Gå til innhold

Hvilken ut av disse utdanningene gir mest penger? (Spill designer eller Web designer?)


Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg lurer på hvilken "utdanning" som kan gi mest penger i kassen etter utdanninge.

 

Spill Designer/Programmerer?

VS

Web designer/Programmerer?

 

Gi meg din hypotese.

 

MHV

Meg

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spilldesigner er eit yrke det er veldig få stillinger tilgjengeleg i Norge og generelt sett internasjonalt også.

Det å spesialisere seg på spillprogrammering blir vel ganske ofte å spesialisere seg innan 3D-programmering, noko som ikkje gjer ein så forskjellig frå vanlige programmere.

 

Webdesign er det mange som jobber med men ikkje så mange så tjener penger som gras.

webprogrammering slik det er i dag skiller seg ikkje så mykje frå vanlig programmering, då det er mykje serversideprogrammering i ulike språk/ rammeverk for å få ein webprotal / site opp.

 

 

Så oppstillinga spelindustri vs webindustri kva lønner seg, blir ganske feil iforhold til differanse i lønn.

 

 

Grafiker som jobber i spelindustrien internasjonalt har nok ikkje noko særleg god betaling, då det er få firma som trenger denne kompetansen og lønnsnivået internasjonalt er ofte lavare enn norske lønnsnivå.

Webgrafiker vil nok vere ein bedre betalt jobb enn spillgrafiker: Fleire kunder og større marked

 

Spelprogrammerer VS webprogrammerer: Her er nok lønningene meir like.

Her vil meir utdannelsen, erfaring og kompetanse avgjere lønnsnivået.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er fullstendig nyttestløst og tåpelig å satse spilldesign for penger. De få menneskene som gjør seg "rike" på spilldesign har kommet seg ditt gjennom lidenskap og hardt arbeid.

Å få jobb som en spilldesigner er like vanskelig dersom du ikke starter selv, ingen vil ansette deg dersom du ikke allerede har ekstensiv erfaring og kunnskaper. De som er spilldesignere har kommet ditt gjennom andre jobber, feks. screenwriting, level design, art osv. Disse jobbene krever også mye erfaring og et omfattende portefølje. Det finnes heller ingen spilldesignskoler som vil gi deg noen rèell sjans, her hviler det meste på deg selv.

 

På den lyse siden er det blitt enklere å starte opp for seg selv ved å lansere spill til iphone og andre mobile platformer, det hender at noen finner gull her. For å gi deg en pekepinne på hvor vanskelig det er; bare de øverste 5% av spillindustrien får en profitt for det de lager. Jeg har ikke noe tall her akkuratt, men jeg mener å huske at noe mellom 70 og 80% spillprosjekter blir kansellert før de kommer noen vei. Overtid og dårlig betalt (ofte ubetalt overtid) er vanlig, til og med selskaper som Rockstar (GTA) er skyldige dette.

 

Nå som jeg har klargjort ulempene: Spillutvikling kan være spennende og givende for de som virkelig brenner for det, du kan være med å skape historier og opplevelser som kan påvirke tusenvis av mennesker. Hvis du er seriøs med dette så anbefaler jeg at du begynner med en gang. Finn et felt du vil fokusere på og gjør alt du kan for å bli god i det.

Endret av cs_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...