Mannen med ljåen Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Ingen av de tingene nevnt i innlegget over er påbudt ved lov. Hvorfor skal jeg gidde å ta med ID bare fordi en uskikket politimann kan finne på å be om det? Og hvordan skal fulle festdeltakere komme seg hjem fra fest uten å gå ut etter mørkets frembrudd i beruset tilstand? Dette er bare tull! Man skal ikke slutte å leve bare fordi man frykter politiet. Siden du ikke bryter noen lov, kan du være så full du vil, uansett hvor mørkt det er. Om det er smart, er en annen sak. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg har fått inntrykk av at hvis jeg vingler hjem og blir stoppa av politiet så tar de meg med et sted Jeg er redd for politiet Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Er det egentlig forbudt å være full på offentlig sted (gate, by, buss...) hvis man ikke rølper og herjer? Såvidt jeg vet, er det kun forbudt å DRIKKE. Alkoholen i magen og blodet teller ikke. Hvor full har man lov til å være på vei hjem fra fest, der man ikke kjører selv? Går grensa der man ikke kan ta vare på seg selv? Kan man være enda fullere, hvis venner hjelper deg hjem? Endret 2. januar 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 (endret) Det vil jeg gjerne ha godt svar på, prøver alltid å gå bakgater osv når jeg er full pga.usikkerhet Endret 2. januar 2010 av TheWankership Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Høres ut som et par politi folk som faen meg ikke har noe og gjøre i stillingen sin spør du meg... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Er det egentlig forbudt å være full på offentlig sted (gate, by, buss...) hvis man ikke rølper og herjer?Såvidt jeg vet, er det kun forbudt å DRIKKE. Alkoholen i magen og blodet teller ikke. Hvor full har man lov til å være på vei hjem fra fest, der man ikke kjører selv? Går grensa der man ikke kan ta vare på seg selv? Kan man være enda fullere, hvis venner hjelper deg hjem? Å forstyrre offentlig ro og orden er straffbart etter straffeloven § 350. Dersom du forulemper eller volder fare for andre kan du også straffes, samme bestemmelse. Politiloven § 9 fastslår at den som er en fare for seg selv eller andre kan innbringes i fyllearrest, og også den som forstyrrer offentlig ro og orden eller offentlig ferdsel. Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Lov til og drikke i offentligheten på nyttåraften ? Siden her i bygda har vi et fast drekka sted,i et kryss oppi gata her. Og der tar alle med drekka og raketter og alt mulig, og det er på en offentlig vei. Og det kommer alltid politi dit. I år stod var det 2 politi bilder som stod der fra halv 12-2. Og de bryr jo seg ikke noe om at alle drekker. ? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Vi er vel litt OT nå, men jeg lurer på hvordan henholdsvis politiet og loven definerer en fare. Er jeg farlig hvis jeg er stor og sterk, selv om jeg er snill som et lam? Bestemor er livsfarlig. Hun kan lage deilige kjøttkaker, og rent teoretisk sett, kan hun ha arsenikk i dem. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Dessuten blir det veldig tilfeldig da det blir den enkelte poiltibetjenten som bestemmer hva som skjer med deg. Jeg synes bare det er bittert hvis du jobber mot noe som krever rent rulleblad... Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Er jo uansett ikke noe og være redd for, en politi som skjeller deg ut og banner deg oppi trynet når du er høfflig mot ham og prøver og løse situasjonen på en ebst mulig måte. Du har optill flere vitner som så hva som skjedde nettop at du haiket, thumb up Veit at hadde det vært meg så hadde jeg tatt beina til nytte og løpt alt jeg orka om jeg ble utsastt for slik korrupsjon slash pengepressing fra lovens hånd Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Du er såvidt jeg har forstått pliktig å svare på spørsmål om identitet og bosted. Hvis du løper, følger de sannsynligvis etter. Da har du kanskje t.o.m. motsatt deg arrestasjon, og selv om de ikke skulle ha noe på deg, får de det da. Jeg har ingen juridisk peiling, og dette innlegget skal ikke leses som en fasit. Det er mer et spørsmål rettet mot juss-eksperter som f.eks. Krikkert. Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Du er såvidt jeg har forstått pliktig å svare på spørsmål om identitet og bosted.Hvis du løper, følger de sannsynligvis etter. Da har du kanskje t.o.m. motsatt deg arrestasjon, og selv om de ikke skulle ha noe på deg, får de det da. Jeg har ingen juridisk peiling, og dette innlegget skal ikke leses som en fasit. Det er mer et spørsmål rettet mot juss-eksperter som f.eks. Krikkert. Det der stemmer, har sett det på "Cops" flere ganger. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Vi er vel litt OT nå, men jeg lurer på hvordan henholdsvis politiet og loven definerer en fare.Er jeg farlig hvis jeg er stor og sterk, selv om jeg er snill som et lam? Bestemor er livsfarlig. Hun kan lage deilige kjøttkaker, og rent teoretisk sett, kan hun ha arsenikk i dem. Med fare mener man fare for liv og helse. "Fare for deg selv" betyr at hvis ingen griper inn er det en reell risiko for at du skader deg selv. Du er såvidt jeg har forstått pliktig å svare på spørsmål om identitet og bosted.Hvis du løper, følger de sannsynligvis etter. Da har du kanskje t.o.m. motsatt deg arrestasjon, og selv om de ikke skulle ha noe på deg, får de det da. Den som nekter å oppgi navn, fødselsdato og -år, stilling, og adresse på politiets forlangende kan innbringes til politistasjonen. Å nekte å følge politiets pålegg er straffbart. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det der stemmer, har sett det på "Cops" flere ganger. Morsomt. Ikke akkurat betryggende at en reality-serie som Cops blir brukt som en fasit. For det første er det et underholdningsprogram på lik linje med Big Brother, og for det andre så foregår handlingen i USA - ikke i Norge. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Vi er vel litt OT nå, men jeg lurer på hvordan henholdsvis politiet og loven definerer en fare.Er jeg farlig hvis jeg er stor og sterk, selv om jeg er snill som et lam? Bestemor er livsfarlig. Hun kan lage deilige kjøttkaker, og rent teoretisk sett, kan hun ha arsenikk i dem. Var det et forsøk på å være morsom? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Nei. Det er et spørsmål om hvordan politiet og loven definerer at en person er farlig. Er det nok av vedkommede gir politiet en dårlig magefølelse, eller må han true? Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Har inntrykk av at det går på magefølelse og såkalt "trynefaktor" Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 (endret) Nei. Det er et spørsmål om hvordan politiet og loven definerer at en person er farlig. Er det nok av vedkommede gir politiet en dårlig magefølelse, eller må han true? Trusler dekkes av et eget straffebud. Jeg forstår egentlig ikke spørsmålet ditt... Les dette: http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-040.html#350 og hvis du ikke forstår det, forsøk å formluere et forståelig spørsmål istedenfor å komme med fjollete bemerkninger om politiets magefølelse. Endret 3. januar 2010 av Jurist Lenke til kommentar
TheWankership Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Nei. Det er et spørsmål om hvordan politiet og loven definerer at en person er farlig. Er det nok av vedkommede gir politiet en dårlig magefølelse, eller må han true? Trusler dekkes av et eget straffebud. Jeg forstår egentlig ikke spørsmålet ditt... Det er vel et enkelt spm. Har du lesevansker? Spørsmålet er om hva som gjør at politiet ser på en person som farlig, hva avgjør om jeg er farlig eller ikke etter deres mening? Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Nei. Det er et spørsmål om hvordan politiet og loven definerer at en person er farlig. Er det nok av vedkommede gir politiet en dårlig magefølelse, eller må han true? Trusler dekkes av et eget straffebud. Jeg forstår egentlig ikke spørsmålet ditt... Det er vel et enkelt spm. Har du lesevansker? Spørsmålet er om hva som gjør at politiet ser på en person som farlig, hva avgjør om jeg er farlig eller ikke etter deres mening? Jeg har ikke lesevansker, men jeg ser ikke vitsen med å bruke tid på ting de kunne ha lest seg frem til selv, hvis de hadde fulgt rådene andre ga dem. krikkert nevte Straffeloven § 350 tidligere, det virket ikke som om forrigemann hadde lest denne da han stilte spørsmålet sitt. Jeg la derfor inn en link til denne bestemmelsen i mitt forrige innlegg, etter å ha redigert det. ...for øvrig er det et spørsmål om sunn fornuft. Hvis du oppfører deg som et rasshøl og plager andre, kan du bli straffet for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå