Gå til innhold

Tips til trening og kosthold..

Anbefalte innlegg

Hei, er en jente på 14 som har lyst på en slank, fin og veltrent kropp før sommeren, skal begynne etter nyttår. Siden jeg er såpass ung så vet jeg ikke hvor mye jeg kan gjøre.

Jeg er 175 høy (har sluttet å vokse) og veier 65 kilo (er det forresten mye?). Jeg trener boksing 2 (av og til 3) ganger i uken i ca. 1 og en 1/2 time, men jeg trener ikke noe ellers, så derfor lurer jeg på hvordan jeg kan trene hjemme. Noen som kan komme med noen tips om hvordan jeg kan trene? Det blir vanskelig å trene i over 1 time hver dag, fordi jeg har det ganske travelt med skole og lekser, så jeg vil ikke at treningen skal gå utover det. Jeg bor i et område hvor det ikke er noen bra steder å jogge. Det er bare fjell og skog og mark her (altså bare oppover bakker).

Hva slags mat må jeg spise for å ikke gå mer opp i vekt og ikke få noe særlig mer fett på kroppen? Hva må jeg spise til frokost? Har lest om mange tips om frokost, men de pleier alltid å være så kompliserte å lage og man bruker så lang tid på å lage den! Så det må ikke ta mer en maks 10 min. Jeg pleier alltid å spise 1 eller 2 skiver til frokost, men jeg er så lei av å ha spist det hver dag i 10 år! Jeg står opp kl 6 og spiser alltid frokost med det første.

Mitt neste måltid (lunsj) pleier å være på skolen kl 11 og da blir det skiver (igjen!) som har lugget i en matboks i 4-5 timer... Hva kan jeg ta med på skolen? Gjerne noe som tåler å ligge en stund i matboksen og som ikke begynner å stinke noe fælt og som holder en mett noen timer fremover. Det er så utrolig dumt at skolelever her i Norge ikke får gratis mat på skolen! Jeg skjønner det bare ikke. Norge er jo liksom verdens rikeste land, men vi får ikke mat på skolen?! Mange "fattige" land her i Europa får til og med skolemat.

Jeg pleier alltid å være skrubbsulten da jeg kommer hjem, og tiden mellom kl 13 og 15 pleier jeg alltid å ha vondt i magen siden jeg er så sulten og har vanskeligheter med å konsenterer meg på skolen. Vi får jo ikke lov til å spise på skolen utenom lunsjpausen...

Men ja, mitt neste måltid er da middag og det spiser jeg da jeg har komt hjem ifra skolen ca kl 16.00, så det er et stort "mellomrom" ifra forrige måltid. Middagen varier alltid. Det er alt fra pizza til fisk , men nå skal jeg droppe pizza og annen usunn mat. Noen som kan gi tips om en sunn, mettende middag? Og er det slik at da jeg spiser det samme hver dag at jeg ikke går mer opp i vekt da,eller er det omvendt?

Etter middag pleier jeg ikke å ha noen "faste" måltider, jeg vet ikke om det er så bra da men... Spiser joghurt, skiver, frukt og grønnsaker osv.

Har også hørt om proteinshaker , kreatinpulver (?) o.l, men jeg er vel altfor ung til å ta det, og jeg driver ikke akkurat med bodybuilding. Men er det ellers noen vitaminer jeg burde ta? Jeg tar bare b-vitaminer for å få sunnere hud og hår.

Håper på seriøse svar og gjerne legg ved noe annet viktig når det gjelder trening og kosthold! :)

Endret av Havanna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mat som gjør at du ikke går opp i vekt? hoho..

Mat = kalorier

Hvis du overstigger din kalorigrense om dagen, så går du opp i vekt, hvis du understigger og trener noen form for kardio så vil du ned i vekt.

Altså.

1: Spise mer enn du forbrenner, OPP I VEKT

2: Spiser mindre enn du forbrenner og holde deg aktiv, NED I VEKT.

3: Ikke overstige eller understigge, INGEN FORANDRING I KROPSMASSEN.

Har også hørt om proteinshaker , kreatinpulver (?) o.l, men jeg er vel altfor ung til å ta det, og jeg driver ikke akkurat med bodybuilding. Men er det ellers noen vitaminer jeg burde ta? Jeg tar bare b-vitaminer for å få sunnere hud og hår.

For ung? ikke noe aldersgrense på det. Det var en periode jeg tok proteinpulver for å få i meg proteiner om dagen, men nå trenger jeg ikke fordi jeg får i meg det jeg trenger fra mat og drikke.

Du sier at du er 175cm og veier 65kg.. Jeg er også 175, men jeg veier 75kg uten å ha direkte mye fett på kroppen. Det som teller er hva du synes. Imotsetning til deg prøver jeg faktisk å gå opp i vekt, hadde ikke noe imot å veie 85-90kg

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Mat som gjør at du ikke går opp i vekt? hoho..

Mat = kalorier

Hvis du overstigger din kalorigrense om dagen, så går du opp i vekt, hvis du understigger og trener noen form for kardio så vil du ned i vekt.

Altså.

1: Spise mer enn du forbrenner, OPP I VEKT

2: Spiser mindre enn du forbrenner og holde deg aktiv, NED I VEKT.

3: Ikke overstige eller understigge, INGEN FORANDRING I KROPSMASSEN.

For ung? ikke noe aldersgrense på det. Det var en periode jeg tok proteinpulver for å få i meg proteiner om dagen, men nå trenger jeg ikke fordi jeg får i meg det jeg trenger fra mat og drikke.

Du sier at du er 175cm og veier 65kg.. Jeg er også 175, men jeg veier 75kg uten å ha direkte mye fett på kroppen. Det som teller er hva du synes. Imotsetning til deg prøver jeg faktisk å gå opp i vekt, hadde ikke noe imot å veie 85-90kg

Takk for svar! Hehe, vet at mat inneholder kalorier. Jeg bare skrev litt feil, men håper du skjønner hva jeg mener. Høres ut som om du kan mye om dette her. Men hva "hjelper" kreatin pulver mot da? Er det noen andre ting jeg burde få i meg for å få best mulig resultat?

Angående vekten din: gutter veier jo mer, men nå vet jeg ikke om du er gutt eller jente.. Vil du gå opp i vekt for å få mer muskler eller bare for å veie mer, og hvordan gjør du det uten å få mer fett på kroppen da?

Endret av Havanna
Lenke til kommentar

Du kan jo google/wikipedia protein og kreatin.

Jeg tror du som 14åring klarer deg lenge med boksing 2-3 ganger i uka, du kan jo evt gå/jogge ute i marka de dagene du ikke bokser.

Spis ofte men lite, 5~ ganger pr dag.

God frokost, frukt i et friminutt, lunsj, middag, kvelds.

Spis godt tidlig på dagen å mindre på kvelden.

Lenke til kommentar
Du kan jo google/wikipedia protein og kreatin.

Jeg tror du som 14åring klarer deg lenge med boksing 2-3 ganger i uka, du kan jo evt gå/jogge ute i marka de dagene du ikke bokser.

Spis ofte men lite, 5~ ganger pr dag.

God frokost, frukt i et friminutt, lunsj, middag, kvelds.

Spis godt tidlig på dagen å mindre på kvelden.

Føler at jeg må gjøre noe mer enn bare boksing. Vil trene mage, rumpe/lår, men vet ikke helt hvaslags øvelser jeg må gjøre for å få noe effekt. Nå har jeg jo tid helt til sommeren og, så mye kan ha skjedd på den tiden.

Noen tips til HVA jeg kan spise til frokost og lunsj da? Og gjør det noe hvis jeg spiser det samme til frokost og lunsj hver dag, eller må jeg ha forskjellig mat hver dag? Trenger flere tips til hva jeg kan spise!

Jeg har da et annet problem ... Med en gang når jeg ser en sjokolade på kjøkkendisken da havner den i magen min.. :hrm: Finnes det noen måter å unngå søtsug på, og er søtsaker helt utelukket?

Lenke til kommentar

Kreatin:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=260

Vil du gå opp i vekt for å få mer muskler eller bare få å liksom veie mer, og hvordan gjør du det uten å få mer fett på kroppen da?

Jeg går opp i vekt forsåvidt for å legge på meg mer muskler ja, liker også å veie mer enn de skinnyene i klassen min som veier i overkant av 50-60kg.

Vektøkning, også kalt bulk. Man vil legge på seg litt/mye fett under en bulk og litt/mye fettfrimasse. Det hele spørs jo hvordan du trener og hvordan du setter opp kostholdet. For å minmalisere fettøkningen og maksimalisere fettfrimasse økning pleier jeg å ta det rolig med kaloriene og kjøre et styrke og kroppsbygger program. Programmet blir ofte delt inn i powerlifting også kroppsbygger, der jeg kjører de første øvelsene som lav-reps og tung vekt, deretter høy-reps og litt lettere vekt. På den måten får du både gitt musklene en omgang og tømt glukose lagrene i musklene. Det jeg mener med ta det rolig med kaloriene er å følge med på kroppen og se hvordan den reagerer. For eks, jeg regner ut min dageligkalori intakk, la oss si at det er 2000kcal, og med all aktiviteten jeg driver med kommer jeg oppi mot 3000kcal opm dagen. Fra der vet jeg at jeg trenger 300-700kcal for å gå opp i vekt, så første uken prøver jeg 3330kcal. Går jeg ikke opp i vekt, kjører jeg på med 3400kcal, hvis ikke. Så kjører jeg på med 3500kcal, hvis vekten plutselig går opp mer enn 1kg, går jeg mot 3450kcal. Og beregnser ca hvor mye. Det er om å gi kroppen akkurat nok mat til å bygge muskler, gir du den mer vil resten bli lagret som fett.

Noen tips til HVA jeg kan spise til frokost og lunsj da? Og gjør det noe hvis jeg spiser det samme til frokost og lunsj hver dag, eller må jeg ha forskjellig mat hver dag? Trenger flere tips til hva jeg kan spise!

Jeg har da et annet problem ... Med en gang når jeg ser en sjokolade på kjøkkendisken da havner den i magen min.. icon2.gif Finnes det noen måter å unngå søtsug på, og er søtsaker helt utelukket?

Sånn pleier min frokost og lunsj å være:

Frokost:

5dl melk

100g havregryn

2 egg (100g)

2 ss olivenolje.

Lunsj:

Varm mat fra skolen (kokken har fokus på god helse, så det blir alltid en posjon med kjøtt/kylling/fisk, en med poteter/pasta/ris og en med grønnsaker.)

Du trenger ikke å utelukke søtsaker, men GOD! begrens det! Men brus, det kan du bare utelukke med en gang. Jeg har forsåvidt ikke drukke brus på snart 8 månder, mc donalds mat har jeg ikke spist på snart 1,5 år, og søtsaker som sjokolade pleier jeg å begrense mot 50g i uken. De første ukene med mindre snop blir vanskelig, så etterhvert begynner du å glemme det. Jeg kan lett sitte på tentamendagen og se alle drikke brus og spise hauevis med sjokolade uten at det bryr meg.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Sykling er bra for rumpe og lår, magemuskler trener du vel på boksingen.

Maten syns jeg ikke du bør tenke for mye på annet enn at du får i deg normal sunn mat og ikke mer enn 1800-2000kcal pr dag og at du bør få i deg greit med proteiner. Proteinene får du i deg hvis du spiser normalt.

Begrens godterier og brus til lørdag, du trenger ikke å ta helt av som Pijus her. Det er tross alt stor forskjell på å være sunn og godt trent og å være fanatisk.

Lenke til kommentar

Anbefalinger fra helsemyndighetene er en halv sukkerdrikke i uken, og ungdom i 14-18 alderen drikker jo stort mye mer enn det. Ja, jeg var også en snoppegris før. 4 liter brus og over 500g sjokolade i uken, men etter jeg begynte å trene, etter at jeg begynte å bry meg om utsende og muskler. Stoppet jeg snoppingen.

edit:

De gangene du faktisk kan spise sjokolade uten å få dårlig samvitighet, er etter treningen. Da må du fylle opp glykon lagrenene, og en sjokolade passer ganske bra til oppgaven. Ikke akkuratt sunt, men det er faktisk de gangene kroppen kan nyttegjøre sjokoladen.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar!;) Sykling i vintermånedene november-februar går ikke siden det er så mye snø her. Men tenker på å begynne å sykle til våren. Tenker på å løpe intervaller, har hørt at man får bedre kondis av det og er det slik at man forbrenner mer kalorier med det?

Har dere noen videoer av øvelser jeg kan gjøre hjemme? Har ikke noen treningsapparater...

Jeg har gått på magedans og det var faktisk der jeg begynte å se resultater på magen (!). Så jeg anbefaler magedans. Man bruker mange forskjellige magemuskler når man ruller på magen og sånt. Men tviler på at gutter/menn vil begynne med det :p

Men hvis jeg kommer til å trene boksing 2 ganger i uken i 1 og en 1/2 time og de 5 andre dagene trene hjemme, har jeg bruk for kreatin da? Eller kan jeg ta det da?

Faktisk så drikker jeg ikke brus.. Synes det er altfor søtt og jeg er ikke glad i kullsyre. Hehe, så det er jo bra. Men skal prøve å holde meg unna sukker, og kanskje bare spise litt søtsaker 1 gang i uken.

Pijus: Drikker du 5 dl melk eller blander du det sammen med havregryn? 5 dl er ihvertfall sykt mye!

Jeg har ikke fått noe svar på det med angående kostilskudd. Er det viktig å ta vitaminer/multivitaminer? Som sagt da tar jeg bare b-vitaminer.

Lenke til kommentar

Ingen grunn for deg til å bruke kreatin nei.

Det er hovedsaklig hvis man skal bygge muskler at det er "behov" for å bruke kreatin.

For deg som er så ung og bare vil bli veltrent, klarer du deg fint med løping,boksing og magetrening på kveldene i tillegg til et sunt og godt kosthold da selvfølgelig.

Gå inn på thepiratebay.org og last ned noen treningsvideoer der, så finner du mange fine øvelser du kan drive med hjemme.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takker for svar igjen!

Jeg har et stort mål å få sett resultater til sommeren slik at guttene kommer til å titte og tenke "oh my god, what a body!" :innocent: Vil ikke være som de andre i klassen.. De er små og ganske umodne og utrente, men jeg har mer en "kvinne/voksenkropp" så jeg tror det er bra for meg å begynne å "tenke" litt mer på kropp og kosthold. Vil ikke slite med noe da jeg blir voksen.

Vil gå litt ned i vekt og. Kjenner mange kvinnelige boksere som er like høy som meg, men de veier bare mellom 51-55 kg. Så jeg føler meg ganske tung i forhold til dem, og jeg skjønner ikke hvordan de kan veie så lite.

Boksing er noe jeg trives med så det er noe jeg godt kunne ha holdt på med hver dag! Mitt mål er å begynne å gå på kamper om noen år, så derfor må det bli mer trening :yes: Pappa skal bli stolt av meg!

Sjekker på piratebay og youtube om jeg finner noen videoer.

Pijus: kommer til å lese om kostholdet ditt. Tror jeg også begynner å spise havregryn med melk, det er nå bedre enn brødskiver! Har hørt at egg også er sunt, men kan man spise det hver dag? Og må det være kokt eller stekt, og er det eggeplommen eller eggehvite som er sunnest?

Vet at jeg kommer med mange spørsmål, men trenger å få svar på alle spørsmålene mine før jeg begynner :!:

Lenke til kommentar

Oi.. Jeg trodde du var en gutt :p

Sorry ..

Egg er ikk farlig nei, har hendt noen dager at jeg har gått så langt opp mot 10egg om dagen. Blir jo litt surt hjemme når jeg ber mutter kjøpe en kartong med 24egg og 3 liter melk annen hverdag :p

Altså.. Det der med gutter veie mer enn jenter, det varierer ganske mye. Det er mange skinny gutter som ikke får i seg nok mat og veier rundt 50-60kg. Vi har en i 10 som veier 40kg og en i 8 som veier 30kg. De er kanskje 10 cm lavere enn meg, men de er undervektig i forhold til høyden.

edit:

En 14 år gammel jente som er 165cm høy og 65kg, skal veie 52-71kg

En 14 år gammel gutt som er 165cm høy og 65kg, skal veie 52-69kg

http://www.bcm.edu/cnrc/bodycomp/bmiz2.html

Så det gjør lite om dere jenter har litt mer fett på kroppen enn oss gutta. Du er forsåvidt en grei vekt for høyden din, er ikke akkurat så veldig glad i jenter som er under enært heller :ermm:

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Oi.. Jeg trodde du var en gutt :p

Sorry ..

Egg er ikk farlig nei, har hendt noen dager at jeg har gått så langt opp mot 10egg om dagen. Blir jo litt surt hjemme når jeg ber mutter kjøpe en kartong med 24egg og 3 liter melk annen hverdag :p

Altså.. Det der med gutter veie mer enn jenter, det varierer ganske mye. Det er mange skinny gutter som ikke får i seg nok mat og veier rundt 50-60kg. Vi har en i 10 som veier 40kg og en i 8 som veier 30kg. De er kanskje 10 cm lavere enn meg, men de er undervektig i forhold til høyden.

edit:

En 14 år gammel jente som er 165cm høy og 65kg, skal veie 52-71kg

En 14 år gammel gutt som er 165cm høy og 65kg, skal veie 52-69kg

http://www.bcm.edu/cnrc/bodycomp/bmiz2.html

Så det gjør lite om dere jenter har litt mer fett på kroppen enn oss gutta. Du er forsåvidt en grei vekt for høyden din, er ikke akkurat så veldig glad i jenter som er under enært heller :ermm:

Det går fint! :!: Fikk meg en latter nå!

Oi, 10 egg og så mye melk. Jeg føler med moren din! Men spiser du eggene kokt eller stekt på panne? Og du spiser jo havregryn blandet med melk, men er det ikke like greit å bare spise havregrynsgrøt da?

Sant det, at det varierer. Fy søren, 30 og 40 kg?! Det er LITE. De er virkelig skinny da. Det er ikke pent. Synes det er fint med mennesker med en normal og veltrent kropp. Sjekket nettopp BMI'en min og det stod noe sånt "...this girl is at healthy weight" så det er jeg nå glad for, men kunne godt ha komt ned i 60-62 til sommeren.

Men hvordan er det du trener og hvor ofte ?

Lenke til kommentar

Hvis du driver med boksing (regner med at du sparre også, da) regner jeg med at du får nok styrketrening på treninga. Hadde jeg vært deg hadde jeg holdt meg til jogging og litt egenvekttrening utenom.

Fin sport btw :thumbup:

Edit: Ikke ta BMI for seriøst, da det i mange tilfeller bare er bullshit. BMI tar ikke hensyn til om du veier mye pga fett eller muskler. Dvs at en normaltveiende men kvapsete og smålubben person gjerne får beskjed om at alt er ok. En godt person med mye muskler derimot kan gjerne få beskjed om at han er overvektig.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Oi, 10 egg og så mye melk. Jeg føler med moren din! Men spiser du eggene kokt eller stekt på panne? Og du spiser jo havregryn blandet med melk, men er det ikke like greit å bare spise havregrynsgrøt da?

Spørs hva jeg finner i kjøleskapet, har vi majones og noen brødskiver pleier jeg å koke noen av eggene og spise dem på skiven med masse majonness (mm)

Har vi laks så pleier jeg å steke eggene og spise dem på skiven med masse laks (mm)

Har jeg dårlig tid eller ikke gidder å lage noe pleier jeg å lett-koke dem og spise dem uten noe.

Jeg trener kroppsbyggning og styrke, la oss si. 50/50. Der jeg starter med å presse meg ut på begynnelsen av treningen med lav-repitisjoner og tung vekt det er for maks styrke, så går jeg mot kroppsbyggning trening der jeg tar litt lettere vekt og kjører flere repitisjoner. Også spiser jeg en god del mat for å legge på meg.

Målet er nok å bli en proff natural kroppsbygger.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Hvis du driver med boksing (regner med at du sparre også, da) regner jeg med at du får nok styrketrening på treninga. Hadde jeg vært deg hadde jeg holdt meg til jogging og litt egenvekttrening utenom.

Fin sport btw :thumbup:

Ja, vi sparrer, og pleier alltid etter trening å kjenne at jeg har trent hardt. Har faktisk vært på en kamp og, men ikke sånn "skikkelig" som man ser på tv. Var ikke lov å slå knockout :p

Mange som anbefaler jogging, men hvor lenge må jeg jogge og hvor ofte da? Og er det lurt å løpe intervaller og?

Boksing er digg :thumbup:

Lenke til kommentar

Jogging forbrenner for det meste fett og muskler. Når du jogger en god stund vil kroppen gå i "defend" modus og begynne å forbrenne muskler, du vil nok ikke kjenne det etter noen par joggeturer, men hvis du jogger hverdag i mer i en time, så vil nok musklene bli ganske nedslitt.

Intervaller derimot har en god anabolic effekt på musklene, og det forbrenner fett og sukker og minimalt med muskler. Skal jeg forbrenne kalorier, så velger jeg intervaller. Bare på 15 min intervall så kan du faktisk brenne opp til 500kcal og mer. Det ville tatt mye lengre tid med jogging.

marathoner_sprinter2.jpg

Som du kanskje ser, så er jogging en form for maraton og sprinting en form for intervaller.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Jogging forbrenner for det meste fett og muskler. Når du jogger en god stund vil kroppen gå i "defend" modus og begynne å forbrenne muskler, du vil nok ikke kjenne det etter noen par joggeturer, men hvis du jogger hverdag i mer i en time, så vil nok musklene bli ganske nedslitt.

Intervaller derimot har en god anabolic effekt på musklene, og det forbrenner fett og sukker og minimalt med muskler. Skal jeg forbrenne kalorier, så velger jeg intervaller. Bare på 15 min intervall så kan du faktisk brenne opp til 500kcal og mer. Det ville tatt mye lengre tid med jogging.

marathoner_sprinter2.jpg

Som du kanskje ser, så er jogging en form for maraton og sprinting en form for intervaller.

Når man jogger forbrenner man verken muskler eller fett.

Man forbrenner kalorier, altså energi. Hvor kroppen tar denne energien fra er avhengig av type aktivitet og intensitet.

Ved rolig jogging (langkjøring),altså lav intensitet, forbrenner man mer fett mer enn ved høy intensitet.

Skjønner at du tenker muskler for alle penga, men når hennes første pri er å gå ned noen kilo ville jeg i hovedsak anbefalt langkjøring utenom boksetreningene - hvor hun får god anaerob trening.

Hvor har du ifra at man forbrenner 500 kalorier og mer ved 15 minutters trening?!

Det tror jeg INGENTING på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...