Gå til innhold

DV formatet forsvinner

Anbefalte innlegg

I følge denne artikkelen står nå utfasningen av DV for tur..

http://www.bt.no/forbruker/Ny-videokrise-p...028.html#991142

Og jeg undres jo litt om hva som skal skje videre..

Selv har jeg ett semipro produksjonskamera med DV taper, jeg kjøpte dette fremfor HD kamera, fordi jeg i stor grad misliker videokameraer som kun lagrer på disk, minnekort, dvdplater osv.

Når man f.eks importerer film fra DV tape til pc så tar jo dette MYE plass, og det er jo en grunn til det, og jeg tolker det dit hen at film fra kamera som lagres direkte på f.eks SD kort, harddisker og dvd-plater må være vannvittig komprimert, med tanke på at man får jo tatt opp masse film på en liten minnebrikke..

Har jeg misforstått noe?

Kommer til å sverge til DV tape så lenge jeg kan, med mindre noen kan komme med en VELDIG bra argument for å bytte.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DV-formatet bruker et gammeldags komprimeringsformat som tar mye plass. Når DV var nytt så var det ikke mulig å velge et kodek som krever mer prosessorkraft, i motsetning til i dag.

Komprimeringsgraden er mye større, men det går ikke på bekostning av bildekvaliteten, siden man idag velger et mer effektivt kodek.

DV bruker litt over 13GB per time, for et signal opp til 720x576. I dag kan man med et moderne videokodek få full hd/1920x1080 med utmerket kvalitet på samme bitrate. Selvfølgelig krever et slikt kodek mer avansert elektronikk på opptaksutstyret, men så har det også blitt mye lettere å få mye prossessorkraft i småelektronikk siden DV ble lansert i 1995.

Det som skjer videre er at ting ikke vil forandre seg nevneverdig. Opptaksmediet på kameraer er irrelevant så lenge signalet er digitalt. Upålitelig er det, DV, SD-kort, harddisk og lignende - man kan ikke stole på det, og bør virkelig ha backup. Noe som aldri før har vært billigere. Du får en harddisk stor nok til å ta vare på 115 timer DV-video for 750,- Avhengig av kodek og oppløsning er samme harddisk stor nok til 30-300 timer video fra et moderne kamera.

Om du er en av de som har massevis av DV-tape liggende lagret, uten backup så lever du i en liten boble. Plutselig en dag kan du ta fram en gammel tape og ikke få lest den. Men siden det er et digitalt medie og harddisker er billig så er det mulig å få tatt backup rimelig nå.

Lenke til kommentar
Det er bildebrikken som bestemmer hvor godt kameraet er innendørs, ikke lagrinsmediet.

Er det lite har det gjerne liten bildebrikke med dertil dårlige egenskaper når det er lite lys. Innendørs er det gjerne lite lys om man ikke får hjelp fra dagslys utenfra.

Akkurat som et kamera

Lenke til kommentar

Så dårlig og gammeldags er nå ikke DV-kassettene.

HDV klarer 1 time 1920x1080 på 13GB. AVCHD med tilsvarende kvalitet er på ca. 9GB.

Hard-disker krasjer, da hjelper det ikke om de var billige i innkjøp, det koster en formue å hente fram data igjen, jeg har 500GB video og bilder liggende på en slik sak.

Lenke til kommentar
HDV klarer 1 time 1920x1080 på 13GB. AVCHD med tilsvarende kvalitet er på ca. 9GB.

En ting er båndbredden som formatet tilbyr (HD-formatet tilbyr masse båndbredde). En annen ting er kvaliteten per bit som kodingen tillater. AVCHD(h.264) sies å være rundt 2x mer effektiv enn MPEG2 som HDV bruker.

AVCHD-kamera bruker inntil 24mbps AVCHD for 1920x1080@50/60i.

HDV-kamera bruker 25 mbps MPEG2 for 1440x1080@50/60i

DV-kamera bruker vel 25 mbps DV-codec for 720x576@50i

Hard-disker krasjer, da hjelper det ikke om de var billige i innkjøp, det koster en formue å hente fram data igjen, jeg har 500GB video og bilder liggende på en slik sak.

DV krasjer. Da hjelper det ikke at de var billige i innkjøp.

Som noen sa lengre opp: hvis dataene er viktige, ta backup, uansett medie.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...