Gå til innhold

Binært...

Anbefalte innlegg

Når en skriver binærkode, hvordan skriver man desimaltall? Hvordan ville for eksempel 5,234 sett ut? Hvordan skiller man heltall fra desimaler? Og hvis en vil skrive 5,5AB (F. eks i en ligning med A og B som to ukjente som skal ganges med 5,5)..

Så vidt jeg forstår blir det bare en meget lang, sammenhengende rekke med 1 og 0, men da forstår jeg ikke hvordan en maskin kan skille mellom de forskjellige. Fant faktisk en online converter, men den fungerte ganske så tydelig kun for tekst, for jeg fikk en meget merkelig kode når jeg skrev inn tall...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke helt sikker men tror bare heltall kan gjøres om binært som for eks 5 blir 101 (00000101 men nuller før første 1 "skal ikke" nevnes).

Når det gjelder bokstaver så ANNTAR jeg at du må bruke tallene fra ASCII tabellen og konvertere de til binær......

desimaler veit jeg ikke......men greit at du tok det op så kan kansje noen rette meg og evt få klarhet i saken :)

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at en cpu mottar en instruksjon som sier hvilken datatype det er snakk om. De forskjellige datatypene har forskjellig størrelse på eksponent/signifikant.

Fks en Short real består av en signifikant på 24 bit, en eksponent som kan beskrives med 7 bit, og en bit som er "sign" bit. Denne sekvensen er 32 bit.

En Long Real består av 64 bit, og en Temporary Real er 80 bit.

Dette er litt krøkete, så slå opp i en bok. Lykke til.

Lenke til kommentar
Når en skriver binærkode, hvordan skriver man desimaltall? Hvordan ville for eksempel 5,234 sett ut?

Hva mener du med å skrive i binærkode? Det er ikke som om det finnes et kodespråk som heter binær.

5,234 kan skrives på mange måter. F.eks i ascii.

5 = 00110101

2 = 00110010

3 = 00110011

4 = 00110100

Men det er i ascii. 5 i binær = 101. Men binær er ikke noen kode. Det er bare en måte å skrive ting på med bare to "tilstander". Spenning av og spenning på.

Lenke til kommentar
Når en skriver binærkode, hvordan skriver man desimaltall? Hvordan ville for eksempel 5,234 sett ut?

Det binære tallsystemet består av to tegn 0 og 1, mens det desimale tallsystemet består av 10 tall; 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 og 9. Flyttall (muligens det du mener med desimaltall) i binærsystemet bruker man metoden under, med punktum mellom "heltallene" og "desimalene". Punktumet kalles "radix-punktet".

5,234 (desimal) = 101.11101010 (binært)

Når man skal skrive tall i titallssystemet i en datamaskin kan man skrive de som symboler i ASCII-kode (dvs. som bokstaver,tall og tegn):

5,234 = 00110101 0101100 00110010 00110011 00110100

Hvordan skiller man heltall fra desimaler?

Hvis det er hvordan datamaskinen skiller mellom heltall og flyttall du mener, så er det ganske spesielt. Datamaskinen har forskjellige måter å representere tall på. Heltall kan for eksempel representeres i toers komplements form eller fortegnsform:

(dette er 3-bits tall)

(desimal,     toers kompl.,     fortegnsform)

3             011               011

2             010               010

1             001               001

0             000               000 (eller 100)

-1            111               101

-2            110               110

-3            101               111

-4            100

Flyttall i en datamaskin er litt mer komplisert. Maskinen kan f.eks. representere flyttall på denne formen:

mantissa x (radix)^exponent

Hvis du tenker deg en bit streng kan du se for deg at maskinen deler den opp i tre deler, som forsøkt illustrert under:

generelt:

+-----------------+-------------------+-----------------------+

+ mantissa tegn + tegn eksponent + mantissa størrelse +

+-----------------+-------------------+-----------------------+

32-bit standard:

0------1---------------9-------------------------31

+ tegn + excess-127 + normalisert fraksjon +

+------+---------------+-------------------------+

Jeg vet ikke om dette var forståelig forklart, men det var et forsøk i hvertfall! :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...