Gå til innhold

Planlegger opplevelsesreise til Egypt. Trenger råd.

v3g4rd

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg holder på planlegge en opplevelsestur til Egypt for meg og min kjære i løpet av 2010. Dette skal i hovedsak være en opplevelsesreise, men med noen få dager satt av til ferie, shopping og avslapning.

Vi er begge enige om at én uke er alt for kort, så foreløpig satser vi på to uker totalt, og vi har lyst å oppleve så mye som mulig av det Egypt har å by på i løpet av denne korte tiden. Jeg tenker da spesielt på severdigheter, unike opplevelser og virkelig bli kjent med de kulturelle forskjellene.

Å reise på sommeren tror jeg blir altfor varmt, så det som passer best foreløpig er at vi legger det til påsketider. Er dette en god idé?

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har noen som helst peiling på reising i disse trakter. Jeg har sanket litt informasjon her og der, og blant annet funnet ut at du helst bør betale drosjeturer på forhånd, og ikke gjøre som her i Norge hvor du betaler i etterkant.

Jeg vet også at Egypt er et populært reisemål for dykkere, men ingen av oss har noen som helst erfaring med dette. Går det an å dykke blant korallrev uten dykkersertifikat, og kan dette for eksempel gjøres i løpet av én dag?

Det jeg ønsker, er innspill fra forumbrukere som allerede har vært i Egypt eller Midtøsten generelt - og som har erfaringer og tips å dele. Nå har jeg sikkert sett på for mye på film og lest alt for mange bøker, men jeg er interessert i å vite spesielt de tingene du ikke ser i typiske reisebrosjyrer. Dette kan være hva du må gjøre/ikke gjøre når uhellet først er ute. Dette kan være at du springer for harde livet med en lokal gjeng etter deg interessert i å stjele lommeboka, hvordan du kan oppdage svindel etc.

Ingen datoer eller reiseplan er satt foreløpig, så jeg er åpen for tips der også :)

Dere som allerede har vært i Egypt kunne kanskje fortalt historier som dere gjorde, og om dere ville gjort noe anderledes hvis dere skulle gjøre det på nytt?

Foreløpig plan, kort oppsummert:

• Planlagt påsken 2010
  • Sette av 2 uker
  • Oppleve så mye som mulig
  • Sette av noen få dager til shopping, ferie og avslapning

Beklager at dette kanskje ble litt rotete satt opp. Mange idéer som skal ned på papir på én gang :)

Alle innspill settes kjempestor pris på! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei alle sammen!

Jeg holder på planlegge en opplevelsestur til Egypt for meg og min kjære i løpet av 2010. Dette skal i hovedsak være en opplevelsesreise, men med noen få dager satt av til ferie, shopping og avslapning.

Vi er begge enige om at én uke er alt for kort, så foreløpig satser vi på to uker totalt, og vi har lyst å oppleve så mye som mulig av det Egypt har å by på i løpet av denne korte tiden. Jeg tenker da spesielt på severdigheter, unike opplevelser og virkelig bli kjent med de kulturelle forskjellene.

Å reise på sommeren tror jeg blir altfor varmt, så det som passer best foreløpig er at vi legger det til påsketider. Er dette en god idé?

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har noen som helst peiling på reising i disse trakter. Jeg har sanket litt informasjon her og der, og blant annet funnet ut at du helst bør betale drosjeturer på forhånd, og ikke gjøre som her i Norge hvor du betaler i etterkant.

Jeg vet også at Egypt er et populært reisemål for dykkere, men ingen av oss har noen som helst erfaring med dette. Går det an å dykke blant korallrev uten dykkersertifikat, og kan dette for eksempel gjøres i løpet av én dag?

Det jeg ønsker, er innspill fra forumbrukere som allerede har vært i Egypt eller Midtøsten generelt - og som har erfaringer og tips å dele. Nå har jeg sikkert sett på for mye på film og lest alt for mange bøker, men jeg er interessert i å vite spesielt de tingene du ikke ser i typiske reisebrosjyrer. Dette kan være hva du må gjøre/ikke gjøre når uhellet først er ute. Dette kan være at du springer for harde livet med en lokal gjeng etter deg interessert i å stjele lommeboka, hvordan du kan oppdage svindel etc.

Ingen datoer eller reiseplan er satt foreløpig, så jeg er åpen for tips der også :)

Dere som allerede har vært i Egypt kunne kanskje fortalt historier som dere gjorde, og om dere ville gjort noe anderledes hvis dere skulle gjøre det på nytt?

Foreløpig plan, kort oppsummert:

• Planlagt påsken 2010
  • Sette av 2 uker
  • Oppleve så mye som mulig
  • Sette av noen få dager til shopping, ferie og avslapning

Beklager at dette kanskje ble litt rotete satt opp. Mange idéer som skal ned på papir på én gang :)

Alle innspill settes kjempestor pris på! :-)

Hei :) Egypt er virkelig et sted å anbefale. Var i Hurghada i januar 2008. Ble der bare i 1 uke og føler at 1 uke ble altfor lite. Nå vet jeg ikke hvor i Egypt du skal reise. Det er sant at om sommeren er det altfor varmt. Da ligger temperaturen nærme 50 grader og da orker man ikke annet enn å ligge på hotellrommet med air conditionen på det kaldeste.

I Mars/April er temperaturen grei. Mellom 25-35 grader, men husk at om kveldene/nettene er det ganske kjølig. Husk at Egypt tross alt på en måte "ligger i en ørken", så derfor er det kjølig om kvelden.

Vi var på ørkensafari, båt og ubåtutflukt og var og så på mange gamle templer i andre byer som f.eks i Luxor.

Ørkensafarituren bestilte vi fra reiselederen ( vi reiste med apollo). Vi dro tidlig på morgenen med buss og kjørte i Libya og Sahara ørkenen. Det var en fantastisk opplevelse! Vi kjørte med jeeps til en beduinleir. Da gikk vi og fikk høre hvem beduinene var og hvordan de levde. Var veldig interresant å høre på. Etterpå kjørte vi med firhjulninger (ATV) rundt i ørkenen. Det var utrolig gøyt! Et tips er å ikke ta på seg hvite klær , siden de klærene blir fort skitne av sanden! Etter en herlig tur på firhjulninger begynte solen å gå ned. Vi så på en nydelig solnedgang. Da kvelden var kommet ble det holdt show for oss turister. Magedans , sang osv. Det ble servert middag til oss, og der satt vi midt i ørkenen på en kveld og stor koste oss. Etter middagen og all underholdningen kom det noen busser og hentet oss og vi ble kjørt tilbake til hotellene. Ørkenen er et sted dere må oppleve da dere allerede er i Egypt!

Neste dag skulle vi på en båt utflukt. Båtutflukten bestilte vi på hotellstranden av en lokal egypter, og anger ikke et sekund! Vi skulle gå å "besøke" en øy. Men mesteparten av tiden tilbringte vi på båten. Det var utrolig deilig! Vi fikk deilig sjømat servert på båten , og egypterne underholdte oss. Båten stoppet et par ganger midt ute på havet for at turistene kunne hoppe uti røde havet. Det var så deilig å svømme i det klare blå vannet. Fra båten fikk vi også låne snorkle utstyr slik at vi kunne se de nydelige korallene...

En annen dag etter det igjen var vi på en ubåt tur. Eller det var ikke helt en ubåt, men en halvt ubåt. Det var på en måte en "vanlig" båt bare at halve båten var under vann. Der nede fikk vi sett korallene og de fargerike fiskene. Det var så fantastisk og underlig på en gang.

Vet at innlegget ble ganske rotete men håper du skjønner litt :) Bare still flere spørsmål hvis det er noe du lurer på!

Lenke til kommentar

I Egypt kan man velge mellom chartertur hvor dere kan ta mange arangerte utflukter på opptil et par dager hvor du har trygghet og får med deg mange severdigheter eller å fly dit og ta tog eller båt mellom Luxor og Cairo og selv stå for å sette ting sammen og holde styr på dere selv. Du høres ikke veldig reisevant ut så jeg vil anbefale å ta en chartertur og så legge arangerte turer til dette.

I påsken reiser mange på ferie fra Norge og andre land så da går prisene opp. Regner med at du kjenner til det.

Du skal i utandet avtale taxiprisen på forhånd. Betale gjør du først når du er fornøyd med å ha blitt kjørt dit du skal. Husk også å avtale hva som er valuta.

Flyplasser i Egypt er et helvete av kaos og venting. Unngå innenlandsturer med fly.

Det dere kan utsettes for om dere går ut på gaten og er synlig turister er veldig innpåslitne selgere. Så flere i Egypt som ble så sjokkerte at de snudde og gikk rett tilbake til hotellet. Med litt trening går det bedre.

På enkelte utesteder har de ansatte begynt å dope turister. Om du reiser med ei blond dame øker sannsynligheten for det. Bruk hodet. Et par jeg kjenner ble utsatt for dette i Sharm i sommer, men de klarte å komme seg til hotellet før de sloknet.

Om dere skal dykke må dere ta dykkesertifikat. Det lønner seg faktisk å ta det i Norge og bruke tiden i "dykkeparadis" til å dykke og kose seg og ikke til å følge undervisning. Noen tilbyr korte og grunne "introduksjonsdykk", men om noen sier det er helt greit å ta vanlige dykk uten sertifikat så er det useriøse folk dere bør holde dere unna.

Man kan også se veldig mye med bare å snorkle. Mange hoteller har gode snorkleforhold rett på den private hotellstranden. Gjør litt research der. De gangene jeg har vært i Egypt har jeg sjekket dette og funnet hoteller med meget gode snorkleforhold.

Hurghada og Sharm er byer bygd for turisme og de fleste som jobber der har familie et annet sted i landet. For å oppleve noe "ekte" bør man reise til en større by.

Dere kan også bli sjokkert over hvor skittent det er. Rett utenfor de velholdte hotellområdene kan det se ut som en søppelplass og det flyter med skrot langs veiene. Slik er det mange steder i midtøsten.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for tips og svar :)

Jeg har tatt rådene deres i betraktning, og foreløpig tror jeg denne pakketuren fra StarTour er den som passer oss best, selv om det *bare* er 8 dager. Pakketuren er satt opp slik at vi kan reise den 1. april (skjærtorsdag), og det kolliderer forhåpentligvis ikke altfor mye med skole og jobb.

Ved å ta denne pakketuren får vi med oss det viktigste, som i grunnen er Kongenes Dal i Luxor, Nilen samt severdighetene i Kairo. Slik vi tenker oss, vil vi bruke første turen til å bygge erfaring, og heller reise tilbake igjen noen år senere for å besøke de plassene vi ikke rekker denne gangen, og prøve ut de tingene dere anbefaler (som ikke er med i programmet til StarTour). Da satser vi også på å reise på egenhånd, og ikke være bundet til et fast oppsatt program.

Tror også vi skal satse på å bare ha med oss en stor ryggsekk hver i stedet for å drasse på kofferter, i og med at det blir såpass mye reising underveis.

Prisen på pakketuren er fra 11400 pr pers. Er dette en bra pris til å være 8 dager med guide?

Lenke til kommentar

"Jeg vet også at Egypt er et populært reisemål for dykkere, men ingen av oss har noen som helst erfaring med dette. Går det an å dykke blant korallrev uten dykkersertifikat, og kan dette for eksempel gjøres i løpet av én dag?"

Jeg er ikke sertifisert selv, men har dukket på 25 m dyp. Dette var på Hawaii. I Egypt derimot var de veldig strenge på dette, og man fikk ikke dykke med mindre man var sertifisert.

Ellers er jeg enig med Robert. Ta heller dykkersertifikatet i Norge, og ikke sløs dyrebare feriedager på å ta det der nede.

Hvis du skal dykke, bør du sjekke med reiseforsikringsselskapet ditt at de faktisk dekker eventuelle skader ved dykking. Mange av selskapene har paragrafer som sier at man ikke er dekket hvis man dykker, hopper i fallskjerm eller er på "ekspedisjonsreiser".

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg og kjæresten var i Egypt i fjor høst, og da benyttet vi oss av dette: Nilencruise

Vi kombinerte det med en uke på hotell i tillegg. Vi betalte omtrent 9000,- hver med fly, cruise og hotell.

Virkelig en tur som anbefales! Hadde guidede turer hver dag første uke og fikk oppleve masse spennede, og den andre uken ble det avslappning og shopping med en snorkletur.

Vil anbefale å ta cruiseuken først, da det til tider kan bli litt intensivt og dermed godt med ei uuke og slappe av på etterpå ;)

Vi var der i september og da var temperaturen meget behagelig, og prisen var også noe lavere da enn f. eks. midt på sommeren.

Endret av Cinque
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...