Gå til innhold

Trene til 1290m løping

aron46

Anbefalte innlegg

Hei alle treningsflinke!

I kort:

- Mann på 23 skal løpe 1290m fortest mulig den 8. mai.

- Optimal vekt

- Ingen skader / handicap

- Jobber 8t alle hverdager

- Relativt dårlig kondisjon

- Har allerede et kosthold som imponerer ernæringsfysiologer og leger i postiv forstand

- Kommer relativt fort i form og bygger muskler i lynfart!

Hvordan?

For de spesielt interesserte:

Jeg skal løpe en etappe på 1290m i holmenkollstafetten 8 mai, og vil komme i så god form som over hodet mulig. Jeg kan ikke si at jeg trener aktivt i dag, men passer på å bevege meg minst 5 mil pr. uke til fots (i tillegg til å gå til jobb og alle andre steder jeg skal, bor i byen, har ikke bil.)

Kondisjon må forbedres betraktelig.

Jeg har bestått kroppsøvingseksamen på videregående, så jeg er ute etter de litt mer gjennomtenkte svarene enn "løp intervalltrening" eller "husk å varme opp minst ti minutter".

Jeg er vektmessig i optimal form (BMI på 20) og har ingen skavanker med unntak av overpronasjon (har joggeskosko og såler som motvirker dette.)

Kostholdet er allerede supah dupah, og jeg får ekstremt kjapp effekt av trening.

Endret av aron46
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

"løp intervalltrening"

Er jo akkurat dette som gir deg best effekt på så kort tid, og er dessuten mest effektivt når distansen du skal løpe, fortest mulig, bare er på 1290 meter!

Skal du holde høy intensitet over kort tid, er du mye mer tjent med interveller enn langøkter! Så enkelt er det, mener nå jeg..

Er det en flat etappe, eller går den i motbakke?!

Lenke til kommentar

Intervalltrening 4x4 fungerer bra, +90% intensitet. Ha aktive pauser slik at du kvitter deg med laktat (3 min). I og med at du vet hvilken etappe du skal løpe,vet du også hvordan de 1300m er i fht stigning/fall o.l. Du har kort tid igjen, og i og med at du sannsynligvis ikke har andre nærliggende løpemål så tren konsekvent på tilsvarende terrengvariasjon som etappen er.

Dersom du er i så dårlig form at 4 min med nevnte intensitet blir for hardt, er det bedre å kjøre 3 minutters intervaller enn å gå ned på intensiteten.

Pulsmåling er nesten essensielt for å unngå "lapskaustrening", men med kroppsøvingeksamen vet du nok det;)

Endret av Nelson09
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...