Gå til innhold

Støyproblemer. Pc---> forsterker/hjemmekinoanlegg

Rasle

Anbefalte innlegg

Hei. Har fått et støyproblem etter at jeg kjøpte meg en ny kabel for å overføre lydsignal fra bærbar PC (Toshiba Qosmio x300) til Philips HTS3164 hjemmekinoanlegg.

Kabelen jeg har kjøpt er denne fra Clas Ohlson

Link

Grunnen til at jeg kjøpte denne er fordi minijack pluggen er vinklet noe som passer veldig bra grunnet plassering uttak for lyd.

Har tidligere hatt en rett minijack plugg/kabel og valgte da bare å forlenge denne.

Altså:

PC - NY kabel - gammel kabel - forsterker

Problemet er at med den nye kabelen oppstår det relativt mye støy som høres uavengig om jeg spiller av lyd eller ikke. Det eneste som påvirker støyen er volumet på forsterker mens volum på PC kun øker den lyden jeg faktisk ønsker.

Har også prøvd med KUN ny kabel mellom PC og forsteker noe som resulterer i like mye støy.

Det finnes dog en mulighet for å fjerne all støy. Nemlig å koble PCen fra strømnettet. Da forsvinner alt støy umiddelbart. Men siden jeg ønsker å bruke forsterkeren hele tiden er ikke det en egnet løsning.

For ordens skyld har jeg prøvd å koble lyden inn på forsterkeren på to forskjellige måter. "AUX in" og en "MP3 link" funksjon, som egentlig er en vanlig AUX inngang som benytter minijack, med samme resultat. Støy.

Noen som har noen forslag på hvordan dette kan løses? Alle tips tas i mot med stor takk.

Still gjerne spørsmål om du trenger mer informasjon. Er veldig intressert i å løse dette problemet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp en skikkelig kabel som er skjermet, og lang nok. Stikk innom en "skikkelig" hifi-butikk, eller finn en kabel på nett. Alternativt kan du sette inn en jordbryter før anlegget, dette vil nok også løse mye av problemet, eventuelt så er en usb-basert dac, eller en annen digital-analog konverter noe som vil fungere bra. Analog rett fra pc til anlegg er sjelden en god greie.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Forsøk å koble strømmen på laptop-en til et annet strømuttak/kurs enn forsterkeren/anlegget ditt. Burde løse problemet ditt.

Det ville det nok gjort men problmet er at det er ingen andre kurser/uttak som ligger nærme nok til at det er praktisk mulig. Men jeg kan jo kanskje gjøre et forsøk bare for å se om det er det som er problmet. En skjøteledning skulle alltids være mulig å finne.

Har du optisk lydutgang på laptopen din? I så fall kan du få perfekt isolering og bedre lyd ved å investere i en optisk lydkabel :p

Desverre ingen optisk lydutgang. Men takk for tipset!

Lenke til kommentar

I og med at brummingen forsvinner når du trekker ut power til PC, er det temmlig sikkert en jordsløyfe som er problemet. (strøm som går mellom jordpunkter via skjerm/jord i signalkablene)

Har du kabel-TV kabel koblet til anlegget via andre bokser ? Hvia ja, prøv å koble fra denne. Om brummingen forsvinner, trenger du et galvanisk skille på kabel-TV kabelen.

Pass på at alle enheter i anlegget tas ut fra samme vegguttak via et grenuttak (skjøteledning med flere uttak). Hvis man henter power fra forskjellige kontakter, eller endatil fra to forskjellige grenuttak i samme kontakt øker risken for jordsløyfe og brum.

Prøv også å koble fra hverandre ulike deler av signalkjeden for å finne ut hvor du evt kan får brutt jordsløyfen.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...