Gå til innhold

Utdanning i forsvaret. Siv. studier og gjennomgående KS?

Sonsol

Anbefalte innlegg

Kan ikke dere to, erikb og Herr Brun, lage en egen tråd der dere kan diskutere penisstørrelse og BS vs UB? :)

Haha! :D

Hvor er korrekt forum å opprette denne tråden?

Førstegangstjeneste ved fire forskjellige avdeliner, samt ekstremt mye lesing, diskusjon osv. med stadig tjenestegjørende. Jeg har altså ingen praktisk erfaring med noen av utdanningene, men vet at det er lettere å få seg arbeidserfaring etter HBS enn etter HVUB.

Jeg klarer rett og slett ikke se noen annen grunn til å velge HVUB/UB VS foran HBS annet enn at du har muligheten til å slutte etter ett år. Ledererfaring får du etter HBS også. Og forsvaret har mer tro på 1+1 enn 0,5+1,5.

Og forskjellige stillinger har forskjellig lønn. Men om dere hadde bytta stillinger (og var det en sjantestilling, kan en da få den både etter UB og førsteåret på BS), så hadde han med BS hatt bedre lønn enn du med UB.

Hvis du er stadig tjenestegjørende har vel tilgang til litt av hvert på FISbasis. Går fint an å lete opp utdanningsdirektiver (eller noe i den duren, usikker på hva det heter) hvor det står hva som skal læres på 6mnd UB, og hva som skal læres på 1 år på HBS. Det gjorde jeg på vakt, av mangel på bedre ting å gjøre.

Vi får bli enige om å være uenige da som man sier. Jeg har nå hvertfall erfart hele greia!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Javel? Det finnes i grunn ingen fordeler med UB kontra BS

Ifølge min fetter som er sersjant så er Utskreven Befalskole med sine 2 år langt mer verdifullt pga erfaringen du for kontra et-årig. Samt at de som tar et-årig må læres opp av de med UB siden deres praktiske erfaring overgår dem. Pluss at de jeg har snakket med på krigskole over mail anbefaler egentlig UB, og en rekrutør vi fikk besøk av på skolen vår...

Lenke til kommentar
Javel? Det finnes i grunn ingen fordeler med UB kontra BS

Ifølge min fetter som er sersjant så er Utskreven Befalskole med sine 2 år langt mer verdifullt pga erfaringen du for kontra et-årig. Samt at de som tar et-årig må læres opp av de med UB siden deres praktiske erfaring overgår dem. Pluss at de jeg har snakket med på krigskole over mail anbefaler egentlig UB, og en rekrutør vi fikk besøk av på skolen vår...

Ehh. UB er ett år. BS er to år.

Lenke til kommentar

Og som ingeniør vil jeg være fenrik? Eller vil jeg være sersjant etter KS ingeniør også?

Jeg tipper jeg kommer til å søke HBS uansett, for da har jeg muligheten til å trekke meg etter to år hvis jeg etterhvert finner ut at forsvaret ikke er plassen for meg:P

Lenke til kommentar

Du vil i utgangspunktet være løytnant etter KS ingeniør (noen ingeniørstillinger i luft gir minimum kapteins grad, og jeg mener å ha lest at du skal tjenestegjøre som minimum løytnant etter KS). Du vil være sersjant første året i plikttjenesten etter FIH (forsvarets ingeniørhøgskole), men det er ikke relevant for KS ingeniør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...