Gå til innhold

Bo i (seil)båt

Lognas

Anbefalte innlegg

Jeg er en student med tilholdssted i Trondheim. Jeg leker litt med tanken om å anskaffe meg en seilbåt til å bo i. I denne tråden søker jeg spesifikt om tips til aktuelle båter, men alle innspill og tips er velkomne.

Jeg har ingen erfaring hverken med å bo i båt eller å seile. Kanskje er dette et problem, men det skulle ikke være uoverkommelig. Å seile lærer man fort(?) og boforholdene tilpasser man seg vel kjapt til.

Jeg ser etter en båt i prisklasse rundt 500 000 og en størrelse på rundt 30-40 fot. Jeg er en stor person så det viktigste punktet, hva gjelder bokomfort, er faktisk takhøyde. Dette punktet skulle utelukke mange modeller, antar jeg. Jeg liker å lage mat og vil absolutt foretrekke å kunne gjøre dette oppreist. Takhøyden i pantriet bør altså være +/- 210 cm.

Jeg ser for meg en tradisjonell seilbåt, eller en motorseiler med gode seilegenskaper. I første omgang vil jeg nok stort sett ligge til land og benytte båten som hybel. Etterhvert håper jeg det kan bli aktuelt med lange turer også, så båten bør kunne være egnet til å krysse store hav også. At man lett skal kunne operere båten ute på havet alene er også et poeng.

Som sagt er jeg bare på stadiet at jeg leker med tanken og noe kjøp er ikke aktuelt med det første. Linker til annonser er likevel ikke å forakte.

Tror folk det er mulig å oppdrive en komfortabel båt, som ikke krever mye renoveringsarbeid, i prisklassen jeg tar utgangspunkt i? I så tilfelle vil jeg gjerne høre om det. Konkrete tips om aktuelle båter er svært velkomne, men kom gjerne med alle mulige innspill.

Forresten, noe som forundrer meg litt er at nesten alle seilbåter er laget så lave. Dekksalong virker jo helt genialt. Hvordan kan det ha seg at dette er så lite utbredt? Jeg er hvertfall svært interessert i å høre om båter i min prisklasse som har dekkssalong, evt hvorfor dette kan være en dårlig idè.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, blir du sjøsyk?

For det andre så er det verdt å merke seg at om sommeren blir det helvetes varmt i båten og om vinteren blir det helvetes kaldt. Hvorfor seilebåt egentlig, de har aldri vært kjente for å være så fryktelig romslige. For ikke å glemme at de har mast som kan komme i konflikt med broer og ledninger. Videre har de også en kjøl som stikker et par meter ned og gjør at du må være ekstra obs på dybdene når du seiler innaskjærs.

Videre så er ikke båtplasser gratis. Båtplasser koster etter hvor de ligger, så da vil naturligvis de mer populære plassene koste kling.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Har ikke for vane å bli sjøsyk nei, på den annen side har jeg ikke noen erfaring i å være på liten båt i stor sjø. Så ja, jeg kan kanskje få litt mer erfaringer med akkurat dette, før jeg evt. velger å satse på båt. Men inntil videre får vi se bort fra dette.

Seilbåt virker mest aktuelt med tanke på eventuelle fremtidige langturer. Så er det jo romantikkfaktoren i det å kunne forflytte seg med ren vindkraft. Akkurat det blir jo en smakssak. Hva gjelder bruken som bolig til land er det sikkert større muligheter med motorbåter. Nå vil jeg likevel se på muligheten med seilbåt først. Hva gjelder kjøl og mastehøyde og de "problemene" dette medfører skal nok det gå helt fint.

Båtplasser og pris er selvsagt viktige faktorer og nei, jeg har ikke helt kontrollen på kostnader her. Jeg har lest flere artikler om folk som bor på båt, deriblant flere studenter. Det virker som om det er et godt alternativ, også økonomisk sett, å bo i båt. Så langt har jeg altså løselig konkludert med at dette må sjekkes nøyere opp i dersom vurderingen blir mer seriøs, men at det kan virke som pris av båtplass kan virke overkommelig. Gjestehavner brukes tydeligvis til langtidsutleie, utenom sommersesongen, til en grei penge.

Lenke til kommentar

Har selv bodd ombord i båt i flere mnd i slengen. Første båten var en eksklusiv Jeanneu Sun Odyssey 49 foter. Grei båt å seile, noe jeg nesten aldri gjorde, liker ikke å leve livet på skrå i lavere hastigheter enn 40 knop. :p

Uansett hvor bra man utnytter plassen ombord i en seiler kommer man ikke i nærheten av det arealet man har i en helplanende båt med motorene montert på brakett og akterkabin.

Endte til slutt opp med en 38 fots helplaner med 2 x Suzuki 225 EFI på brakett, akterkabin og dieselaggregat.

Var som å flytte fra liten campingvogn til stor villa, i tillegg flyttet sakene på seg når det var nødvendig eller ønsket. :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det jeg har fått høre av folk som bor i seilbåt er at det er trangt. Og til tider kaldt. Dessuten må du gjerne ut i snøen for å komme deg til dusj og bad om vinteren.

Men de samme folka anbefaler jo også boformen på det sterkeste.

Du har litt utfordringer når det gjelder takhøyde og pris.

Lenke til kommentar

Som sagt er jeg bare på det stadiet at jeg leker med tanken, foreløpig.

Momentene med snø og temperatur har jeg tenkt over ja. Også dette med (båt)plassen. Hovedhensikten med tråden var gjerne å få tips med hvilke modeller som kan være spesielt egnet. Det er klart det er mange praktiske momenter å ta hensyn til og påpekinger av disse er hjertelig velkomne. Foreløpig har det ikke kommet noe jeg ikke har med i tankene. Jeg har lest det jeg har klart å komme over på nettet, om å bo i båt.

Kanskje er det utfordringer som gjør dette til et umulig prosjekt for meg på nåværende tidspunkt, men det betyr nok ikke at jeg nødvendigvis legger planen på hylla for godt.

Takk til alle for tips og vink. Keep 'em coming. Som sagt er altså litt mer konkret informasjon rundt dette med plass/takhøyde spesielt ønsket.

Lenke til kommentar
Jeg ville tro at dette kanskje ikke er et forum som kan gi deg de svarene du nå leter etter. Prøv heller konkrete seilbåtfora. Da finner du mer kunnskapsrike brukere som kan hjelpe deg.

Det samme sa en til meg da jeg spurte om helserelaterte ting i dette forumet. Men det er jo vi brukerne som må jobbe for at dette ikke kun skal være et dataforum.

Bo i seilbåt: Optimalt hadde vel en Etap eller lignende vært, ettersom de har dobbelt og skumfyllt skrog. Da er isolasjonen mye bedre ihvertfall, og man slipper så mye kondensvann langs skrogets innvendige sider. Men en motorseiler (eller en seilbåt med dekkshus) har sikkert mye bedre bokvalitet, og fremfor alt lys. På de fleste seilbåtene er kjellerfølelsen litt vel vel stor synes jeg.

Har du sett deg ut noen favorittbåter?

Edit: Må bare legge til at han som sa det var bedre å spørre om helserelaterne ting i andre forum faktisk var lege.. haha! På forespørsel om hvilke andre forum som var bedre enn dette på helse visste han ikke om noen. så...

Endret av Heimdall
Lenke til kommentar
Da finner du mer kunnskapsrike brukere som kan hjelpe deg.

Hvorfor må brukerne i dette forumet være mindre kunnskapsrike enn noen andre?

Uansett, båtplassene sentralt i Trondheim vil jeg anta er dyre. På det verste koster det like mye som å leie en studenthybel og da går vitsen bort ved å bo i en båt. Riktignok er det ingen yacht det gjelder i denne tråden, men avlikevel.

En litt mer klønete løsning ville vært å ankre litt utpå fjorden for å unngå båtplass utgiftene, men da blir det upraktisk på den måten at du må seile inn til bryggene hver dag. Om ikke du har en god tenderbåt du kan bruke vel å merke.

Lenke til kommentar

SLIguy: Du har nok et godt poeng hva gjelder hva gjelder pris på plass. Uten at jeg kan garantere for tallene, tror jeg det koster rundt 4500 pr mnd for en sentrumsnær båtplass, med strøm. Legger man til investerings- og vedlikeholdskostnadene er nok ikke en båt som boform veldig konkurransedyktig på pris. Det kommer litt an på hvordan man setter opp regnestykket da. I forhold til en egen, fullt utstyrt hybel på 20 kvm i sentrum er kanskje ikke en båt m/plass så helt ille likevel. Friheten ved å kunne kaste loss i helgene er det kanskje vanskelig å sette en pris på? Er litt enig i det du sier om kjellerfølelsen i en kabin. Det hjelper ikke at interiøret oftest er veldig mørkt. Akkurat det går det nok an å gjøre noe med da.

Etter en hel del kikking på finn og litt annen googling er det to båter som har fanget min interesse; Hero 101 og Maxi 95. Etter hva jeg har fått inntrykk av er dette kvalitetsbåter i rette størrelse og prisklasse, med spesielt god bokomfort. Om de tilfredsstiller mine krav til takhøyde er jeg imidlertid noe skeptisk til. Om noen vet noe mer om disse modellene, setter jeg pris på evt info. Godt mulig er det at det er gode alternativ jeg enda ikke har kommet over.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vel i lillesand der jeg bor, er det veldig stort miljø for og bo i seilbåt. det med leie av båtplass er sjeldent spesielt dyrt da du bor der jo om vinteren, kan hende du må betale en del rett før og rett etter sommerferien, men midtvinters så er det nesten gratis. i stor havner har du ofte strøm til samme pris, eller veldig billig fastpris noe du kan spare mye på, ofte så er det gratis Internett for de som bor i båt. de folk sier med at det er trangt og jævlig stemmer ikke helt, det kommer veldig ann på åssen type seilbåt du har. de som bor her i havna har som oftest splitter nye båter i 40-50fot størrelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...