Gå til innhold

Hvilket operativ system på server

Heimen

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en gammel datamaskin stående og tenkte å sette opp ftp, torrent og fildeling i nettverk. Den skal også virke sammen WD Tv HD Live, noe jeg har forstått er litt problemer med Win7 og Vista.

Jeg har litt erfaring med server 2008 og windows home server, men vurderer også xp pga alderen til maskinen.

Hva tror dere? Noen fordeler, ulemper med de forskjellige? Jeg trenger det enkelt og at det virker over tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg bare ha lagt inn en Linux distro ment for servere. Innstallert vsftpd eller proftpd, samba-server, innstalert resten av lamp så jeg kunne brukt torrentflux(et program jeg personlig liker når det kommer til torrent).

Men for ditt bruk trenger man ikke et server OS og om du ikke har noe linux erfaring funker selv win XP til det du vil. Fordelen med et server OS er jo at de er bygd for det. Mens XP, i allefall vis du ikke bruker XP pro er mye mer jobb å faktisk fjernstyre(mener å huske at XP Home ikke har remote desktop, her kan jeg ta feil). En annen ting er jo at XP begynner å dra på årene og kanskje ikke er støttet om en 2-3 år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+432

Det er veldig mange tråder om akkurat det samme emnet, anbefaler at du tar og leser litt i forumet. Du finner svar i løpet av minutter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...