erlendhagen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Om eg må betale en smule meir for et brukt 1DsM2 med +/- 50000 eksponeringer, er det likevel et godt kjøp? Spesielle ting en må sjekke? Lenke til kommentar
Plutoid Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Når du er usikker på hva du skal skjekke på 1Ds er du utenfor kjøpegruppen til 1Ds og 7D. Sats på 1000D eller 400D/500D. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Når du er usikker på hva du skal skjekke på 1Ds er du utenfor kjøpegruppen til 1Ds og 7D. Sats på 1000D eller 400D/500D. Herregud... klokka er ti på kvelden... -eg trur utifra innlegget ditt at du burde vore i seng for minst en time sidan... Spar meg (og forumet) for slik svada. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Du nevner jo ikke ett ord om hva du primært tar bilder av. Hvilken optikk har du? Hvor mye erfaring har du fra tidligere kamera? Hva er det du savner? Særdeles vanskelig å si om det ene kameraet er bedre enn det andre med null informasjon. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Eg har et 30D fra før, og har lenge hatt lyst til å gå opp til fullformat. No er 7D så godt spesifisert at eg er meir i tvil enn før. Alternativet har egentlig vore 7D kontra 5D Mk1/Mk2, inntil eg oppdaga at eg kan få et 1Ds Mk2 i samme prisområde. Betraktninger rundt objektivvalg er ikkje så nøye med her. Økt byggekvalitet/værtetting etc. på 1Ds Mk2 kontra 7D oppveier for meg ulempen med redusert skuddtakt. Motiva mine er godt varierte, med alt fra landskap, portrett, dyr til barn i leik. Spørsmålet koker kanskje ned til om et 3 år gammalt 1Ds Mk2 fortsatt er konkuransedyktig med 7D/5D/5D2, og har byggekvalitet til å vare i 3 år til... Endret 27. desember 2009 av erlendhagen Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Når du er usikker på hva du skal skjekke på 1Ds er du utenfor kjøpegruppen til 1Ds og 7D. Sats på 1000D eller 400D/500D. Dette er noe av det verre vås jeg har lest her(og her er det mye rart) Til trådstarter, kan desverre ikke hjelpe deg med valget, men lykke til! /frode Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Som du selv sier så verdsetter du byggekvalitet fremfor specs. Jeg er på lang vei enig i deg og kan absolutt anbefale 1Ds MkII. Filkvalitet er meget bra selv om det ikke har en million ISO slik som de nyeste kameraene har. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 Har nokon sett sammenligningstestar av støynivå og bildekvalitet på 1DsMk2 kontra 7D eller 5D/5D2? Det er mulig utviklinga går så fort at 1Ds er passè forlengst, men det er jo bare 3-4 år sidan det var blant det beste som gikk an å kjøpe... Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Det er jo to temmelig forskjellige kamera du har sett deg ut. - 7D er et nytt semiprofesjonelt kamerahus med tydelig fokus på actionfoto med sitt raske serieopptak og avanserte autofokussystem og høye oppløsning (i forhold til sensorstørrelse). Et mer reelt alternativ til dette vil etter min mening være et brukt 1D mkIII. Eventuelt et brukt 1D mkII hvis man vil spare lommeboka litt. - 1Ds mkII er forrige generasjons flaggskip for mote-, portrett- og produktfotografer etc. Enerådende fokus på bildekvalitet, men ikke noe actionkamera for utålmodige fotografer. Et mer reeelt alternativ til dette vil være 5D mk II. Eventuelt den eldre 5D brukt hvis man vil spare lommeboka. Endret 28. desember 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Trenger du panserkvalitet og ikke affiseres av vekt/størrelse og det faktum at huset er 3 år, så får du sikkert mye for pengene om du kjøper 1DsM2. I og med at du trolig er en allround fotograf, så hadde jeg uten å blunke kjøpt 7D. Du får et kjapt kamera med HD-video, en 3" skjerm med høy oppløsning, ny autofokusmodul, solid byggekvalitet og ikke minst et NYTT kamera. Godt valg :-) Endret 28. desember 2009 av olar0701 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Trenger du panserkvalitet og ikke affiseres av vekt/størrelse og det faktum at huset er 3 år, så får du sikkert mye for pengene om du kjøper 1DsM2. I og med at du trolig er en allround fotograf, så hadde jeg uten å blunke kjøpt 7D. Du får et kjapt kamera med HD-video, en 3" skjerm med høy oppløsning, ny autofokusmodul, solid byggekvalitet og ikke minst et NYTT kamera. Godt valg :-) Kan bare si meg enig i den konklusjonen. Tor Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Jeg ville også ha gått for en 7D, av samme grunner som Olar0701 ramser opp Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 Canon har bemerka at værtettinga på 7D er god.... -men er den sammenlignbar med værtettinga til 1D/1Ds-serien? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Canon har bemerka at værtettinga på 7D er god.... -men er den sammenlignbar med værtettinga til 1D/1Ds-serien? Tåler nok litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå