Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste westernfilmer 27.12 - 10.01


Jonas2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første vi må huske på er at sjanger først og fremst er en teoretisk konstruksjon, det vil si at det er forskere eller andre som har kommet opp med en teori for å anvende den på "virkeligheten" slik at vi kan forstå deler av den bedre.

 

Men sjanger er allikevel på en måte noe håndfast, da både industri og publikum forholder seg til dette. For publikum gir en sjanger forventninger og en pekepinn, mens for industrien er sjangre rettesnorer for hva de vil lage og for hvem.

 

Sjanger kommer av det latinske ordet "genus" som betyr type eller familie. En filmsjanger kan derfor sies å være en gruppe med filmer som har felles trekk. Western blir ofte omtalt som den første filmsjangeren, uten at jeg skal bry meg mer med akkurat det.

 

Western er en sjanger fordi filmene alltid har ett eller flere trekk som opp gjennom årene har blitt identifiserte som særegne for denne sjangeren. Vi kan nevne stilistiske trekk som cowboyer, indianere, salooner, revolvere, eller tematiske trekk som sivilisasjon vs. villmark, eller hendelser som revolverduell, jakt med hester eller dilligence, osv.

Lenke til kommentar
Western er en sjanger fordi filmene alltid har ett eller flere trekk som opp gjennom årene har blitt identifiserte som særegne for denne sjangeren. Vi kan nevne stilistiske trekk som cowboyer, indianere, salooner, revolvere, eller tematiske trekk som sivilisasjon vs. villmark, eller hendelser som revolverduell, jakt med hester eller dilligence, osv.

 

Hvis det er slik burde Western iallefall være en undersjanger, som f. eks zombiefilm. Både Jesse James og Cannibal! The Musical er westernfilmer, men jeg vil foretrekke dem å heller kalle dem drama og musikalkomedie. Videre vil jeg kalle The Good, the Bad and the Ugly en eventyrfilm osv osv.

 

Uansett, her er listen og den er nok fullstendig

1. The Assasination of Jesse James by the Coward Robert Ford

2. Dead Man

3. There Will be Blood

4. Once Upon a Time in the West

5. The Good, the Bad and he Ugly

6. No Country for Old Men (usikker)

7. A Fistful of Dollars

8. Cannibal! The Musical

9. For a Few Dollars More

10. A Fistful of Dynamite

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

Jeg har nok anbefalt denne før, men nå som det er westerntid anbefaler jeg The Ox-Bow Incident. Det er en tidlig, god, drama-western, ofte sammenlignet med 12 angry men satt i westerntiden. Ikke like god som nevnte, på manus og roller etc, men en god tolkning fra Henry Fonda og et tydelig fint budskap. Rett og slett goodshit. :)

Lenke til kommentar
There Will Be Blood er rett tidsperiode, men ikke noe mer westerntrekk. Aldri tenkt på den som western. Minst ett skudd må avfyres i en western.

Sist jeg så filmen så skjøt Plainview mannen som latet som han var broren hans.

 

Slik jeg ser det så er dette søket etter olje ganske likt søket etter gull som du finner i en del andre Western-filmer - hvorvidt seksløperne dras frem i annenhver scene i alle disse skal jeg ikke uttale meg om. Hos meg blir det å sette inn No Country For Old Men helt galt, mens There Will Be Blood er i ytterkanten av hva jeg anser som Western.

Lenke til kommentar

Har sett veldig lite Western.

 

1. Il buono, il brutto, il cattivo. (1966)

2. Unforgiven (1992)

3. 3:10 To Yuma (2007)

4. No Country for Old Men (2007)

5. Per qualche dollaro in più (1965)

6. Lo chiamavano Trinità... (1970)

7. ...continuavano a chiamarlo Trinità (1971)

8. Back to the Future Part III (1990)

9. The Quick and the Dead (1995)

10. Bandidas (2006)

Endret av Cortese
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...