Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil, hvilken type/modell?


Peder82

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er på utkikk etter en bil som har en fornuftig kombinasjon av økonomi, driftsikkerhet, komfort og design.

 

Pris =< 250 000

Størrelse: Golf klassen, kjører en del i byen og noen få turer på fjellet =<4personer

Drivstoff: Diesel virker som det mest fornuftige

Girkasse: Både manuell og automat er OK

Karosseri: minimum 4 dører

Årsmodell: Nyere er bedre, eldre enn 2004 er uaktuelt

 

Fra min egen søken har jeg kommet opp med følgende:

1. Civic 2,2 cdti, liker denne. Ligger det noe i at disse bilene har Toyota kvalitet og er Japan sitt svar på BMW?

2. Golf (1,9 tdi, 2,0 tdi, 1,4 tsi (dsg)), gode biler jeg har kjørt en del, samt mulig å få den fine dsg kassa

3. Civic 1,8, litt merkelig "motorkontroll", sikkert for å spare suppe. Samt radioen virket svak, dette gjelder sikkert 1 plass også :\

 

A3 1,9 tdi og 2,0tdi: er nesten med, men synes den blir litt mye stasjonsvogn (Sportsback versjonen som er aktuell)

 

BMW 118d: Trolig for dyrt å eie, samt at jeg tror det er tryggere med forhjulsdrift på vinterføre

 

Mazda 3: Litt kjedelig

 

Auris 1,4d: *gjesp*, men er ikke helt utelukket grunnet biløkonomi

 

Prius: testet den aller nyeste og må si jeg ble negativ etter prøvekjøringen, føltes ut som om den hadde en strikkmotor og inni bilen var det en blikkboksfølelse. Ga følelse av å høre til i en klasse under golfklassen synes jeg.

 

Polo: for liten

 

Jaja, noen som har noen formeninger eller tilskudd til min søken?

Endret av Peder82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nissan Qashqai?

 

Disse må jeg se nærmere på, blir vel 1,5 diesel som i så fall er aktuelt. Den ser litt større ut en hva jeg hadde tenkt meg, men sikkert perfekt til fjellturene.

 

Er Nissan noe bra da? Eneste jeg vet om dem er primeraene fra 90-tallet som rusta bort.

 

Takk for tilbakemeldinger så langt :)

Lenke til kommentar
Hei, har du kjørt 1.4 tsi.

Utrolig flott motor å kjøre, drar helt fra bunn og meget stillegående.

Lavt turtall på langkjøring også med 6 trinns kasse.

Denne har vesentlig bedre komfort enn diesel, kan ikke sammenlignes.

 

Jepp, har sett litt på denne:

Golf TSI

 

Er redd for at det er mye som kan bli dyrt å vedlikeholde etter hvert, er jo både kompressor og turbo.

Samtidig så kjører gjerne de som kjøper seg slike biler litt hardt, og jeg har ikke råd eller lyst på en helt ny.

Også bruker de mer suppe, samt at suppa er dyrere.

 

Men det er fristende.

Lenke til kommentar
Vent til neste år og sett alle de stygge bilene du har vurdert til nå i skyggen av denne:

alfa-romeo-giulietta-04-12-09.jpg

 

Hvis design hadde vært mitt eneste kriterium, så ja. De har kopiert løsningen for å åpne bakdørene fra Civic =)

 

Om økonomi er så viktig for deg så tror jeg Toyota Auris 1.4 D4D vil falle i smak.

 

Men Civic er jo så mye finere, er virkelig Auris så mye bedre på kvalitet og biløkonomi?

 

Edit: for mye juleribbe, ser jo ikke hvordan jeg staver

Endret av Peder82
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Nissan Qashqai?

 

Disse må jeg se nærmere på, blir vel 1,5 diesel som i så fall er aktuelt. Den ser litt større ut en hva jeg hadde tenkt meg, men sikkert perfekt til fjellturene.

 

Er Nissan noe bra da? Eneste jeg vet om dem er primeraene fra 90-tallet som rusta bort.

 

Takk for tilbakemeldinger så langt :)

 

Kjører Qashqai på kjøreskolen, forsåvidt en ålreit bil som tåler litt juling (hvis du har noen som skal øvelseskjøre f.eks.). Det negative er at den er litt slapp og kjedelig. Ja, jeg er ganske fersk og har ikke kjørt så mange biler, men den topper ikke lista over de jeg har prøvd for å si det sånn. :p

Lenke til kommentar

Qashqai er fine å se på, men går dårlig og har tilnærmet null plass inni. Så du må ha med skiboks hvis du skal på fjellet. Det er mye mere plass i en liten golf faktisk ;)

 

Av de valgene du har kommet med, så hadde jeg helt klart valgt golf, fordi om jeg hater fwd... at noen synes alfa er fin beviser jo bare at smaken er som baken... delt ;)

Lenke til kommentar

Som nevnt over her - 1,4 TSI-motoren er en av de desidert beste motorene som finnes på markedet nå.

 

Jeg tror nok ikke 1-serie vil være noe dårligere valg enn Golf og A3 kvalitetsmessig. Om FWD er tryggere på vinterføre er jo forsåvidt en argument. Bakhjulsdrift er morsommere, men hvis du kun skal kjøre rolig så vil ESP-systemet holde bakhjulene i sjakk uansett.

 

Er det siste versjonen av Mazda 3 du kikker på? Jeg syntes de er flotte å se på. Mye mer spennende enn både Golf og A3, men det er jo en smakssak. De er også flotte å kjøre, men personlig syntes jeg 1,6-literen mangler litt sprut. De er også forholdsvis kjipe inni i forhold til tyskerne.

 

Civic er også helt kalrt en flott bil. Den er spesiell, men har nest best kjøreegenskaper i dette selskapet (kun slått av BMWen), og er jo kjent for kvalitet. 2,2-literen er jo en flott dieselmotor også. :)

 

Lykke til med bilvalget!

Lenke til kommentar
Hei, har du kjørt 1.4 tsi.

Utrolig flott motor å kjøre, drar helt fra bunn og meget stillegående.

Lavt turtall på langkjøring også med 6 trinns kasse.

Denne har vesentlig bedre komfort enn diesel, kan ikke sammenlignes.

 

Jepp, har sett litt på denne:

Golf TSI

 

Er redd for at det er mye som kan bli dyrt å vedlikeholde etter hvert, er jo både kompressor og turbo.

Samtidig så kjører gjerne de som kjøper seg slike biler litt hardt, og jeg har ikke råd eller lyst på en helt ny.

Også bruker de mer suppe, samt at suppa er dyrere.

 

Men det er fristende.

Vanskelig å si med tanke på vedlikehold, men har ikke sett noe spesielt med disse motorene enda. En fordel er at det er registerkjede på de, trenger ikke byttes.

 

Når det gjelder bensinforbruk skal du jaggu finregne på kronene hvis du synes en sånn bruker mye. Kan kjøre ganske friskt med en sånn før den bruker over 0.7-0.8 på mila. Fin langkjøring er du nok nærmere 0.5. Og med sammenligning mot biler med diesel er det ikke mye tvil, denne er vesentlig mer komfortabel og du slipper den stygge diesellyden og alle de andre ulempene en dieselbil har. 

 

 

 

 

 

Om økonomi er så viktig for deg så tror jeg Toyota Auris 1.4 D4D vil falle i smak.

Jeg har kjørt en sånn en. Helt ålreit bil for all del, men (gjesp) den var ikke noe å skryte til naboen om nei. 1.4 diesel motoren var en snodig liten rakker, helt totalt dau før 2500 rpm, så kom det et lite skyv som sluttet igjen en stund før 4000. Det ble mye giring på den bilen, og det var også diverse andre ting som ikke var så bra. Jeg syns det var en helt ålreit bil, men det meste med den bar preg av at den var billig laget. Man måtte hele tiden tyne motoren for at det skulle gå noe særlig, og den brukte heller ikke noe spesielt lite suppe, cirka 0.65 på blandet stod det på kjørekomputeren. Noe jeg ikke ble videre imponert av i forhold til at det var så lite krefter i bilen. 

Lenke til kommentar

Veldig mange som er positive til TSI, det er virkelig et spennende alternativ, men er som sagt redd for at jeg skal bli flådd av et Volkswagen verksted i etterkant. Venter litt på at det skal komme en med DSG kassa til en fornuftig pris til salgs.

 

Venter også på at det skal komme en Civic 2,2 cdti som ikke er oransje til salgs, samt en OK pris.

 

Ellers vil jeg si tusen takk for alle tilbakemeldinger så langt. Legger til litt mer spesifikke svar under

 

 

 

 

Her har du da en kanonflott bil?

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20311022

 

Quatro med 140HK'ers diesel med bra utseende.

 

Golf 1.4TSI er og anbefale. Virkelig fine motorer! Vertfall de jeg har kjørt.

 

Jeg synes den bilen har kjørt for mye! Er ikke verdt for den prisen. :ermm:

 

Hadde den hatt 5 dører og ~70 000 km hadde den vært rå, men da hadde vel prisen vært en annnen.

 

 

Qashqai er fine å se på, men går dårlig og har tilnærmet null plass inni. Så du må ha med skiboks hvis du skal på fjellet. Det er mye mere plass i en liten golf faktisk ;)

 

Av de valgene du har kommet med, så hadde jeg helt klart valgt golf, fordi om jeg hater fwd... at noen synes alfa er fin beviser jo bare at smaken er som baken... delt ;)

 

Qashqai er dermed uaktuelt.

 

 

Som nevnt over her - 1,4 TSI-motoren er en av de desidert beste motorene som finnes på markedet nå.

 

Jeg tror nok ikke 1-serie vil være noe dårligere valg enn Golf og A3 kvalitetsmessig. Om FWD er tryggere på vinterføre er jo forsåvidt en argument. Bakhjulsdrift er morsommere, men hvis du kun skal kjøre rolig så vil ESP-systemet holde bakhjulene i sjakk uansett.

 

Er det siste versjonen av Mazda 3 du kikker på? Jeg syntes de er flotte å se på. Mye mer spennende enn både Golf og A3, men det er jo en smakssak. De er også flotte å kjøre, men personlig syntes jeg 1,6-literen mangler litt sprut. De er også forholdsvis kjipe inni i forhold til tyskerne.

 

Civic er også helt kalrt en flott bil. Den er spesiell, men har nest best kjøreegenskaper i dette selskapet (kun slått av BMWen), og er jo kjent for kvalitet. 2,2-literen er jo en flott dieselmotor også. :)

 

Lykke til med bilvalget!

 

Takk, det er ikke så lett.

 

 

Mazda 3 er det jeg har sett på, men den blir litt kjedelig synes jeg.

 

Hei, har du kjørt 1.4 tsi.

Utrolig flott motor å kjøre, drar helt fra bunn og meget stillegående.

Lavt turtall på langkjøring også med 6 trinns kasse.

Denne har vesentlig bedre komfort enn diesel, kan ikke sammenlignes.

 

Jepp, har sett litt på denne:

Golf TSI

 

Er redd for at det er mye som kan bli dyrt å vedlikeholde etter hvert, er jo både kompressor og turbo.

Samtidig så kjører gjerne de som kjøper seg slike biler litt hardt, og jeg har ikke råd eller lyst på en helt ny.

Også bruker de mer suppe, samt at suppa er dyrere.

 

Men det er fristende.

Vanskelig å si med tanke på vedlikehold, men har ikke sett noe spesielt med disse motorene enda. En fordel er at det er registerkjede på de, trenger ikke byttes.

 

Når det gjelder bensinforbruk skal du jaggu finregne på kronene hvis du synes en sånn bruker mye. Kan kjøre ganske friskt med en sånn før den bruker over 0.7-0.8 på mila. Fin langkjøring er du nok nærmere 0.5. Og med sammenligning mot biler med diesel er det ikke mye tvil, denne er vesentlig mer komfortabel og du slipper den stygge diesellyden og alle de andre ulempene en dieselbil har. 

 

 

 

 

 

Om økonomi er så viktig for deg så tror jeg Toyota Auris 1.4 D4D vil falle i smak.

Jeg har kjørt en sånn en. Helt ålreit bil for all del, men (gjesp) den var ikke noe å skryte til naboen om nei. 1.4 diesel motoren var en snodig liten rakker, helt totalt dau før 2500 rpm, så kom det et lite skyv som sluttet igjen en stund før 4000. Det ble mye giring på den bilen, og det var også diverse andre ting som ikke var så bra. Jeg syns det var en helt ålreit bil, men det meste med den bar preg av at den var billig laget. Man måtte hele tiden tyne motoren for at det skulle gå noe særlig, og den brukte heller ikke noe spesielt lite suppe, cirka 0.65 på blandet stod det på kjørekomputeren. Noe jeg ikke ble videre imponert av i forhold til at det var så lite krefter i bilen. 

 

Registerkjede er notert og + i boka.

 

Hvis den er så tørst er den helt uaktuell, men dette må jeg søke litt rundt på nettet etter. Dau og tørst hører fortiden til.

 

Håper jeg ikke har utelatt så mange, men var så veldig mange svar =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...