Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan man bli tvangsinnlagt for å være psykotisk?

Gjest Guest_psykotisk_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_psykotisk_*

jeg har gått på medisin mot psykose for 2-3 år siden, men sluttet fordi at jeg ikke syntes noe om det.

nå misstenker jeg at jeg begynner å bli litt psykotisk. jeg er ingen lege så jeg vet ikke om jeg er det. jeg kan blandt annet være redd for mitt eget speilbilde, plutselig bevæpne meg med kniv å lete etter fiender i huset, høre lyder og svake stemmer og annet.

kan jeg bli tvangsinnlagt for å si det til psykiateren min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_psykotisk_*

meg igjen. har også trodd at jeg har vært død i en uke. er også ekstremt deprimert nå, tenker på å drepe meg før nyttår, og det jeg at jeg bli innlagt for å si med detaljer.

om jeg blir innlagt for psykose kan jeg dra når jeg vil? hvordan slipper man fri? kan man få tilrettelegging med at man kan ha med for eksempel playstation og PC?

Lenke til kommentar
jeg har gått på medisin mot psykose for 2-3 år siden, men sluttet fordi at jeg ikke syntes noe om det.

Så da er det bedre å være syk...

Du kan fort komme i en situasjon der du også skader eller tar livet av andre så for både din egen del og dine nærmestes del bør du begynne på medisinene igjen hvis legen mener det er rett.

Lenke til kommentar

jeg ble innlagt på tvang. jeg ville ikke inn på det sykehuset og rømte en gang.

blir du lagt inn på tvang får du all hjelpen du trenger og all medisinen du behøver. det tar lang tid å hente seg inn igjen, i mitt tilfelle 5 år. men det går an, selv om man ofte går og er redd for at psykosen skal returnere.

det er ikke noe å være redd for, det å bli innlagt. du møter mange som kan være med og gjøre problemene dine mer håndterlige. selv om skallen kan bli litt "varm" av psykosen, så vær så snill å ikke ta livet ditt.

Lenke til kommentar

Man har egne lover for slikt i Norge, det kalles tvungen psykisk helsevern. Dette angår da rusmisbrukere, gravide rusmisbrukere og psykisk syke mennesker. Siden jeg antar du ikke er en gravid rusmisbruker så må det en legeerklæring til, det må altså bli sett på som en nødvendighet at du legges inn. Eneste vilkår så vidt jeg kan huske er at frivillig helsevern skal ha vært forsøkt* før man kan legges inn mot sin vilje.

Du kan slå opp på lovdata.no for en nærmere titt siden jeg bare siterer på husken.

EDIT: Her er en link;

http://lovdata.no/all/tl-19990702-062-004.html#4-4

Lykke til. :)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Heisann!

Ta kontakt med legen din, evt. legevakten og be om en vurdering av deg selv. Du kan be om å bli innlagt på frivillig grunnlag, og kan da skrive deg ut når du vil. Dersom du legger deg inn og legene der anser at du er "for dårlig" til å klare deg selv, blir du overført til tvunget psykisk helsevern, og de har da muligheten til å holde på deg for å beskytte deg selv.

Vær klar over at legene her kjenner DITT beste bedre enn du gjør selv... Virkelighetsoppfattelsen er desverre en av de tingene som er temmelig skjeiv dersom man er psykotisk (ligger i definisjonen). Altså; la noen andre vurdere din situasjon, og ikke stol absolutt på egne vurderinger i disse fasene.

/TH

Lenke til kommentar
Gjest Guest_psykotisk_*

off jeg er ganske redd for å si at jeg muligenss begynner å bli litt psykotisk og at jeg vil drepe meg selv, takler ikke tanken på å være innlagt. han psykiatern kommer til å bli rabiat å stenge meg inne.

noen som vet om man kan ha playstation og PC med seg om man blir innlagt? hva skal jeg gjøre med jobben om de stenger meg inne?

Lenke til kommentar

Det må vel være bedre for deg å få hjelp nå før det blir værre?

Du forteller dette på en redelig måte og viser sykdomsinnsikt, så jeg vil tro at hvis du oppsøker lege/psykiater blir du satt på medisiner og evnt. rådet til en frivillig innleggelse.. Så lenge du ikke viser deg synlig psykotisk så skal det litt til at de tvangsinnlegger deg... Men mitt råd er å gå med på en frivillig innleggelse, da kan du som andre skriver skrive deg ut når som helst, og du får jo permisjoner og utgang.. Det kommer som sagt ann på hvor alvorlig det er..Men ut ifra hva du skriver er du jo fullt klar over hva som er vrangforestillinger og ikke.

Det er nok ikke vanlig med tv på rommet, så det er vel ikke så populært å koble opp play station i fellesstuen.. men hvis du har sånn håndholdt er du fri til å bruke den så mye du vil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hva man får ha med seg og ikke er avhengig av den enkelte avdeling og det enkelte behandlingsopplegg... Hvor jeg jobbet var det slik at det var 100% individuell vurdering for alle hva de fikk ha med seg, avhengig av sykdomsbilde.. Noen hadde datamaskin og Playstation, andre hadde plastbestikk, noen blader av tvilsom karakter og en plastkopp...

Som sagt, la deg vurdere så legger legene opp løpet ift. hva som passer best for deg.

/TH

Lenke til kommentar

hei. jeg jobber i psykiatrien. Psykisk Helse er der for å hjelpe deg. du går til dem og får et tilbud om hjelp, hvis du ikke vil ha det kan du dra når som helst! på samme måte som at ingen tvinger deg til å få behandling på et sykehus.

ved særtilfeller kan folk bli tvangsinnlagt, dette ved store farer for andre eller seg selv. selvmordstanker i seg selv er ikke grunnlag for tvanginnleggelse.

skriver som gjest grunnet min stilling i psykiatrien.

mitt råd!, gå til din fastlege, du vil få time hos psykiater eller psykolog. kun rådføring og muntlig undersøkelse. du kan få et tilbud om innleggelse, ikke tvang.

rotete innlegg, sorry

Lenke til kommentar

Hei..

Tråder som omhandler selvmord blir automatisk stengt på dette forumet i henhold til gitte føringer.

Anbefaler trådstarter å ta kontakt med fastlege/ legevakt.

Det er også mulig å ringe Mental helse sin kontakttelefon på 116 123

MVH

KVTL

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...