Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer hvis et selvmord oppdages?

Gjest Guest_Lurer_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Lurer_*

Har bruker på forumet, men poster anonymt. Håper det er greit. Til saken:

Hva skjer dersom Ola prøver å ta selvmord, Politiet eller noen andre ser det og stopper Ola i siste liten...Blir Ola da tvangsinnlagt? Hva kan skje, eller kommer til å skje?

Har ingen planer om å ta selvmord selv, og ingen venner av meg heller. Bare lurte på hva som skjer dersom slikt oppdages :)

Mvh

PS! Håper jeg postet i rett forum...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Lurer_*
Selvmord er faktisk ulovelig, og kan straffes med opptil 21 år fengsel om du lykkes - men straffen kan bli vel vanskelig å sone.

I New York er straffen for å hoppe ned en skyskraper dødstraff.

Hva som kan skje:

Du blir nok innlagt på psykiatrisk.

Altså..Hvis Ola misslykkes med sitt selvmordsforsøk, så kan han altså ikke ende opp i fengsel for det?

Lenke til kommentar

Det som er ulovlig er direkte medvirkning til selvmord.

http://lovdata.no/all/tl-20050520-028-027.html#277

Personer som forsøker selvmord blir som regel gitt krisehjelp, med oppfølging av fagpersonel.

Desverre så er dette litt avhengig av hvor i landet det skjer, noen kommuner har veldig bra krisehjelp, mens andre er helt uaktsomme.

Hva er årsaken til at TS spør?

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selvmord er faktisk ulovelig, og kan straffes med opptil 21 år fengsel om du lykkes

Vis oss loven som sier at det er straffbart-

Vis oss loven som omhandler forsøk på selvmord-

før du påstår noe som helst.

Det går under mord, da selvmord er at du dreper noen, altså deg selv. Sist jeg skjekket var maksstraff for mord livsstraff, 21 år.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Lurer_*
Det som er ulovlig er direkte medvirkning til selvmord.

http://lovdata.no/all/tl-20050520-028-027.html#277

Personer som forsøker selvmord blir som regel gitt krisehjelp, med oppfølging av fagpersonel.

Desverre så er dette litt avhengig av hvor i landet det skjer, noen kommuner har veldig bra krisehjelp, mens andre er helt uaktsomme.

Hva er årsaken til at TS spør?

Jeg har lurt på om man får samme straff som ved mordforsøk på et annet menneske.

Lenke til kommentar
Det går under mord, da selvmord er at du dreper noen, altså deg selv. Sist jeg skjekket var maksstraff for mord livsstraff, 21 år.

Dere har her i tråden linket til den nye straffeloven, som ikke er trådt i kraft enda, men jeg siterer fra §275:

"Den som dreper en annen, straffes med fengsel fra 8 inntil 21 år. "

og fra den gjeldende straffeloven §233: "Den, som forvolder en andens Død, eller som medvirker dertil, straffes for Drab med Fængsel i mindst 6 Aar. "

Lenke til kommentar
Gjest Guest_gaz_*
Har bruker på forumet, men poster anonymt. Håper det er greit. Til saken:

Hva skjer dersom Ola prøver å ta selvmord, Politiet eller noen andre ser det og stopper Ola i siste liten...Blir Ola da tvangsinnlagt? Hva kan skje, eller kommer til å skje?

Har ingen planer om å ta selvmord selv, og ingen venner av meg heller. Bare lurte på hva som skjer dersom slikt oppdages :)

Mvh

PS! Håper jeg postet i rett forum...

Det kommer helt ann på fastlegen din, hvis h*n vurderer deg som suicidal kan det skje det som skjedde med meg, jeg fikk 2 valg, frivillig innleggelse og tvangsinnleggelse. Eller h*n gir deg en pille og sier du skal holde sengen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...