Gå til innhold

Trenger jeg annet enn stock kjøler på i5 dersom jeg ikke O.C?


Conkey

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe i5 prosessor, forstår dette er et smart kjøp ettersom jeg ikke har peiling på klokking. Det jeg lurer på er om det er noe poeng med en annen enn stock kjøler til cpu'en, i så fall hvilken?

 

Har sett litt på NOCTUA NH-U12P SE2, men det betyr ca 550,- som kunne vært brukt på noe annet. Skal på et ASUS P7P55D-E hk i et Antec P183 kab. Er også litt bekymret for om jeg har plass til alt dette?

 

Men som sagt hvis det er null poeng med annen enn stock vifte (bråker kanskje en del?) bruker jeg selvsagt ikke peng på ny vifte. Har noen noe alternativ, stille kjøler som er bedre enn stock vifte?

 

Beklager rotet i teksten, er nokså noob på dette og trenger derfor hjelp.

 

Tips/kommentarer taes i mot med stor takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg sitter på en maskin med i5-prosessor og stock-kjøler. Jeg har kjørt stresstest på CPU og den max'et på 68 eller 69 grader (men er aldri oppe i de tempene under "vanlig" hard bruk). Det var ca. 20 grader i rommet. Idle-temperaturene ligger på 38-40 grader - og da går CPU-vifta på ca. 680rpm ("silent"-program i Asus' AI Suite).

 

Den er litt bråkete under heavy load, men ellers helt grei. Skal du ikke overklokke er den bra nok.

 

Skal selv kjøpe NOCTUA NH-U12P SE2 (siden jeg skal klokke), men sjekk nøye om du får kjøleren inn i kabinettet. Husker ikke hvor smalt P183 er, men kjøleren er ihvertfall 15,8 cm i høyden. Ellers skal den passe helt fint på et P7P55D - som jeg også har :D

Lenke til kommentar

Takk for svar. Regner da med at stok kjøler også fikser turbo boost kjøring uten større problem (er vel det som skjer når du sier du stress-tester den?) Er ikke 100% fortrolig med kjøleegenskapene til P183 kab., er dette et "varmt" kabinett?

 

EDIT: Har også hørt mye positivt om Cooler Master 212 Plus; billig og effketiv oppgradering av cpu kjøler. Er passelig nervøs for koking av cpu ;)

Endret av Conkey
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå vil vel verken steking, koking, grilling, flambering etc etc utrykk for at en CPU dør pga varme trøbbel skje med moderne CPUer.

Er alt som det skal så er det vel i bios satt en maks temp, la oss si 90C som ett eksempel, så vil PCen restarte om den føler at de 90C er nådd for å da ikke skade CPU.

Det samme gjelder vel også for skjermkort tror jeg, er ikke helt sikker på den.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Vell en av de gode grunnene til å skrote stock Intel kjøleren er pushpin.

Tro meg, det å spandere 300-400 kroner og slippe å banne og styre og plages med den kjøleren er verdt det.

De er ett helvete å montere skikkelig, kjølemessig duger de til stock, men monteringsmessig holder de ikke til noe som helst.

 

Festene har også en stygg tendens til å sprette ut over tid, og har en svært begrenset antall ganger de kan festes på nytt.

Sats heller på en kjøler med bakplate og fjærbelastede skruer, så slipper du en masse bannskap.

Lenke til kommentar
jeg er helt enig 007CD de som følger med er ikke bra etter min mening.. dytttte å dyttte å dyttte huff. får jo helt vondt inni meg da jeg hører det spraker i HKortet.

 

Noen tanker om den coolermaster kjøleren jeg nevner lengre oppe i posten (Cooler Master 212 Plus)? Med studentrabatt er den kun 183,- hos dustin:))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...