Vaio Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Hei. Jeg har tabelltrekk fra Onkel Stoltenberg. Hvordan rekner jeg ut skatteprosenten? Takk! Vaio Endret 27. desember 2009 av Vaio Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 har ikke du lært prosent regning på skolen? lønn før skatt / 100 = X lønn etter skatt / X = Y Y - 100 = prosent skatt. vis jeg husker riktig. og du skatter til USA? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 har ikke du lært prosent regning på skolen?lønn før skatt / 100 = X lønn etter skatt / X = Y Y - 100 = prosent skatt. vis jeg husker riktig. T-a-b-e-l-l-t-r-e-k-k Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hei. Jeg har tabelltrekk fra Onkel Stoltenberg. Hvordan rekner jeg ut skatteprosenten? Takk! Vaio T-a-b-e-l-l-t-r-e-k-k du spurte hvordan man regner ut skatteprosenten på et tabelltrekk ikke hvordan kan jeg finne ut hva so trekkes på hvilken tabell. jeg svarte på spørsmålet ditt, vis du har tabelltrekk så kan du med en lønnslipp regne ut prosenten som trekkes av lønnen din. vis du derimot lurer på hvor du finner tabelltrekket for din tabell, kan du jo se på baksiden av skattekortet ditt eller gå på skatteetaten sine sider og der finne det du trenger. slik som jeg gjorde ved å skrive tabelltrekk i firefox sin adresselinje og kom her: tabelltrekk for skattekort Lenke til kommentar
DannyAnt Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 har ikke du lært prosent regning på skolen?lønn før skatt / 100 = X lønn etter skatt / X = Y Y - 100 = prosent skatt. vis jeg husker riktig. og du skatter til USA? Litt vanskelig måte å regne ut på synes nå jeg. Og tar man dessuten Y - 100, vil man få et negativt tall. Med tabelltrekk vil hvor mye du skatter variere fra måned til måned, men for å finne prosent skatt du er trukket ville jeg funnet det ut på følgende måte. Du får jo oppgitt hvor mye du blir trukket i skatt. Ta dette beløpet delt på brutto, og du finner ut hvor mange % du blir trukket i skatt. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 har ikke du lært prosent regning på skolen?lønn før skatt / 100 = X lønn etter skatt / X = Y Y - 100 = prosent skatt. vis jeg husker riktig. og du skatter til USA? Litt vanskelig måte å regne ut på synes nå jeg. Og tar man dessuten Y - 100, vil man få et negativt tall. Med tabelltrekk vil hvor mye du skatter variere fra måned til måned, men for å finne prosent skatt du er trukket ville jeg funnet det ut på følgende måte. Du får jo oppgitt hvor mye du blir trukket i skatt. Ta dette beløpet delt på brutto, og du finner ut hvor mange % du blir trukket i skatt. si at lønnen er 30000 før skatt i måneden. 30000 / 100 = 300 vis du da får utbetalt f.eks. 22000 så tar du 22000 / 300 = 73,333 så blir det jo da 100 - 73.333 = 26,667 så ja bytt plass på Y og 100. og utbetalingen vil jo selvfølgelig bare endres vis lønnen stiger eller synker Lenke til kommentar
DannyAnt Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Som sagt synes jeg det er å vanskliggjøre en ganske enkel utregning Ved en brutto på 30 000, og en netto på 22 000, er det veldig enkelt å ta 30 000 - 22 000 = 8 000. 30 000 / 8 000 * 100 = 26,67% Riktig ja, vil variere i forhold til bruttolønna. Lenke til kommentar
KS Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Med et tabelltrekk vil skatteprosenten variere med inntekt. For å fortelle deg hvilken skatteprosent du har, må du oppgi hvilket tabellkort du har og hvilken månedsinntekt du har. Da finner man i tabell hvor mange kr i skatt du skal bli trukket. Så kan vi regne prosenten for deg (skattetrekk / inntekt ). Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 Med et tabelltrekk vil skatteprosenten variere med inntekt. For å fortelle deg hvilken skatteprosent du har, må du oppgi hvilket tabellkort du har og hvilken månedsinntekt du har. Da finner man i tabell hvor mange kr i skatt du skal bli trukket. Så kan vi regne prosenten for deg (skattetrekk / inntekt ). Fant det egentlig ut selv, men takk for svaret Jeg lurer bare på hvordan de rekner ut prosenten... Merkelig trekksystem.. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Jeg lurer bare på hvordan de rekner ut prosenten... De ser på hvor mye fradrag og ekstra-inntekter (+ formueskatt/bsu osv) du har oppgitt. Deretter tar de skattesatsene og ser på hvor mye skatt du skal betale ut i fra ulike månedelige inntekter (korrigert for punkt 1). Endret 28. desember 2009 av spøkelse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå