Dragen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Slemt? Det er hans eiendom de har tatt, og det uten hans samtykke. Det er tyveri, og skal anmeldes. Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 haha lol neivel. Si at du netopp har solgt gitaren din da for 5000. Så får du penger i bursdags gave og penger i julegave. Så tar de alle pengene fra deg og setter i spare kontoen din så du ikke har noe penger du kan kose deg for elns. Synes ikke du at det er slemt da !? Stakkars gutt. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Ikke dra den for langt. Å true med anmeldelse er veldig søkt med mindre forholdet til foreldrene dine er gått i dass allerede. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Så du mener at man ikke skal anmelde folk man har et forhold til som stjeler pengene dine? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Så du mener at man ikke skal anmelde folk man har et forhold til som stjeler pengene dine? For det første vil en anmeldelse være lite løsningsorientert. For det andre er det kanskje å eskalere konflikten litt langt? Og ønsker vi virkelig å la politi og rettsvesen håndtere de aller minste krangler mellom barn og foreldre? Naboer? Og er det virkelig et tyveri, dersom de har tatt vare på pengene for TS? Et lite overgrep kan det kanskje være, og kanskje ikke så klokt, men så har vi også fått en bitteliten del av historien her. Det hender historier har flere sider. Det var et råd over her om å snakke med banken om disposisjonsrett for TS sine kontoer. Det er et godt sted å starte. Samme post anbefalte en prat hjemme om lovteksten, med lenke. Det er en god oppfølging. Sikt mot en løsning, ikke mot seier. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Så du mener at man ikke skal anmelde folk man har et forhold til som stjeler pengene dine? Ingen har stjålet noe som helst. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hvis du tar noe som ikke er ditt, vel... Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Ingen har stjålet noe som helst. Det har man jo... Hvis jeg tar pengene dine som du har rett til å bruke som du vil men sier du får de igjen senere har jeg faktisk tatt pengene dine på en ulovlig måte. Det er tyveri... hvordan kan du si noe annet? Endret 27. desember 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Javel. Anmeld foreldrene dine. Be my guest. Lenke til kommentar
tha_man Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Så du mener at man ikke skal anmelde folk man har et forhold til som stjeler pengene dine? Ingen har stjålet noe som helst. Det har man jo... Hvis jeg tar pengene dine som du har rett til å bruke som du vil men sier du får de igjen senere har jeg faktisk tatt pengene dine på en ulovlig måte. Det er tyveri... hvordan kan du si noe annet? Bare fordi dere har et ødelagt forhold til foreldrene deres noe som kan leses her er dere selv skyld i. Anmelde foreldrene, foreldrene kaster ham ut slik at han får bo på et barnehjem. Så gjør foreldrene ham arveløse, og ønsker ingenting med ham å gjøre mer. Har dere to velutviklet konsekvensberegninger eller bare prater dere for å prate? Vis deres kilder for å kalle dette tyveri... Det merkes godt at dere to ikke har peiling på det norske rettsystemet. Hørt om noe som heter rettspraksis? I følge rettspraksis anses dette ikke som tyveri men kansje som brudd av vergemål om umyndige. Endret 27. desember 2009 av tha_man Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Bare fordi dere har et ødelagt forhold til foreldrene deres noe som kan leses her er dere selv skyld i. Hmmm, forholdene til mine foreldre er utmerket. Feirer jul hjemme og er 31 år Hadde ALDRI gjort noe slikt mot egne barn, hvis foreldre gjør slikt skjønner jeg at forhold mellom foreldre og barn kan bli dårlig og da er det ikke barnas skyld. Seriøst argument forresten.... Anmelde foreldrene, foreldrene kaster ham ut slik at han får bo på et barnehjem. Så gjør foreldrene ham arveløse, og ønsker ingenting med ham å gjøre mer. Hvis like ting skjer er det jo foreldrene som er problemet. Kaster ut barn man har omsorgsplikt over er ulovlig og er rett og slett omsorgssvikt. Foreldre kan ikke gjøre barne arveløse men de kan testamentere bort en liten del av formuen til andre enn sine livsarvinger. Uansett, slike foreldre kan ikke kalle seg foreldre... Har dere to velutviklet konsekvensberegninger eller bare prater dere for å prate? Jepp, men har du det og foreldre som stjeler fra barna. Hvis noen reagerer på en ulovlighet som stjeling er det ikke de som anmelder forholdet sin skyld men det er faktisk de som begår den straffbare handlingen. Vis deres kilder for å kalle dette tyveri... Det merkes godt at dere to ikke har peiling på det norske rettsystemet. Hørt om noe som heter rettspraksis? I følge rettspraksis anses dette ikke som tyveri men kansje som brudd av vergemål om umyndige. Hmmm, ja vi har ingen peiling... Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Så du mener at man ikke skal anmelde folk man har et forhold til som stjeler pengene dine? Ingen har stjålet noe som helst. Det har man jo... Hvis jeg tar pengene dine som du har rett til å bruke som du vil men sier du får de igjen senere har jeg faktisk tatt pengene dine på en ulovlig måte. Det er tyveri... hvordan kan du si noe annet? Bare fordi dere har et ødelagt forhold til foreldrene deres noe som kan leses her er dere selv skyld i. Anmelde foreldrene, foreldrene kaster ham ut slik at han får bo på et barnehjem. Så gjør foreldrene ham arveløse, og ønsker ingenting med ham å gjøre mer. Har dere to velutviklet konsekvensberegninger eller bare prater dere for å prate? Vis deres kilder for å kalle dette tyveri... Det merkes godt at dere to ikke har peiling på det norske rettsystemet. Hørt om noe som heter rettspraksis? I følge rettspraksis anses dette ikke som tyveri men kansje som brudd av vergemål om umyndige. Nå har ikke du så veldig god peiling heller, så akkurat der tror jeg du skal fly under radaren. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 tyveri el. tjuveri n3 (fra lty) forbrytelsen å stjele simpelt t- blir mildere straffet enn grovt t- stjele stjal, stjålet (norr stela) 1 ta noe som tilhører en annen, tjuve, naske s- en bil / s- varer i butikken / s- som en ravn / s- en idé fra en 2 ta, legge beslag på tillitsvervene s-r mye tid / de store vindusflatene s-r mye varme 3 lure (seg til) s- et kyss / s- seg til å gjøre noe / s- seg ut bakveien Og foreldrene har omsorgsplikt til han fyller 18, så de kan ikke hive han ut. Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 tyveri el. tjuveri n3 (fra lty) forbrytelsen å stjele simpelt t- blir mildere straffet enn grovt t- stjele stjal, stjålet (norr stela) 1 ta noe som tilhører en annen, tjuve, naske s- en bil / s- varer i butikken / s- som en ravn / s- en idé fra en 2 ta, legge beslag på tillitsvervene s-r mye tid / de store vindusflatene s-r mye varme 3 lure (seg til) s- et kyss / s- seg til å gjøre noe / s- seg ut bakveien Og foreldrene har omsorgsplikt til han fyller 18, så de kan ikke hive han ut. De kan ikke hive han ut nå nei. Men når han vil ha penger når han skal studere eller lignende så blir de pluselig jævlig lite samarbeidsvillige. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 De kan ikke hive han ut nå nei. Men når han vil ha penger når han skal studere eller lignende så blir de pluselig jævlig lite samarbeidsvillige. Du uttaler deg som om det er TS som er vanskelig når han vil kjøpe noe for egne penger! Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg sier bare at hvis han anmelder dem for dette så slår det jævlig kjapt tilbake på han selv. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Jeg sier bare at hvis han anmelder dem for dette så slår det jævlig kjapt tilbake på han selv. Og jeg sier at foreldrene ikke gjør jobben sin hvis de selv stiller seg i en situasjon der man gir barna ett grunnlag for anmeldelse. Endret 7. januar 2010 av Nasciboy Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Slike summer er som regel som småpenger å regne i det man er ute i voksenlivet, så jeg vil mene man har mer igjen på å bruke dem som ung og lære av det, enn å knuge på dem. Men å snakke om rettergang i dette tilfellet er idiotisk. Dette er et av mange juridisk tvilsomme virkemidler foreldre tar i bruk til avkommets beste (tror de), og ingen maktutøver gidder å ta i noe slikt. Jeg ville heller brukt to argumenter mot dem: Å ikke la en 15-åring disponere slike penger er å undervurdere ham, og vil gå utover tillitsforholdet. Han vil ikke bebreide dere for å ha gitt ham for store friheter, i hvert fall ikke når det sitter så dypt som her. Anger på pengebruk er en smell man sannsynligvis går på før eller senere uansett (i hvert fall for sånne som meg, som må føle ting på kroppen). Er det ikke bedre at det skjer nå, mens summen enda er liten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå