mosle Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Heisann, jeg er i en liten diskusjon med foreldrene mine, som påstår at de kan bestemme hva jeg skal bruke pengene jeg har fått til jul på(ikke noen av pengene er fra dem). Og jeg har også ganske mye penger jeg fikk etter at jeg solgte trommesettet mitt, og dette har de låst inne i en safe, og nekter meg å bruke dem. Har jeg ingen rett over penger jeg har fått av andre når jeg er mindreårig ? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hvor gammel er du? Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Hvis du er under 16 15 har de nok lov til det. Endret 27. desember 2009 av Pokey Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet. Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet. Kilde. Om du har fylt 15 har du altså lov til å bruke penger du selv har tjent opp eller som du har "fått til egen rådighet". Vergen kan da bare sette grenser om du skal kjøpe noe veldig dumt, men ifølge denne siden skal det ganske mye til for dette, feks at du skal kjøpe narkotika. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 er du under 18 har de forsåvidt det, siden du ikke er myndig. og siden du er 16 har de forsåvidt rett til å nekte deg å bruke dine egne penger. Lenke til kommentar
mosle Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Merkelige regler For de som lurte så er jeg 16 år Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 er du under 18 har de forsåvidt det, siden du ikke er myndig. og siden du er 16 har de forsåvidt rett til å nekte deg å bruke dine egne penger. Det er ikke sant... når man er 16 år kan man bruke selvopptjente penger og penger man har fått i gave akkurat som man vil. Lenke til kommentar
tha_man Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Dette er ikke en spørsmål om lover og regler dette er et spørsmål om å bruke de små grå man fikk når man ble født. TS burde tenke seg over at det er garantert en god grunn at han ikke tillates å bruke pengene nå, men selfølgelig hvis man vil være tjukk i huet og sløse penger som 16 åring når man trenger de så sårt 2 år etterpå så får han gjerne gjøre det men da kan han ikke henvende seg til foreldrene når han trenger penger. 1. Bil lappen 2. Bil/MC 3. Russ 4. Friår eller militæret. Hvis militæret tjener du ikke 5 flate øre til du skal studere 5. Oppsparte penger til du blir student er avgjørende om du har råd til å være med på sosiale aktiviteter samt å spise bra. Jeg er iallefall glad for at foreldrene mine sa nei og atter nei i 14-16 års alderen. Det har ført til at jeg har kunne tatt Bil lappen samt kjøpt meg bil, sløst/investert masse penger da jeg var russ og hatt en helt rå feiring. Nå i friåret har jeg reist en del og skal reise enda mer samt som jeg har bra med penger til at jeg skal studere. Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Dette er ikke en spørsmål om lover og regler dette er et spørsmål om å bruke de små grå... Har du lest tråden? Dette handler NETTOPP om lover og regler og man kan faktisk ha brukt de små grå uten å komme frem til samme konklusjon som deg. Lenke til kommentar
mosle Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 I vergemålsloven § 33 står det at du selv etter fylte 15 år kan bestemme over penger du har tjent selv. Foreldrene dine kan bare bestemme over dette dersom hensynet til ditt "tarv" (interesse) krever det. Det skal mye til før de kan bestemme over det, men hvis du f.eks. bruker pengenene på narkotika eller andre skadelige ting kan de ta kontrollen over dem. *hentet fra ung.no Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Da er det ikke noe problem hvis du er 15 eller eldre. Er du under er du screwed. Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Så er det over til tema,konsekvenser igjen. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Jeg er så drittlei foreldre som skal detaljstyre hver minste lille ting. man lærer da INGENTING av det. Skal man lære noe i livet må man prøve å feile. Om det så betyr at han må utsette mopedlappen en stund er verdt det. Da har han lært til neste gang. Mamma og Pappa er ikke der for alltid. Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hvor gøy er det når alle kameratene dine har fått moped og lappen,og du har brukt dem opp på bare dritt som,spill,godteri osv siden foreldrene dine prøvde og hjelpe deg med og spare. Var bare et eksempel. Moped tiden min har vi hatt det fryktelig gøy igjen,og den kan aldri oppleves igjen. Så jeg råder deg heller til og spare pengene til noe fornuftig du har stor glede av i livet og aldri vil glemme. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Det er bra hvis han komer fram til det selv, men hvordan skal man lære hvis alle beslutninger blir tatt for en? Skjønner jeg ikke. Edit: Hadde ikke moped, og jeg hadde det flott i den perioden, så han skal nå alltids overleve. Endret 27. desember 2009 av Hans-o Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hvor gøy er det når alle kameratene dine har fått moped og lappen,og du har brukt dem opp på bare dritt som,spill,godteri osv siden foreldrene dine prøvde og hjelpe deg med og spare. Var bare et eksempel. Moped tiden min har vi hatt det fryktelig gøy igjen,og den kan aldri oppleves igjen. Men det kan være at han har lyst til å kjøpe en tåpelig «racer»-moped til 40 000,- fordi han syntes det er så kult og vet at det er lett å bytte X med Y og få millioner av kilometer i timen på den. Men foreldrene mener å kjøpe noe annet enn en brukt DT til fem tusen er lite smart og nekter. Så det finnes andre måter å kaste bort penger enn «spill, godteri, osv». Mitt svakt moralske poeng er at selv om han har juridisk sett lov til å bruke pengene på det han har lyst til bør han i det minste prøve å høre på foreldrene subjektivt. Lenke til kommentar
mosle Skrevet 27. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2009 Nå har han tatt siste rest av pengene uten min tilatelse, og jeg står igjen uten pengene jeg fikk til jul, nå er jeg bokstavelig talt forbanna. Hvordan kan jeg gå videre med det ? Jeg finner meg ikke i å bli behandlet på den måten! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Jeg hadde først ringt til banken og fått foreldrene dine fjernet fra listen over de som har kontroll over kontoene dine. Så hadde jeg konfronterte de med rene lovdata: http://www.ung.no/oss/rett/45009.html Dersom du er tøff nok kan du så påpeke at å ta av dine midler uten din godkjenning er tyveri og at dersom du ikke får tilbakeført alt vil du levere inn en anmeldelse og sørge for at venner og familie får høre om det. Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Akuratt det hørtes litt slemt ut. De har sikkert vært inne her og lest nå hva du har skrevet :O Men alvorlig talt vist foreldra mine hadde gjort det (det hadde dem aldri gjort men) så hadde jeg bare gjemt penga med en gang jeg fikk dem,og så må du si at du har rett og kan bestemme over pengene dine selv siden du er over 16 og har da krav på det,så lenge du ikke har fått dem fra dem da (som jeg har forstått det her nå) Du får bevise det til dem da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå