Gå til innhold

Føring av banklån/gjeld boligsameiet

Anbefalte innlegg

Boligsameiet vårt har tatt opp ett banklån for å dekke utgifter i forbindelse med opparbeidelse av felles uteområde. Hvordan fører jeg det regnskapsmessig, hvilke kontoer skal jeg bruke og må jeg oppdatere slike kontoer som 2050 Annen egenkapital?

Hvordan fører jeg så renter og avdrag innbetaling slik at man ser i regnskapet hvor mye som gjenstår på lånet fra måned til måned?

Hvis dette ligger i feil kategori så håper jeg dere kan flytte den og ikke slette innlegget.

Endret av Magelina
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hører vel under økonomi, ikke jus...

Opptaket av lånet krediterer du eiendelskonto for bankinnskudd, og debiterer gjeldskonto for langsiktig gjeld. (dvs bankkonto øker med x og gjeld "øker" med x)

Forbruket debiteres eiendelskonto for bankinnskudd og krediteres den relevante kostnadskontoen.

Tilbakebetaling:

- Avdrag debiteres eiendelskonto for bankinnskudd og krediteres gjeldskonto for langsiktig gjeld.

- Renter debiteres eiendelskonto for bankinnskudd og krediteres kostnadskonto for renter på gjeld.

Du rører ikke egenkapitalskontoene.

Lenke til kommentar
Dette hører vel under økonomi, ikke jus...

Opptaket av lånet krediterer du eiendelskonto for bankinnskudd, og debiterer gjeldskonto for langsiktig gjeld. (dvs bankkonto øker med x og gjeld "øker" med x)

Forbruket debiteres eiendelskonto for bankinnskudd og krediteres den relevante kostnadskontoen.

Tilbakebetaling:

- Avdrag debiteres eiendelskonto for bankinnskudd og krediteres gjeldskonto for langsiktig gjeld.

- Renter debiteres eiendelskonto for bankinnskudd og krediteres kostnadskonto for renter på gjeld.

Du rører ikke egenkapitalskontoene.

Tusen takk for hjelpen, da har jeg ihvertfall gjort det riktig. Tenkte det var best og dobbeltsjekke før jeg skulle kjøre årsoppgjør i januar.

Beklager at jeg la det inn på feil sted, men forhåpentligvis så flytter de posten ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...