Gå til innhold

Kjøpe nytt kamera, ca 3000

Anbefalte innlegg

Har veldig lite peiling på kamera, men har lyst og få meg et bedre enn det jeg har i dag. (Billig, gammelt.) Jeg er ikke noen fotograf, men ser etter et kamera til og ta bilder i forskjellige anledninger. Prisklassen har jeg satt til max 3000 ca. Men har også lyst og bruke rundt denne prisen, og lurer på hva som gir mest for pengene. Setter pris på en god skjerm, og litt et kamera som kan ta greie bilder også i litt dårlig belysning. Noen som har et forslag?

Endret av pOOf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det lå en 1000 lapp over budsjeddet mitt det. Er det verdt og legge på så mye i forhold til et kamera til ca 3000?

Det er jo et veldig godt kamera, men om det er verdt å sprenge budsjettet for er jo et helt annet spørsmål, som bare du kan svare på.

Jeg ville anbefale å ta en titt på akam's anbefalinger, om ikke du allerede har gjort det. Også kan jeg tipse om et kamera som jeg synes ser veldig interessant ut, Panasonic TZ6, som ligger nesten 1000,- under budsjettet ditt. Det er lillebroren til TZ7 som tilbyr bedre skjerm og filmopptak, men ellers er likt.

Men, du skriver ikke mye om behovet og ønskene dine, så da er det vanskelig for andre å gi gode råd.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Takk for svar. :) Så jo greit ut det kameraet der.

Behov og ønsker ja.. Jeg ønsker et greit "allround" kamera. Og for det meste kommer jeg og ta bilder av familie og venner. Litt ute, men mest inne regner jeg med. Bildene kommer til å bli på data, eller fremkallet i vanlig 10 x 15 cm størrlese regner jeg med. Jeg er helt vanlig bruker, og har ikke behov for å stille inn på alt mulig greier.

Lenke til kommentar
og litt et kamera som kan ta greie bilder også i litt dårlig belysning.

Viser til ditt ønske ovenfor...

..selvfølgelig er tz6 o.l. er bra kameraer i dagslys, men i dårlig lys bør du ha et kamera med størst mulig sensor og lyssterk optikk. S90 har begge deler! Tz6 vil ofte kompansere disse manglene med høyere iso, lengre lukketid, mer blitz og da blir bildekvaliteten oftere omtrent på nivå med mobilkameraer.

Her en bildetester: http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=...2=5378&ph=5

Akams anbefaling ser forøvrig ikke ut til å ha blitt oppdatert på 1 år (!) ??

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

..selvfølgelig er tz6 o.l. er bra kameraer i dagslys, men i dårlig lys bør du ha et kamera med størst mulig sensor og lyssterk optikk. S90 har begge deler! Tz6 vil ofte kompansere disse manglene med høyere iso, lengre lukketid, mer blitz og da blir bildekvaliteten oftere omtrent på nivå med mobilkameraer.

Nå skriver TS at bildene skal vises på skjerm, evt skrives ut i 10x15cm, da spiller det i grunnen ikke så stor rolle om du bruker S90 eller et rimeligere kamera.

S90 er supert det, men det er 1000 over angitt budsjett, og litt overkill i forhold til beskrevet behov.

Lenke til kommentar

Nå skriver TS at bildene skal vises på skjerm, evt skrives ut i 10x15cm, da spiller det i grunnen ikke så stor rolle om du bruker S90 eller et rimeligere kamera.

S90 er supert det, men det er 1000 over angitt budsjett, og litt overkill i forhold til beskrevet behov.

Så da kan jeg egentlig kjøpe Tz7 f.eks å det vil være mer enn godt nok for mine behov? :)

Lenke til kommentar

Kan også anbefale Sony sitt WX1 (husk dog at Sony bruker MemoryStick minnebrikker, i stedet for SDHC). Det ligger til 2890 hos Lefdal og har kommet meget godt ut i diverse tester. Om det er bedre eller dårligere enn TZ7 tør jeg ikke si, men CMOS-basert bildebrikke vil vel i teorien gi bedre kvalitet/mindre støy på bildene enn en CCD-brikke:

http://www.lefdal.com/product/foto-video/d...oductTabcontent

Det har også et mer lysfølsomt objektiv.

EDIT: TZ7 har riktignok mer zoom, men dog på bekostning av lysfølsomhet. Om 12x zoom er noe du drømmer om, er WX1 utelukket.

Endret av shabador
Lenke til kommentar
Takk for svar. :) Så jo greit ut det kameraet der.

Behov og ønsker ja.. Jeg ønsker et greit "allround" kamera. Og for det meste kommer jeg og ta bilder av familie og venner. Litt ute, men mest inne regner jeg med. Bildene kommer til å bli på data, eller fremkallet i vanlig 10 x 15 cm størrlese regner jeg med. Jeg er helt vanlig bruker, og har ikke behov for å stille inn på alt mulig greier.

Panasonic TZ7 er mer enn nok til ditt bruk, bedre kompakt kamera under 3000kr enn dette skal du lete lenge etter. Har selv Panasonic ZX1 og meget fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg skal også kjøpe "nytt" digitalkamera i samme prisklassen (3000 kr). Jeg i motsetning til emnestarter skal bruke kameraet til naturfotografering i både lyse og litt mørke mgivelser. Som mine basiskrav er god bildekvalitet + lett bildeoverføring til pc + tåler litt. Må brukervennligheten ofres, så er ikke det så farlig da jeg er ganske flink med elektroniske dupeditter.

Endret av Samegerilja
Lenke til kommentar
Jeg skal også kjøpe "nytt" digitalkamera i samme prisklassen (3000 kr). Jeg i motsetning til emnestarter skal bruke kameraet til naturfotografering i både lyse og litt mørke mgivelser. Som mine basiskrav er god bildekvalitet + lett bildeoverføring til pc + tåler litt. Må brukervennligheten ofres, så er ikke det så farlig da jeg er ganske flink med elektroniske dupeditter.

Panasonic TZ7 er et klart valg, ellers så er Canon S90 noe mer avansert men dyrere.

Lenke til kommentar

Uten noe testdokumentasjon er subjektiv synsing i beste fall villendende og i verste fall helt misvisende. Tz7 er den eldste modellen av S90 og WX1 og utviklingen har gått videre,spesielt når det gjelder hd video.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...