Gå til innhold

Enda en gaming pc tråd, 15-17k

Anbefalte innlegg

Jeg har satt sammen en gaming pc til en venn til ca 17k.

PCen skal brukes til som sagt gaming, og vennen min skal absolutt bruke mye penger selv om han ikke har bruk for så bra pc.

Her er link til den:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...6B-127A64A80189

Han skal kjøpe fra komplett.

Hvordan ser oppsettet ut?

EDIT: Jeg vet CPU er litt svak i forhold til GPU, men CPU er vell sjeldent flaskehals under gaming uansett?

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men i hodet mitt blir det heeelt feil å bruke nesten 4k på en SSD, for så å kjøpe det kabinettet, bl.a. Er SSD et must, så kjøp en rimeligere; alternativene er billige disker i raid0 eller raptor-disk(er). Hvis han prioriterer annerledes her kan han få en vilt mye bedre og vakrere PC.

Hvor stort skal kabinettet være? Miditower eller er fulltower aktuelt?

@thomasSim87: "17K også velger han AMD phenom prosessor?". AMDs toppmodell yter bedre enn i5-750 og i7-920 hva gjelder gaming. Så derfor velge AMD-prosessor i et oppsett til 17k.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle svidd av 17k for en pc så ville jeg nok heller helt mer mot denne:

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

Western Digitial Caviar® Green 1,5TB

Crucial SSD M225 series 2,5" 64GB

ASUS P6T, X58, Socket-1366

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5

Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7,

Cooler Master Centurion 534 Midi Tower

Corsair TX 750W PSU

BenQ 24" LED V2410 Eco

Microsoft Windows 7 Ultimate EN

Muligens gått opp på rammen eller valgt en annen, havner på 17 500kr!

Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle svidd av 17k for en pc så ville jeg nok heller helt mer mot denne:

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

Western Digitial Caviar® Green 1,5TB

Crucial SSD M225 series 2,5" 64GB

ASUS P6T, X58, Socket-1366

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-920

XFX Radeon HD 5970 2GB GDDR5

Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7,

Cooler Master Centurion 534 Midi Tower

Corsair TX 750W PSU

BenQ 24" LED V2410 Eco

Microsoft Windows 7 Ultimate EN

Muligens gått opp på rammen eller valgt en annen, havner på 17 500kr!

Du kan bytte språk i windows 7 home premium eller pro her = http://samfunn.myhken.com/?p=447
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Det oppsettet over så mye bedre ut.

Grunnen til at det andre ble så "dårlig", var at han først hadde funnet seg sitt eget oppsett, det var omtrent likt det jeg linka til, men hadde 4890 skjermkort og en velociraptor istedet, til 15k.

Tok bare å byttet ut noen av delene til noe jeg synes var bedre.

Grunnen til 160 gb ssd er fordi 64 gb eller 80 gb blir litt lite. Har intel x25 80 gb selv, og har ikke plass til så mange programmer og spill på den. Steam er værst, siden alle spillene må ligge på samme disk, og hvis man da vil css skal ligge på SSDen mens det andre spillet skal ligge på disken med mye plass, så går ikke det.

Derfor blir det litt dumt med 64 gb ssd, siden den bare får plass til windows + noen få programmer.

Når det gjelder selve kabinettet er det greit at det er ganske stort.

Er takknemelig for hjelpen :)

EDIT: Han har også lyst på en Devolo dLAN 200 AVeasy Powerline Starter til 1300kr og at komplett setter sammen pcen. Alt dette skal komme på maks 20k.

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Dette er et tåpelig hissig oppsett :)

Usikker på den SSDen, siden jeg ikke har erfaring med dem, men oppsettet jeg linket til har:

-Beste prosessor til gaming (med en bra kjøler)

-Et fint hovedkort (enkelt å overklokke)

-Rask ram (hvis han skal overklokke).

-Et latterlig hissig skjermkort.

-Et fint kabinett som ser litt fancy ut (med en ekstra vifte på siden).

-En strømforsyning som takler alt (kan spares inn på; dyr og god).

-God og pen skjerm.

Ihvertfall mye ytelse for pengene!

Lenke til kommentar

Han vil nok ikke fått noe bedre ytelse i spill med å skifte over til et Intel oppsett. Faktisk ville han heller risikert å miste litt fps i noen spill. Men la oss allikevel optimalisere litt for en spillPC.

1. Gå opp til AMD Phenom II X4 965.

2. Velg 80 GB versjonen av Intel sin SSD. Klart 80 GB kan bli litt lite, men det vil være langt mer rasjonelt å starte med denne - ikke minst fordi vi regner med at prisen på SSD pr GB vil gå ned etterhvert.

3. Velg et 790FX basert hovedkort (2 x x16)

4. Når skjemvalget er en 21,5'' med 1920 x 1080 har HD5970 null hensikt. På den oppløsningen vil HD 5870 ikke har problemer med mer en 60 fps på alle spill på høye settings. Unntaket er Crysis, men ellers så gir HD 5970 ytelse som resten av oppsettet (skjerm) ikke kan nytte seg av.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er 5970 overkill, men han har veldig lyst på den :p

Han har også lyst på 21,5" fordi 24 er for stort.

Oppsettet til E-asy1985 så veldig fint ut, eneste som trenger å endres er windows 7 oem til fullversjon.

Burde min kjære venn gå for det?

EDIT: SSDen burde vell da også endres til intel x25 80 gb?

EDIT2: Er ikke PSUen litt dyr? 1500 kr?

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Enig i det. Bytt til Intels SSD.

Har burde jo definitivt kjøpt 3x skjermer for å utnytte skjermkortet fullt ut, eller ihvertfall 1 skikkelig skjerm. Å bruke 1500 kr på skjerm i et oppsett til 20k er i seg selv ganske idiotisk. Ellers blir det bare en stor runkemaskin som ikke utnyttes. Gå heller for 5870.

Hvis du svarer at vennen din absolutt "skal", så fortell ham at han er en idiot :) Bare kvalmt å kjøpe tullete overdrevet hissig maskin.

Lenke til kommentar

Enig i det. Men planen er nok faktisk at han skal sitte og runke til maskinen, så tror nok det går greit.

Maskinen kommer nok heller ikke til å bli opgradert på en stund.

Det blir nok noe gaming av crysis og lignende også, så HELT bortkasta er det nok ikke. En økning på 5 fps er fint verdt 2000 kr :)

Takk for hjelpen :)

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...