Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste westernfilmer 27.12 - 10.01


Jonas2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser nå at jeg har sett alt for lite Westernfilmer, derfor lite spennende på min liste.

 

1. C'era una volta il West (1968)

2. Il buono, il brutto, il cattivo (1966)

3. Unforgiven (1992)

4. Per un pugno di dollari (1964)

5. High Noon (1952)

6. Per qualche dollaro in più (1965)

7. Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)

8. 3:10 to Yuma (2007)

9. Il grande silenzio (1968)

10. Bad Day at Black Rock (1955)

Endret av glennandre
Lenke til kommentar

Syns det er rart at 3:10 to yuma er å finne på så mange av listene mens Open range og appaloosa ikke er på noen.

3:10 er jo egentlig bare en god men lett action film.

 

Appaloosa har veldig dype og interisange karaterer og ikke minst brå og flott action. Open range sin action er jo hundervis av ganger bedre enn det man får servert i 3:10

Lenke til kommentar

1. Dead Man (1995)

2. The Wild Bunch (1969)

3. Il buono, il brutto, il cattivo. (1966)

4. Unforgiven (1992)

5. The Treasure of the Sierra Madre (1948)

6. Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)

7. C'era una volta il West (1968)

8. The Great Train Robbery (1903)

9. The Ox-Bow Incident (1943)

10. Tombstone (1993)

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Her er min foreløpige liste;

 

01. C'era una volta il West (1968)

02. Il buono, il brutto, il cattivo. (1966)

03. Silverado (1985)

04. Joheunnom nabbeunnom isanghannom (2008)

05. The Wild Bunch (1969)

06. Per qualche dollaro in più (1965)

07. The Man Who Shot Liberty Valance (1962)

08. High Noon (1952)

09. The Magnificent Seven (1960)

10. Unforgiven (1992)

Lenke til kommentar

Edit: Jeg tar med There Will Be Blood, den er ikke kalt Western på IMDb, men den treffer alle punktene i min mening.

 

1. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)

2. Il buono, il brutto, il cattivo. / The Good, the Bad and the Ugly (1966)

3. The Big Country (1958)

4. Viva Zapata! (1952)

5. High Noon (1952)

6. C'era una volta il West / Once Upon a Time in the West (1968)

7. The Treasure of the Sierra Madre (1948)

8. The Wild Bunch (1969)

9. Per qualche dollaro in più / For a Few Dollars More (1965)

10. There Will Be Blood (2007)

 

Her er resten av topp 50en min, alle anbefales på det sterkeste! (El tope er surrealistisk western forresten, ekstremt gal film)

 

11. Il grande silenzio / The Great Silence (1968)

12. Unforgiven (1992)

13. Rio Bravo (1959)

14. El topo (1970)

15. One-Eyed Jacks (1961)

16. The Big Sky (1952)

17. Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson (1976)

18. Pat Garrett & Billy the Kid (1973)

19. Giù la testa / A Fistful of Dynamite (1971)

20. Pursued (1947)

21. Django (1966)

22. Warlock (1959)

23. Friendly Persuasion (1956)

24. The Shootist (1976)

25. The Naked Spur (1953)

26. McCabe & Mrs. Miller (1971)

27. My Darling Clementine (1946)

28. Last Train from Gun Hill (1959)

29. Ulzana's Raid (1972)

30. There Was a Crooked Man... (1970)

31. I crudeli / Hellbenders (1967)

32. Ride the High Country (1962)

33. Garden of Evil (1954)

34. Man of the West (1958)

35. They Died with Their Boots On (1941)

36. Vamos a matar, compañeros / Companeros (1970)

37. Silverado (1985)

38. Open Range (2003)

39. Gli specialisti / The Specialist (1969)

40. The Horse Soldiers (1959)

41. Dodge City (1939)

42. The Proposition (2005)

43. Stars in My Crown (1950)

44. Blood on the Moon (1948)

45. The Long Riders (1980)

46. Wichita (1955)

47. Red River (1948)

48. The Unforgiven (1960)

49. The Man Who Shot Liberty Valance (1962)

50. Stagecoach (1939)

 

Edit: Siden 3:10 to Yuma (1957) ikke lenger er med på listen vil jeg bare kommentere at den er mye bedre enn remaken!

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar
Fin og underholdende gammel film det, vel? Bra forgjenger til paradigmeskiftet innen fiksjonell film er den også. I tillegg blir den ansett som den første westernfilmen, så litt kredz for det må den få her.

 

Hvis jeg skal bytte ut den blir det enten med The Wild Bunch eller The Good, the Bad and the Ugly.

 

Men har den kvalitet er vel heller spørsmålene? Hadde man laget i et senere tiår, 30-tallet, 40-tallet, osv. tviler jeg på at den hadde fått noe respekt. Hadde den blitt laget i dagkunne den ha blitt sett på som en parodi av tidlig film.

Lenke til kommentar
For å sette pris på gamle filmer, og da spesielt stumfilmer eller filmer fra The Cinema of Attraction-epoken, må i hvert fall jeg se på dem med et annet sett med briller enn de jeg har brukt gjennom hele oppveksten med fargefilm og blockbustere. Det må jeg også gjøre i møte med moderne kunstfilmer og liknende, så det er kanskje ikke så rart.

 

Seriøst? Man må da dømme alle filmer likt. Riktignok må man ta en viss stilling til hva filmen er, man kaster ikke en tragedie ut av vinduet fordi den ikke er morsom eller en komedie fordi den ikke er realistisk. Men det er da fremdeles de to samme tingene de skal dømmes for, hvor godt de var laget og hvor mye de underholdt deg/holdt deg involvert.

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Seriøst.

 

Du kan lese litt mer om ulike mentale skjemaer vi tilegner forskjellige modier innen fiksjonell film i boka Narration in the Fiction Film av David Bordwell. For meg fremstår stumfilm og tidlig attraksjonsfilm som såpass radikalt annerledes enn nyere film, så et annet mentalt skjema må benyttes. Nå kan det jo diskuteres om stumfilmer fra ca 1917 og utover er så forskjellige fra nye klassiske filmer, men det er ingen fremmed tanke at filmspråket i den stumme filmen tross alt var annerledes fra lydfilmen.

Lenke til kommentar
Syns det er rart at 3:10 to yuma er å finne på så mange av listene mens Open range og appaloosa ikke er på noen.

3:10 er jo egentlig bare en god men lett action film.

 

Appaloosa har veldig dype og interisange karaterer og ikke minst brå og flott action. Open range sin action er jo hundervis av ganger bedre enn det man får servert i 3:10

 

Det er ikke spesielt rart hvis man ser litt nærmere på det. 3:10 To Yuma er en av svært få westerns de siste årene som har blitt promotert som en underholdningsfilm og sett av et stort og bredt publikum. Open Range og Appaloosa er sjangerfilmer for spesielt interesserte. De spesielt interesserte har stort sett en hel haug med westerns innabords fra før, noe som jo gjør at de to filmene har langt større konkurranse enn det feks. 3:10 vil ha.

Lenke til kommentar
Seriøst.

 

Du kan lese litt mer om ulike mentale skjemaer vi tilegner forskjellige modier innen fiksjonell film i boka Narration in the Fiction Film av David Bordwell. For meg fremstår stumfilm og tidlig attraksjonsfilm som såpass radikalt annerledes enn nyere film, så et annet mentalt skjema må benyttes. Nå kan det jo diskuteres om stumfilmer fra ca 1917 og utover er så forskjellige fra nye klassiske filmer, men det er ingen fremmed tanke at filmspråket i den stumme filmen tross alt var annerledes fra lydfilmen.

 

Hva så? Det du egentlig sier er jo at du ikke liker gamle filmer slik som du liker nye og at du derfor må bruke et annet system? Tullball! Liker du noe så liker du det! Hvis du syns de fleste gamle filmer er dårlig laget og/eller kjedelige da får du bare synes det!

Lenke til kommentar

Det virker ikke som jeg når helt gjennom til deg. Hva vi liker eller ikke er basert på veldig mange faktorer, og noen av disse er kulturell indoktrinering og mentale skjemaer. Hvis man har vokst opp med den kanoniserte historiefortellingen i vestlig tradisjon, har man muligens en mindre tilbøyelighet til å like andre måter å fortelle på, som for eksempel den historisk-materialistiske filmen eller østeuropeisk kunstfilm.

 

Å like noe fremmed krever øving og kjennskap til normer, regler og funksjoner ved det fremmede, og dermed må man bruke andre mentale skjemaer. Det er ingenting falskt eller rart ved dette, da ens egen smak ikke er iboende i en selv fra før. Det er egentlig ikke så veldig annerledes enn det du selv sier, det å ikke bedømme en komedie som en tragedie og så videre.

Lenke til kommentar
Det er egentlig ikke så veldig annerledes enn det du selv sier, det å ikke bedømme en komedie som en tragedie og så videre.

 

Da er det mer eller mindre greit. Men jeg syns det er feil å gi fordeler til eldre filmer og jeg mener at alle skal kunne fungere like godt. Jeg bedømmer eldre filmer etter nøyaktig de samme tingene som jeg dømmer ny film. De skal jo dømmes opp mot stil selvfølgelig, for eksempel så skal jo verken parodier eller surrealistisk filmer dømmes etter hvor seriøse og troverdige de er. Og forskjellige skuespill former skal jo bli sett som det de er tounge-in-cheek mot stumfilmens "miming" for eksempel. Men som sagt tidligere:

 

Hvor godt du mener at den er laget(teknisk), hvor godt det den gjør har blitt gjort(historie struktur, skuespill, osv. og sammenhengen mellom disse), og hvor godt den holdt deg innteressert og gjorde inntrykk på deg er kriterier som burde brukes på alle filmer.

 

Hvordan tidens/kulturen er/var er noe det er greit å vite litt om og tilpasse seg til en viss grad til selvfølgelig. Men det betyr ikke at du trenger å heie på Ku Klux Clan i Birth of a Nation og at du rett og slett kan hate den for sine ideer selv om den til en viss grad skal stemme med tidens meninger. (Nå har jeg ikke sett den selv ennå).

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke det å bedømme en gammel film mer på sine egne premisser gir dem ufordelaktige fordeler. Jeg kan ikke dømme en film fra 1903 på samme måte som en fra 2003. Andre kan sikkert gjøre det, men jeg ser ikke nytteverdien. Grunnen til at jeg ser gamle filmer er for å utfordre mine egne fordommer og for å se verden og historiefortelling i et nytt lys.

 

Jo mer man lærer om filmhistorie, jo mer respekt (og kanskje nytelse?) får man for de gamle filmene. For noen år siden ville jeg avfeid alle filmer fra før 1950 som kjedelige og totalt uinteressante, men ved hjelp av kjennskap til fortellingstekniske normer og regler, industriell, økonomisk og estetisk historie finner jeg meg selv i å sette mer og mer pris på gammel film.

 

Og ettersom gammel film inneholder andre estetiske normer enn nye slik jeg ser det, er det slett ikke urettferdig eller kunstig å forsøke å benytte seg av de nylig tilegnede mentale skjemaene jeg har fått. Jeg bedømmer helt klart de gamle filmene etter hvor bra de ser ut til å være lagd og hvor underholdende de er, men i samband med en annen modus innen fiksjonell film.

Lenke til kommentar

1. The good, the bad and the ugly

2. Butch Cassidy and sundance kid

3 3:10 to yuma (2007)

4. the unforgiven

5. The magnificent seven

6. silverado

7. danser med ulver

8. My name is nobody/Il mio nome è Nessuno 1973 med terence hill

9. young guns

10. Paint your wagon. noe uvanlig som clint eastwood og lee marvin i en western musical. satte den sist som en kuriositet.

 

Fjernet Gettysburg da det etter min og fleres mening ikke ligger i westernsjangeren selv om IMDB har den på westernlista. Er egentlig en krigsfilm og får ta den med på neste kåring.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar
1. The good, the bad and the ugly

2. Butch Cassidy and sundance kid

3 3:10 to yuma

4. Gettysburg

5. the unforgiven

6. The magnificent seven

7. silverado

8. danser med ulver

9. young guns

10. Paint your wagon. noe uvanlig som clint eastwood og lee marvin i en western musical. satte den sist som en kuriositet.

 

Et par intresange valg der, Mens jeg virklig liker at silverado og Magnificent seven er på lista syns jeg det er rart at du tok med Gettysburg, ikke at jeg ikke liker filmen, den er en klar 10/10 for meg, men en western? For det første er den satt til Pensylvania som er klart og tydlig i østlige delen av usa, for det andre er det en krigsfilm, og har ingen av de klassiske western themene. borsett fra hester og revolvere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...