Gå til innhold

12 V på bærbar pc i båt.

Anbefalte innlegg

lurer på om det er "farlig" og bruke en u-orginal 12V lader på laptop noe lignende denne : http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=1...83&pn=802061085

Orginale kommer jo lett opp i over 1000 kr.

Noen som har erfaringer med en slik sak?

En ting til.. Laptopen som blir en eldre sak skal brukes som kartplotter i båt sammen med GPS. I en databutikk var det en som mente at en måtte bruke optokopler på com porten for og ikke ødelegge den. Stemmer dette, noen som har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lurer på om det er "farlig" og bruke en u-orginal 12V lader på laptop noe lignende denne : http://www.mobilsentrum.no/product.asp?c=1...83&pn=802061085  

Orginale kommer jo lett opp i over 1000 kr.  

Noen som har erfaringer med en slik sak?

Det burde ikke være noe problem dersom laderen leverer riktig spenning. Det eneste er at det bør være bra kvalitet på laderen slik at den leverer jevn og stabil strøm til pc'en.

En ting til.. Laptopen som blir en eldre sak skal brukes som kartplotter i båt sammen med GPS. I en databutikk var det en som mente at en måtte bruke optokopler på com porten for og ikke ødelegge den.   Stemmer dette, noen som har noen erfaringer?

Jeg har en onkel som kjører samme opplegg, og jeg mener at han ikke bruker det, som jeg kan huske... :-?

Lenke til kommentar

Hvis det er en fast installert GPS så bør du sørge for at PC'n og GPS'n bruker felles jord (Jord PC kassa). Da kan du nok glemme "optokopler" (går ut fra at de mener et galvaniskt skille).

Når det gjelder lader så kan du bruke alt som gir korrekt spenning og nok strøm. Hvis PC'n skal ha 12V så er det beste stedet å lade fra rett fra båtens batteri. NB! sjekk ladespenningen på båten først, så den ikke er alt for høy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...