Gå til innhold

[Løst]Hvordan sette variabler med ved å trykke på en vanlig link?

Anbefalte innlegg

Etter evigheter med googling så finner jeg desverre ikke svar på dette spørsmålet.

Har en side under konstruksjon, hva som blir vist på siden skal være avhengig av en variabel, la oss kalle den §MenyValg.

Som dere skjønner er det valget på menyen som skal bestemme hva som blir vist.

Hvert menyvalg skal gi variabelen en unik verdi og menyene skal bestå av vanlige linker, ikke noe annet.

Spørsmålet er da...

Hvordan sette/endre verdi på en variabel ved å trykke på en standard link?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
index.php er implisit, så den trenger du ikke. Navnet på variabelen er meny og verdien er aboot.

Håper du er våken enda.... skrev følgende:

echo "<a href=\"?meny=aboot\">About</a>";

if ($meny=="aboot") {

echo "meny = aboot";

}

Når jeg trykker på linken får jeg bare en melding om en udefinert variabel... hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Just fucking google it. ;)

Jeg skal liksom finne det på google mens du klarer ikke å få med deg 1. setning i posten min :)

Googlet til jeg var blå... både på norsk og engelsk.

Edit:

Hadde ikke dere kommet til unnsetning i går 2. juledag hadde jeg vært våken frem til nå...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Kommer vel an på webserveren om den skjønner at ? betyr index.php?. Alle webservere tar ihvertfall index.php?.

<a href="index.php?meny=aboot">About</a>

Variabelen kan leses med echo $_GET["meny"];

Takker for den... endret til index.php? for sikkerhets skyld.

Nytt problem som egentlig er ett følgeproblem.

Når man kommer inn på siden for første gang vil ikke GET være definert og det liker ikke PHP og jeg får feilmelding.

Vet at man kan ta bort feilmeldingen men vil gjerne løse det på en annen måte, noen tips?

Edit:

Tror jeg fant det ut der... med en sjekk på denne.

isset($_GET['meny'])

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Just fucking google it. ;)

Jeg skal liksom finne det på google mens du klarer ikke å få med deg 1. setning i posten min :)

Googlet til jeg var blå... både på norsk og engelsk.

Du spurte det generiske spørsmålet «hva gjør jeg når jeg lurer på noe jeg ikke greier å spesifisere nok til å slå opp i manualen?» og svaret mitt er «just fucking google it». Det hadde ingenting med ditt første spørsmål å gjøre. Her er forresten et google søk som hadde passet på første problem:

http://www.google.com/search?hl=en&saf...mp;oq=&aqi=

Lenke til kommentar
Du spurte det generiske spørsmålet «hva gjør jeg når jeg lurer på noe jeg ikke greier å spesifisere nok til å slå opp i manualen?» og svaret mitt er «just fucking google it». Det hadde ingenting med ditt første spørsmål å gjøre. Her er forresten et google søk som hadde passet på første problem:

http://www.google.com/search?hl=en&saf...mp;oq=&aqi=

Jepp... skjønner men slike litt uspesifikke problem blir vanskelig å google når ikke helt klarer å beskrive de skikkelig. Uansett, takker for hjelpen, hadde ikke klart denne uten assistanse :)

Edit:

Og det google søket du kom med på problemet hadde jeg aldri kommet på selv :p

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Kommer vel an på webserveren om den skjønner at ? betyr index.php?

Det har du helt rett i, men alle webservere jeg har vært borti autoloader index-filer.

Bare for og kommentere denne, så på IIS servere så blir default.asp eller default.htm/l autoloadet, mens på apache servere blir index.html index.htm index.php autoloadet, med standard instillinger.

Lenke til kommentar

Med standard innstillinger i Apache blir bare index.html lastet.

Legger du inn støtte for andre språk som PHP (som libapache2-mod-php5 gir) vil den også lete etter index.php. Legger du inn støtte for Python, Ruby, Perl osv vil den lete etter index.passendefilending.

Jeg er sikker på at IIS også gjør det samme dersom du legger inn støtte for annet enn ASP og HTML.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Du har helt rett. - Tenkte på standard instillinger for en LAMP server (skulle spessifisert det).

Sist gang jeg drev på med IIS måtte jeg legge inn og definere index.php, men dette var dog i versjon 6. - Vet ikke hvordan det er i IIS 7

/End Offtopic

Til trådstarter, hvis tråden er løst, kan du trykke på "løst" knappen i førstepost.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...