frojako Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Har et kjempeproblem med den stasjonære pcen. I går så flyttet jeg all hardware over i nytt kabinett. Alt gikk bra. Satte strømkabler, og den startet som den skulle. Etter en liten stund, mens jeg satt på nettet, så slo maskinen seg plutselig av seg selv. Prøvde og starte den med power button men ikke tegn til liv, annet at lampa på hovedkortet lyste grønt. Cpu vifte dro en halv runde rundt. Åpnet da pcen og begynte og feilsøke. Begynte med å kortslutte psu'en med en binders mellom grønn og svart ledning. Den startet da, men starter ikke når den er koblet til hovedkort. Har demontert skjermkort, rambrikker, etc uten suksess. Har prøvd hovedkortet på utsiden av kabinett. Dette også uten suksess. Det eneste jeg har oppdaget er at visst jeg har 24 pins kontakten koblet i hovedkortet, og ikke har koblet i 8 pins cpu-kontakten så går cpu-vifte noen runder lengre enn den gjør visst 8 pins cpu kontakt står i. Er 8 pins cpu kontakten montert så rører viften så vidt på seg, men går ikke rundt. Det er nesten som at pcen vil starte når kun 24 pins kontakten er montert i hovedkortet. Vifta til cpu dør etter noen sekunder. Dette er prøvd både i kabinett og utenfor med samme resultat. Jeg har en mistanke om at hovedkort eller prosessor kan ha kortsluttet ved overføring til det nye kabinettet. Mitt problem er at jeg ikke har noe hovedkort eller Cpu liggende for å teste. Er det noen der ute om kan gi meg noen svar som evt kan bekrefte eller avkrefte den mistanken jeg har. Jeg vurderer å bestille hovedkort og prosessor i morgen fra en eller annen nettbutikk. Hadde bare vært så greit og vite konkret hva det gjelder så slipper jeg kanskje å bestille begge deler. Til informasjon så kjører jeg: ASUS P6T6 WS Revolution, X58 hovedkort Intel Core i7 920 Asus GTX 280 TOP 2,5 TB disker 6 GB minne Antec P183 kabinett Corsair HK750 Watts Pro PSU Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Prøv om det virker utenfor kabinettet. Ta ut hovedkortet og legg delene på et bord. Lenke til kommentar
frojako Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Takker for kjapt svar. Det kom kanskje ikke godt frem i det jeg skrev at det har allerede vært prøvd. Prøvde dette tidligere i dag. Det samme som skjer når det står i kabinettet. Altså når 8 pins kontakten står i da skjer det så vidt en merkbar vridning i cpu vifta. Når 8 pins kontakten ikke står i da går samme vifta rundt flere ganger før den dør ut. Nesten så den starter, og så dør den ut. Noen andre forslag? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 OK, jeg leste ikke godt nok. Har vært ute for slike problem flere ganger. Da har det det vært kombinasjon av HK og PSU som ikke vil fungere sammen. Alt har fungert i andre kombinasjoner. Det har vært snakk om helt nytt og moderne utstyr. Det er dog ikke direkte sammenlignbart med ditt problem, siden alt fungerte hos deg før du byttet kabinett. Lenke til kommentar
frojako Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Det er akkurat det at alt fungerte sammen i det gamle kabinettet. Kan være at jeg har vært uheldig under monteringen og at hovedkort eller cpu ble kortsluttet eller noe. At dette kan ha skjedd uten at jeg har vært klar over det. Kan være jeg var uforsiktig et eller annet sted under monteringen. Sitter nå på hjemmesidene til netshop og vurderer bestilling av hovedkort og cpu. Er bare så synd at jeg må bestille 2 ting for å kunne feilsøke ordentlig. Det mest logiske er at jeg bestiller samme cpu og et hovedkort med denne plattformen. Så får jeg kanskje returnert den tingen som jeg ikke har brukt for til slutt... Det var nå man skulle kjent noen som hadde samme plattform.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå