tvil om at Asus Maximus III Formula er et godt kjøp. Det har kjempegod ytelse, mange "bells 'n' whistles" og et separat lydkort. I tillegg kan det kjøre 8x8x Crossfire, dersom jeg ønsker å kjøpe et ekstra skjermkort. Angående skjermkort, så velger jeg som nevnt lillebroren i 58xx-serien. Det er mer enn kraftig nok til å dra alle dagens spill på høye innstillinger. Jeg bryr meg aldri om AA og AF, og har derfor ikke behov for et kort som kan kjøre alle nye spill på 1920x1080 med 8xAA og 16xAF. Kan jeg kjøre de i 1920x1080 oppløsning med innstillinger på medium eller høyt helt glatt, så er jeg fornøyd. Når skjermkortet begynner å eldes, kommer jeg til å kjøpe ett nytt. Jeg så på videosnuttene "Pacify your PC", og de var veldig informative. Jeg kjøper derfor med det Artic Silver-settet du anbefaler, i tillegg til alle viftene du anbefalte i din første post. Med alle viftene vil PC-en holde seg kjøligere og roligere, og det forlenger levetiden til prosessoren og skjermortet, som er et stort pluss. Takk for svar på OEM-spørsmålet, Svenni212000. Nå som det er helt avklart, kan jeg vurdere nøyere om jeg ønsker å bruke 700 kr ekstra på fullversjon eller ei. Jeg kommer ikke til å skifte hovedkort på PC-en jeg skal kjøpe nå, og jeg kommer til å fortsette å bruke XP på min bærbare. Jeg tror derfor jeg ender opp med å kjøpe OEM-versjonen, mer presist Windows 7 Home Premium 64 bit-varianten. Av det jeg har lest, så er det ingen vits i å kjøpe Windows 7 Ultimate, med mindre jeg vil ha XP-modus. Det finnes uansett andre programmer som gir XP-modus til alle Windows 7-varianter. Nå nærmer jeg meg veis ende. Det eneste som hindrer meg i å bestille alle delene i dag, er hva jeg skal velge av prosessor og hovedkort. Det står mellom i5-750 og i7-860 på prosessorfronten, mens Asus P7P55D P55 og Asus Maximus III Formula kjemper om hovedkortplassen. Hvis andre har noen innspill i denne saken, mottas det med takk. Jeg vil avslutte med å nevne at det er ganske sannsynlig at mange av mine konklusjoner mtp. komponentvalg er dårlige, da jeg tross alt ikke har vært oppdatert på PC-fronten siden GeForce 6000-serien var det feteste man kunne få tak i. Takk til alle som har orket å lese gjennom alt jeg har skrevet, og spesiell takk til Svenni212000 for hans glimrende råd. Jeg antar at jeg kommer til å bestille alle delene mot slutten av uka, så det gir meg litt betekningstid på hva jeg ender opp med. Midlertidig handleliste: PC-kjøp 2010, v1.8 - Intel Sum: 13 477 kr (studentrabatt + gratis frakt) Endret 29. desember 2009 av andir Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Om man tenker i denne rettningen, så er Asus Maximus III Formula Hovedkortet ganske rimelig. - Man må jo også tenke at det følger med et X-Fi lydkort, som ville kostet deg 600-700 kroner om du skulle kjøpt et tilsvarende lydkort løst. Da blir jo prisen på Asus Maximus III Formula rundt regnet 1200 kroner, noe som samsvarer med prisen til et P55 Hovedkort i low til mid klassen. Når det gjelder reviews så er dette en pekepinn og ikke fasit. Under tester er det produkt vs produkt som blir testet, og ikke system vs system. I ren duell så er nok Intel en soleklar vinner. Det testene ikke tar med er at AMD CPU og ATI GPU jobber sammen i noe AMD/ATI har kalt Stream, et slik system blir kalt AMD Dragon. I eksempelvis Cyberlink og Adobe programmene som er et av mange merker som støtter Stream, hjelper ATI skjermkortet prosessoren i redigering og konvertering av bilder og video. På bilder og video fronten så er et skjermkort mye raskere enn prosessor, noe som ikke er vanskelig å tenke seg. Så korte ned på denne lange historien, så ville en AMD Prosessor til 1000 kroner og et ATI skjermkort til 1000 kroner konvertert en videofil eller redigert et bilde raskere enn en Intel Core i7-975 prosessor til nesten 8000 kroner. >> Jeg vet at AMD og ATI produktene jobber godt sammen. Det jeg ikke vet er om og hvordan Stream funksjonen virker med en Intel prosessor og Intel hovedkort. ||- Merk nå at jeg ikke er noe AMD/ATI fan eller supporter. Jeg går ikke rundt iført T-skjorte med ATI logoen trykket på brystet for å si det slik. Jeg har ingenting imot nVidia eller Intel, men jeg har heller ikke problemer med å anbefale AMD/ATI produkter.-|| Når det gjelder Crossfire, så er det nok noen som har hatt problemer. Dessverre er det slik at når man ikke får noe til å virke og toplokket koker over, er det slik at man syter og klager i 10 forskjellige forum. Når noe fungerer utmerket derimot så skryter man gjerne i 1 forum, ofte sier man ikke noe i det heletatt. På denne måten får nettet det til å virke som Crossfire er som å danse med djevelen. Lenke til kommentar
andir Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Om man tenker i denne rettningen, så er Asus Maximus III Formula Hovedkortet ganske rimelig.- Man må jo også tenke at det følger med et X-Fi lydkort, som ville kostet deg 600-700 kroner om du skulle kjøpt et tilsvarende lydkort løst. Da blir jo prisen på Asus Maximus III Formula rundt regnet 1200 kroner, noe som samsvarer med prisen til et P55 Hovedkort i low til mid klassen. Godt poeng. Tenkte på dette selv, at et Asus P7P55D P55 og et ekstra lydkort (som ligger på rundt 400-600 kr) ville kostet like mye som Formula-kortet. Har dog lest at den innebygde lyden i de fleste nye hovedkort er såpass bra at et separat lydkort er delvis overflødig, men det er helt klart et pluss i Formula-kortets favør. Det testene ikke tar med er at AMD CPU og ATI GPU jobber sammen i noe AMD/ATI har kalt Stream, et slik system blir kalt AMD Dragon. Dette var jeg ikke klar over, men det høres fornuftig ut, mtp. at AMD kjøpte opp ATI. Skal søke litt og lese om det, og ta det til vurdering før jeg går til innkjøp. Det vil helt klart være billigere å velge et hovedkort med AM3-sokkel og en Phenom II X4 hvis dette gir en stor fordel på ytelsen til AMD/ATI ovenfor Intel/ATI. Hvis dette stemmer, så er den eneste ulempen at jeg har ingen aning om hva slags skjermkort jeg kommer til å kjøpe når jeg skal oppgradere. Dersom det er et GeForce-kort som yter best for pengene når den tid kommer, så vil ikke AMD Dragon ha noe å si. I så fall blir jeg til en grad låst fast til ATI-kort ved skjermkortoppgradering. ||- Merk nå at jeg ikke er noe AMD/ATI fan eller supporter. Jeg går ikke rundt iført T-skjorte med ATI logoen trykket på brystet for å si det slik. Jeg har ingenting imot nVidia eller Intel, men jeg har heller ikke problemer med å anbefale AMD/ATI produkter.-|| Når det gjelder innkjøp av PC-deler, er jeg av den oppfatning at man burde vurdere alle produkter og gjøre valg ut i fra hva som yter best, ikke hvem produsenten er. Hvorvidt det er Intel, AMD, ATI eller NVIDIA som har logo-en sin plastret på produktet har ingenting å si, så jeg er fullstendig enig. Unntaket er vel om to produsenter har laget produktene slik at de arbeider i en symbiose som øker ytelsen, som tilfellet med AMD/ATI. Når det gjelder Crossfire, så er det nok noen som har hatt problemer. Dessverre er det slik at når man ikke får noe til å virke og toplokket koker over, er det slik at man syter og klager i 10 forskjellige forum. Når noe fungerer utmerket derimot så skryter man gjerne i 1 forum, ofte sier man ikke noe i det heletatt. På denne måten får nettet det til å virke som Crossfire er som å danse med djevelen. "The vocal minority", ja. Det er godt mulig. Skal se om jeg finner mer informasjon om fordelene og ulempene med Crossfire. Blir mye lesing og mange spørsmål nå, men en såpass dyr investering som ny PC er ikke noe jeg hopper inn i uten å gjøre grundig research. Setter derfor stor pris på all informasjonen og anbefalingene du har kommet med så langt. Edit 1: Har lest litt rundt angående Intels 1156-sokkel, og i følge rykter kommer ikke denne til å vare så lenge. Det er bare et rykte, men hvis det er sant vil et hovedkort med AM3-sokkel være et langt bedre valg når det gjelder fremtidige oppgraderinger. Det er liten sjanse for at jeg kommer til å oppgradere prosessoren, men det er likevel en ulempe. Noen som vet noe mer om dette? Edit 2: De ryktene var visst basert på lite pålitelige kilder, så jeg setter spørsmål ved ryktets troverdighet. Uansett, har søkt og lest litt om AMD Dragon, men har ikke funnet så mye informasjon. Hvis jeg ikke finner ut mer innen i morgen, går jeg for Intel-oppsettet. Oppdaget nå at Win7 OEM har gått opp med 200 kr, så er kanskje best å bestille så fort som mulig, da jeg ikke vet når kampanjen på harddisken, i7 860-prosessoren, minnebrikkene, tastaturet og skjermen tar slutt. Endret 30. desember 2009 av andir Lenke til kommentar
andir Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2010 Har utsatt innkjøpet til nettbutikkene får inn ATI Radeon 5850-skjermkortene, men skal kjøpe skjermen nå. Har sjekket diverse nettbutikker, og det er en ting jeg lurer på: Hva er forskjellen på disse to skjermene, bortsett fra prisen? BenQ G2420HDBL 24" hos dustinhome.no BenQ G2420HD 24" hos netshop.no Er det LED-teknologien som gjør at prisen er så stor? Er det i så fall verdt 400 kr ekstra? Eller er det nøyaktig samme skjerm, bare prissatt forskjellig? Lenke til kommentar
Qweel Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 hva i helvete skal du med 800W PSU?! du har ett skjermkort og skal ikke overklokke? med ditt oppsett holder det med sånn 650W... Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) nekrofil much? Herre min hatt, denne tråden er et halvt år gammel Endret 28. juli 2010 av Maccan 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå